TROLL

„Nagy, buta és a fák is szívatják”


Körítés:

Zwada w czarodziejskim les…ja, hopp, két lappal arrébb. Tehát újra, immáron magyar nyelven: viszály a bűvös erdőben. Bár a társasjátékok körítése többnyire túlzásokba esnek vagy a legegyszerűbb dolgokat is teljesen kifacsarják, a TROLL társasjáték nem követi ezt a stílust. Ennél a játéknál az egyszerűség volt a cél és az, hogy a célközönség, a fiatalok jól szórakozzanak. Nincsen komolyabb kerettörténet (ld. Dominion), nincs bonyolult játékmenet és nincsen fantasztikus borító sem.

A lényeg belül van: az átlagos méretű doboz egy meglepően kékes játékot rejt, mely egy varázslatos erdőbe, a bűn melegágyába csalogatja a játékosokat. A bűvös fák között rejtőzik az óriás, Tóbiás minden kincse, a kis koboldgyerekek pedig iskola helyett ezek begyűjtésére koncentrálnak. Ez így első hallásra nem túl bonyolult és itt jön a meglepetés: tényleg nem az. Maga a játék sem áll túl sok alkatrészből: öt műanyagfigura (1 troll, 4 kobold), egy gyémántos dobókocka, kör alakú lapok (különböző drágakövek képeivel) 37 fa, valamint a játéktábla (plusz egy alátét).



A nagyméretű (mintegy 56 mm-es) Tóbiás figurához képest a koboldok a maguk 28 mm-ével kissé túl aprók. Persze ezzel nem lenne gond, de a játék fő célcsoportja a legfiatalabb korosztály, így a könnyen lenyelhető (vagy legalábbis a gyerek torkán akadó) figurák kissé meggondolatlanságnak tűnnek. Külön öröm viszont, hogy a játékmenet szempontjából lényegtelen drágakövek és féldrágakövek öt különféle kinézetben érhetőek el (briliáns csiszolású gyémánt, achtkant vagy kerek csiszolású rubin, ovális csiszolású zafír, oktaéderhez hasonló topáz és legömbölyített opál). A műanyag fák kissé furcsa (süveg) alakúak és csillámporral vonták be őket, de végül is ez egy varázserdő, tehát ezzel nincs semmi gond (a kidolgozási minőségre mindenesetre nem lehet komolyabb panasz, inkább átlagos).



Egy menet:

Ugyan nem kizárólag, de a TROLL főként a 14 év alatti korosztályt igyekszik megszólítani, sőt, (ha valaki elmondja a szabályokat), akár egy óvodás gyerek is játszhat vele. A parti kezdete előtt fel kell állítani a táblára a 37 bűvös fát jelképező kék süvegeket, majd a bábukat. Ezután kiválasztásra kerül, hogy ki lesz az első károsult (a troll vagyis Tóbiás az óriás). A többiek célja, hogy összesen 7 drágakövet csenjenek (értsd: raboljanak) el az óriás orra elől. Az óriás feladata, hogy elkapja az bűnözőket (majd agyba-főbe verje őket, de erre a társasjáték már nem tér ki). Jó ötlet, hogy a mind Tóbiást, mind a rablóként megjelenő koboldok a pálya szinte bármely pontjáról indulhatnak (természetesen a bűnelkövetőknek érdemes az óriástól távoli területekről kezdeni).

A körök a klasszikus táblás társasjátékok sémáját követik: a játékos dob a dobókockával, majd lelépi a kapott értéket. Ezután jönnek a többiek is, míg az óriás sorra nem kerül. Eddig nem túl izgalmas, igaz? De szerencsére itt jön a várt csavar: Tóbiás, az óriás addig üldözheti az apró gengsztereket, amíg meg nem akad. A troll-óriás ugyanis nem véletlenül kétszer akkora, mint a koboldok: így éppen csak elfér a fák között. Tulajdonképpen ez nem is teljesen igaz, hiszen sok helyen át sem fér, mivel azok a fránya fák gyakran a legkritikusabb helyeken zárnak össze. Minden jel arra mutat, hogy egy jól felépített maffia tör a gazdag, de nem túl eszes Tóbiás kincs-lerakatára. Nincs annál bosszantóbb, amikor a közelben álló koboldot az óriás pillanatok alatt megközelíti, de az utolsó fatörzs-párban elakad.

Ezután újfent a koboldok jönnek, majd ismét az óriás, egészen addig, amíg valaki meg nem szerez 7 drágakövet. Ezt kétféleképpen teheti: vagy a dobókocka két (a volt egyes és hatos) oldalán található briliáns-ikont dob vagy rálép az erdő közepén elhelyezett négy drágakő-ikon egyikére. Amennyiben Tóbiás sikeresen legázol valakit, a szerepek felcserélődnek, majd a játék folytatódik (ez is mutatja, hogy a károsult mindenképpen megszívja). Az akár két játékos által is játszható TROLL-lal egy menet többnyire 20 percnél nem tart tovább és mivel roppant egyszerű, több játékos esetén sem nő meg drasztikusan. A TROLL játékszabálya szerint összesen négy fő játszhat (de ha az elkapott játékos átadja koboldját a volt óriásnak, akkor öt fő).


Apróságok:

A TROLL kifejezetten a fiatalok számára készült rétegjáték. Ugyan unikális találmány az összezáró fa-struktúra, de sajnos ebben ki is merül a játék varázsa. A társas ugyanis mindent erre tesz fel, ezért hamar unalmassá válik és ezen a szabályok módosításával se nagyon lehet segíteni.

Ügyesen megoldott részlet a különféle drágakövek és a fentebb dicsért ”varázsfák” is jópofák, de sajnos ez a játék is tartalmaz néhány bosszantó apróságot. A túl kisméretű figurákról már esett szó, de a valahogy ebbe a dobozba is sikerült belekeverni néhány teljesen felesleges alkatrészt (ld.: BANG!). A tábla alá ugyanis egy nyolcszögletű alátétet tehetnénk, ami nagyon szuper, csak az nem világos, hogy ez mire jó? A fákat tartó lelapított és lekerekített műanyagtüskék nem karcolnak össze semmit, ezért erre a lapra egyszerűen nincs szükség.

Ennél sokkal nagyobb baj, hogy e játékkal kapcsolatban több szülőnek lehetnek erkölcsi fenntartásai. Persze ezen lehet nevetni, de ha megnézzük, hogy a bimbózó morális értékrendű kisgyerek mit tanul el a játékból, rögtön fordul a kocka. Szép-nemszép a TROLL rablásra (Btk. XVIII. fejezet, 321§) vagy jobb esetben lopásra (Btk. XVIII. fejezet, 316§) neveli a játékosokat, még ha ártatlan köntösbe bújtatva is (bár az is igaz, hogy a Labyrinth és a Tikal is hasonló).


A TROLL nem rendelkezik kiegészítővel, mivel ez a társas ”kész” van, nem is nagyon lenne mit berakni (a TROLLS, a Bridge Troll, a Cave Troll vagy például a Trollhalla csak névrokonok). Ez jól is van így és azt sem szabad elfelejteni, hogy apuval-anyuval karöltve ez a játék lehet a lurkók első társasjátéka: nagyságrendekkel viccesebb, mint egy Ki nevet a végén? (aki pedig építőbb jellegű társast szeretne kisgyermekének, az válassza például a Metro-t). Ha pedig végképp elunjuk a mászkálást Tóbiással, de néhány drágakőért nem félünk elmerülni a bűn erdejében, akkor a varázserdő és a koboldok segítségével itt a piros, hol a pirost is játszhatunk. Az egyetlen probléma, hogy a TROLL-t ma már nagyon nehéz elcsípni (pedig anno nem egy ismeretlen vállalat, hanem a játékairól ismert Ravensburger adta ki).


Tippek, trükkök:

Mivel a TROLL igen fiataloknak készült, a taktika aránylag kevés szerepet kap a játékban. De azért - mint minden szerencsejátékban - itt is kiegészíthetjük picit a szerencsénket:

1.: Ha koboldokkal vagyunk, igyekezzünk az „üss oda és fuss” katonai taktikát alkalmazni. Ennek lényege, hogy berontunk a középső területre, elcsenünk egy drágakövet, majd eltáncolunk az óriás elől.

2.: Ne féljünk picit kockáztatni, hiszen a fák a barátaink és sokszor megmentik az életünket. Azért túlzásokba se essünk, mert a túláradó önbizalom könnyen a vesztünket okozhatja.

3.: Bár elméletileg úgy is összegyűjthetjük a hét drágakövet, hogy az erdő külső részén barangolunk és várjuk, hogy briliáns-ikont dobjunk, az nem túl jó taktika. Bár így az óriástól biztonságban vagyunk, viszont így nagyon lassan gyűlik a kincs-halom és valaki biztos megelőz.

4.: Ha Tóbiással vagyunk, képzeljük magunkat lónak egy sakktáblán - soha ne haladjunk túl sokat egy irányba. Az oldalazás jobb taktika, így kevésbé akadunk fenn a fákon (de vigyázzunk, mert néhány terület két oldalról is zárt.

5.: Csak középen cirkáljunk. Ennek kettős oka van: egyrészt kifelé haladva még több olyan fa van, ahol nem férünk el, másrészt a koboldok úgyis be fognak jönni középre.

6.: Ne egyvalaki üldözzünk: helyette mindig a legközelebb állót igyekezzünk eltaposni. Előbb vagy utóbb szerencsénk lesz.


Adatok:

Kiadó: Ravensburger

Típus: táblás társasjáték

Játékosok száma: 2-4 fő

Megjelenés éve: 2001

Tervező: Gunter Baars

Egy menet hossza: 30 perc (4 főnél)

Ajánlott: főként nagyon fiataloknak, bár rövid időre idősebbeknek is jópofa elfoglaltság (az elakadó troll a fő humorforrás, ráadásul a szabályok ismertetésére elég egy perc)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.