Police 07/Scotland Yard

„A leeeghosszabb üldözés”


Körítés:

Amikor a moziban, a tévében vagy éppen a számítógépünkön látunk, esetleg egy könyvben olvasunk titkos-ügynökökről, rendőrökről és nyomozókról, a legtöbb ember fantáziája azonnal megelevenedik. Mi lenne, ha mi magunk lennénk a rend őreinek helyében, ha mi magunk erednénk a bűnözők nyomába. Nos, aki kíváncsi, mi lenne, ha tényleg nekünk kellene becserkésznünk a gazembereket, az ezzel a játékkal (igaz, csak társasjáték formában, de) kipróbálhatja magát. Jelen cikkben két, szinte azonos játék kerül bemutatásra (a különbségekről lásd az Apróságok bekezdést), de alapvetően a Police 07 kerül kivesézésre.

Az alaptörténet végtelenül egyszerű: a nemzetközi rendőrség, az Interpol üzenetet küld - de nem ám egy egyszerű táviratot, hanem egy valódi, rejtjeleset - ez tájékoztat arról, hogy egy bűnöző Magyarországon bujkál. Ő pedig nem más, mint Dr. Factor, akiről ezen kívül csupán egyetlen információ áll rendelkezésre: nyilván végtelenül gonosz, bizonyára valami bűnöző-lángelme, de mindenképpen iszonyú gazságokra készül. Ezt pedig a bűnüldöző szervezetek nem hagyhatják szó nélkül, ezért egy válogatott csapat nekivág Budapest utcáinak, hogy kézre kerítse a szuper-gonosztevőt. A fenti bevezetőnek van némi hangulata, viszont a rendőrségen (vagyis a leírásban) ennél valamivel rövidebben fogalmaznak: Budapesten bujkál Dr. Factor, az Európa-szerte körözött műkincsrabló. Ennyi.

De a vállalkozó szellemű nyomozók ettől nem essenek pánikba - inkább a játéknak essenek neki (mármint ne széttépjék, csak emeljék le a tetejét). A borítón amúgy a társas táblájának részlete látható, rajta pedig a logó és egy csomag, amely nyilván az átadandó információkat tartalmazza (vélhetőleg a táviratot húsz réteggel beborították, majd még össze is kötözték). Mivel sem irányítószám, sem bármilyen más, címre utaló információ nem szerepel a csomagon, nyilván személyesen kézbesítették, de nyilván nem bíztak abban, hogy a magyar hatóságoknál bárki is ért angolul, ezért egy méretes „Szigorúan titkos” feliratot is rányomtak.

Bár ebből (meg a bal felső képből) is látható, hogy maga a borító nem túl ötletes, de mivel a szocializmus utolsó évtizedében (1986-ban) adták ki a játékot, ez még megbocsátható (arról nem is szólva, hogy kicsit szegényes és lopott is, de a mienk - a gyártás és az értékesítés is Magyarországon folyt). A dobozban egy nagy, összecsukható táblát, néhány bábut és számos jegyet (a játékszabály fogalmazása szerint tikett-tet) találhatunk. Minden alkatrész kissé fakó, mivel a korabeli technológiával nagy mennyiség esetén bajosan lehetett volna olcsón megoldani az élénkebb színeket. Emellett sajnos a nyomtatás minősége is hagy némi kívánnivalót maga után: az egyes jegyeken a felirat gyakran nem középen van és a táblán is látható, hogy helyenként a színek nem teljesen fedik egymást. Ez a kivitelezés gyenge minősége nem kizárólag ennek a játéknak volt a sajátja: a kor számos keleti blokkból származó társasjátékán és színes lapokat tartalmazó könyvén felbukkant. Érdekes, hogy a dedukcióra épülő Police 07 nem igazán hasonlít más társasjátékokra, bár itt is egy nagyobb számú csoportnak (a BANG!-hez hasonlóan) le kell győznie a bűnözőt.


Egy menet:

A Police 07-ben a feladatunk az lesz, hogy elkapjuk a rejtélyes Dr. Factort (rálépjünk arra a területre, ahol éppen áll), kivéve a Dr. Factorral játszó játékosnak: neki szökésben kell maradnia 24 körön keresztül. A játék elején el kell dönteni, hogy kikből lesznek a detektívek és ki alakítja a bujkáló bűnözőt. Ehhez először fel kell állítani a játéktáblát és szét kell osztani a megfelelő jegyeket. A játékban háromféle alap és kétféle speciális jegy található: ezek közül a sárga a taxi, a kék a busz, a piros pedig a metró.

A táblán, amely „Budapestnek a játékhoz alakított, stilizált látszati térképe” látható, összesen 196 megálló található. Az egyes pontokat különböző színű (sárga, kék, piros és fekete) vonalak kötik össze. Minden játékosnak el kell helyeznie a bábuját a táblán, majd mindenki minden egyes körben egyet léphet. Ezt úgy teheti meg, hogy megnézi, hogy attól a megállótól, ahol ő áll, merre mehet tovább. Ha például sárga és kék vonal fut ki az adott (számozott) mezőből és maga a mező is sárga és kék színű, az azt jelenti, hogy onnan taxival vagy busszal haladhat (piros szín esetén ez igaz a metróra is). Sárga vonal, azaz taxi minden helyről indul, így azzal minden terület meglátogatható, ám mivel így mindig csak a legközelebbi megállóhoz lehet eljutni, ez csak lassabb haladást tesz lehetővé. A buszmegállók ritkábban vannak, ezért egyetlen buszjegy felhasználásával 3-4 mező is átszelhető, metróval pedig még gyorsabban haladhatunk (természetesen a metrómegállók jóval ritkásabbak, mint a taxi- vagy buszmegállók).

A játék elején mindenki húz egy narancssárga lapocskát, amely az adott játékos kezdőhelyét jelzi: ezeket úgy alakították ki, hogy nagyjából azonos távolságra legyenek egymástól. A detektívek 9-9 taxi- és busz-, valamint 6 metrókártyát kapnak. Ezzel ellentétben Dr. Factor csak néhány lapkát kap, viszont minden, a detektívek által felhasznált jegy is hozzá kerül. Emellett rendelkezik egy pár joker-jeggyel: ezzel bármelyik közlekedési eszközt igénybe veheti. Továbbá szorult helyzetből is kiszabadulhat, hála két darab dupla-jegyének: ezekkel egy körben két utazási módot is használhat, ráadásul a joker-jegy mellett ezzel igénybe veheti a feketén jelzett MaHaRt (vízi) utakat is (magyarul hajóval is menekülhet, erre viszont a detektívek nem szállhatnak fel).

Ez eddig nem tűnik túl bonyolultnak, csakhogy Dr. Factor a rejtőzködés mestere: csak időnként mutatja meg magát (a kezdés után a 3., a 8., a 13. és a 18. körben). Két időpont között a detektívek nem látják, hogy Dr. Factor merre megy, ám a műkincs-tolvajnak fel kell írnia a táblájára, hogy hová lépett, majd le kell fednie azzal a jeggyel, amit felhasznált. Így a detektívek elkezdhetnek következtetni, hogy miután eltűnt, merre indult tovább. Ha sikeresen együttműködnek, akkor be tudják keríteni Dr. Factor-t, ezáltal előbb vagy utóbb egyikük elkapja a bűnözőt. Ugyanakkor a menekülő játékos (főleg ha jól játszik) ki tud siklani a gyűrűből és mire meg kell mutatnia magát, átmehet a pálya másik felére. Azzal is számolni kell, hogy idővel a detektívek jegyei erősen fogyásnak indulnak, tehát a játék végére előfordulhat, hogy a Dr. Factor csak egy metrómegállónyira bukkan fel valakitől, ám az adott nyomozó nem tudja elkapni, mivel már nincsen metró-jegye (bliccelni itt nem lehet).

A játék tervezői szerint egy menet Police 07 nagyjából 45 percig tart, ám ez könnyen egy óra fölé nyúlhat (ha viszont ügyetlen a tolvaj, akkor fél óráig sem tart). E társasjátékot elméletileg két személy is játszhatja, de a teljesebb élményért érdemes 5 vagy 6 fővel játszani (3 személy esetén a detektíveknek szinte semmi esélyük sincsen, 6 főnél viszont csak a legtaktikusabb, legszerencsésebb és leginkább hidegvérű Dr. Factor-nak lehet esélye).


Apróságok:

Persze el lehet gondolkodni azon, hogy miért is üldözik (pláne miért BKV-val) a műkincs-tolvajt, akiről azon kívül, hogy Dr., csak annyi tudható, hogy tolvaj, érdemesebb jobban megnézni a játékot. Most nem az a lényeg, hogy néha a magyar nyelvtannal nem voltak teljesen tisztában a szervezők (ld. jobbra) - ez a kis köntörfalazás arra akar kilyukadni, hogy a Police 07 kiköpött mása a három évvel korábban (1983-ban) az Egyesült Királyságban kiadott Scotland Yard-nak vagy a brazil változatnak, az Interpol-nak (jobbra a húszéves jubileumra kiadott variáns). Bár számos apróbb különbség van (az angol játék London térképét használja), ott Dr. Factor-t Mr. X-nek hívják), mindkét játék ugyanazt a metódust használja. Természetesen magyarként sokkal viccesebb Budapesten kergetőzni - a mostani öregek (és a fiatalok számára is) humoros lehet játék közben megállni és megnézni, hogy az elmúlt évtizedekben mi minden változott fővárosunk látképén (a kép alapján például ekkor még nem fejezték be a Milleneumi emlékművet). Ezt azért is érdemes megtenni, mivel a hazai változatban számos fontos helyszín kis névtáblát is kapott, ha GPS hiányában képtelenek lennénk pontosan beazonosítani.

Magyarországon a Police 07 közismert játék volt, bár ez nyilván a megfelelő mennyiségű ötletesebb társasjáték hiányának is betudható. A briteknél ekkora ismertségre nem tett szert, de ott így is készítettek belőle egy felújított változatot. Sajnos hiába adtak hozzá egy X-es sapkát, a szettnek így is igen erős kényszer-szaga van, mintha csak a pénz motiválta volna a számos országban elterjedt játék újabb kiadását. Persze a térképet modernizálták, de ezzel együtt sem érhet az eredeti vagy a magyar másolat nyomába.

Pedig a hazai játék minősége enyhén szólva középszerű (vagyis inkább gyenge), de azért így is sikerült pár felesleges alkatrészt belesuvasztani. A detektíveknek teljesen felesleges feljegyzéseket készíteni és ezt semmi nem is indokolja. Ugyanez vonatkozik Dr. Factor táblácskájára is: bár fontos feltüntetni, hogy mivel utazott, az egye állomások felírásának csak a csalások elkerülésében van szerepe. Aki viszont egy baráti társaságban csalással akar nyerni, az inkább ne játsszon. Érdekes ugyanakkor, hogy amíg minden megkérdezett feleslegesnek tartotta az állomások számainak felírását, mégis majdnem mindenki egyértelműen ragaszkodott a táblához, mivel igen viccesnek és a játék fénypontjának tartották, amikor behelyezték az adott jegyet (amit utána nem árt kitámasztani, nehogy lecsússzon).

Sajnos a Police 07 nem a legjobban megalkotott társasjáték: nem csak az elemek minőségével van baj - túl sok múlik azon, hogy milyen kvalitásúak a játékosok, így például egy családban a legkisebb gyerek nem biztos, hogy szívesen játszik, mivel papát/mamát/nagytestvért valószínűleg nem tudja elkapni.

Egy dolgot viszont nem szabad elfelejteni: az első magyar kiadás 2011-ben volt 25 éves! Azok, akik vigyáztak játékukra, szinte ugyanazzal a játékkal játszhatnak, amivel annak idején a szülei és valószínűleg ez még évtizedekig így lesz (ezen kívül csak kevés játék, például a Labyrinth büszkélkedhet ilyen korral). Ez egy, a társasjáték imádók számára pozitív példa - tökéletlenségével együtt a Police 07 egy minőségi társasjáték, amely ma is tartalmas szórakozást nyújt (ez szinte egyedülálló: például mutasson már valaki egy olyan számítógépes játékot, ami 30 évvel a gyártása után szinte semmit sem vesztett a vonzerejéből - na persze a kínai Go is 4000 éve hódit, igaz, a csomagolását gyakran változatják).


Tippek, trükkök:

Detektívként a Police 07-ben mindenképpen tökéletes összhangra kell törekedi, ahol a csapat érdekei felülírják az egyéni döntéseket. Ha bármelyik játékos nem azt lépi, amit kitaláltak, akkor az élelmes bűnöző könnyen kicsusszanhat a szűkülő körből:

1.: Amennyiben detektívként játszunk, nézzük meg Dr. Factor utolsó ismert tartózkodási helyét, majd nézzük meg, merre mehetett. Néhány kör múlva már 5-10 ilyen pontunk is lesz, ezért törekedjünk arra, hogy az adott teret bekerítsük.

2.: Nem szabad elfelejteni, hogy minden, amit a detektív eldob, az ellenfélhez kerül. Ha tehát mindenki metrókkal utazik, akkor egy idő után Dr. Factor is kénytelen lesz metróval utazni (bár ez a taktika csak korlátozottan használható).

3.: Amennyiben célunk a menekülés, időnként (főleg szorult helyzetben) használjunk taxikat. Így ugyan lelassulunk, viszont egy helyről több irányba léphetünk.

4.: Ha így is túl közel érnek üldözőink, akkor használjuk fel dupla vagy joker-jegyünket (támaszkodva a hajókra), ezáltal gyorsan elillanhatunk.

5.: Törekedjünk arra, hogy a felbukkanásokkor elég messze legyünk a detektívekhez.


Adatok:

Kiadó: Novoplast

Típus: következtetős stratégiai társasjáték

Játékosok száma: 3-6 fő

Megjelenés éve: 1986

Tervező: ismeretlen, az eredeti játéknál Dorothy Garrels, Fritz Ifland, Manfred Burggraf, Werner Scheerer, Werner Schlegel és Wolf Hoermann

Egy menet hossza: 45 perc

Ajánlott: több, legalább felsős gyermekkel rendelkező családoknak, közel azonos korú játékosoknak


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2024 | Minden jog fenntartva.