BANG!

„Vadnyugati golyózápor”


Körítés:

Észak-Amerika, 1800-as évek - maga a nagybetűs Vadnyugat. Forgótáras Colt-ok, kőből faragott arcok, Winchester ismétlőpuska és elszórt tőmondatok. E hazánkban is rendületlenül hódító zsánergyűjtemény nem csak a filmvásznon, de már a társasjátékok között is hallatja a hangját, tehát érdemes felkészülni a western-romantikára és a hamisítatlan amerikai anti-hősökre. Ezt a bevezető maszlagot így is összefoglalhatnánk: a BANG! egy nagyszerű játék egy kisméretű dobozban.

Maga a kártyajáték már első ránézésre is jó benyomást kelt - a gusztusos dobozon egy körözési plakát látható, valamint egy sheriff-csillag, mely tájékoztat minket, hogy rajtunk kívül is legalább félmillió vásárló büszkélkedhet a játékkal (azóta nyilván még többen lettek). Ez nem véletlen: a harmadik évezred első évtizedének kétségkívül legjobb kártyajátékát tisztelhetjük a BANG!-ben. Az egészben az a legjobb, hogy mindehhez nincs szükség bonyolult szabálykönyvre és milliónyi kis műanyag kacatra: a játékhoz ugyanis csak töltények, tároló-lapok, alapkártyák, karakterkártyák és célkártyák tartoznak (az elnevezések önkényesek). A kártyák víztaszítóak, de nem lamináltak, úgyhogy ne nyalogassuk őket - ha a töltényeket nem használjuk (ld. lejjebb), akkor a kisgyermekekre sem veszélyes a játék (persze gyerek kezébe töltény amúgy sem való). A BANG! egy szerepjáték, amelyben a játékosok különböző célokért, egymás ellen küzdenek magányosan vagy egy csoport tagjaként. A játék nyújtotta izgalom mellett az eltöltött idő mellett ráadásul jó néhány vicces helyzetet generálhat, bár ahogy az ember mindinkább belejön a játékba, úgy válhat könnyed, szórakoztató kikapcsolódásból véresen komoly kihívássá. Igaz, hogy a BANG! kártya alapú társasjáték (akárcsak a Kecskefogó vagy a Level8), de trükkös megoldásai és a jól komponált körítése kiemelik a tucat-játékok sorából.



Egy menet:

A játék kezdetén kiosztásra kerülnek a célok, azaz hogy a törvény melyik oldalán állunk. Lehetünk a törvényt képviselő Sheriff-ek (a rend őrei), törvényen kívüliek (akik a Sheriffre vadásznak) vagy a saját célokkal rendelkező Renegát, aki mindenkit szeretne hidegre tenni, ezért mindig a számára kedvező oldalt támogatja. Több (5-7) játékos esetén a kis csapat újabb banditákkal, illetve Sheriff-helyettesekkel bővül.

A Sheriff és helyettesei akkor győznek, ha csak ők maradnak talpon, ezzel szemben a törvényen kívüliek egyetlen célja a Sheriff meggyilkolása. A legbonyolultabb feladat a Renegátra vár, akinek úgy kell mindenkit megölnie, hogy először a törvényen kívüliekkel végez (mivel ellenkező esetben a Sheriff halálával ő még nem nyerne, de a ”gonoszok” már elérték céljukat).

Ha már mindenki tudja, hogy mi a célja, kiderülhet, hogy ki is ő valójában. Mindenki két karakter-kártyát húz, majd eldönti, melyik szeretne lenni. Mind a 16 húzható személy ugyanennyi egyedi karaktert és különleges képességet jelent. A képességek széles palettán mozognak: vannak a játékban is szereplők (távolság növelése/csökkentése, mástól laphúzás) és vannak egyediek is.

Fontolgatás közben érdemes egy pillantást vetni a karakterek nevére és képére, hiszen mintha néhány vadnyugati legenda neve rejtőzne a kicsavart nevek mögött. Persze Willy, a kölyök (Billy, a kölyök) könnyen felismerhető, de a szemfülesebbek Jesse Jones-ra (Jesse James) éppúgy ráismerhetnek, mint a Lucky Duke állnéven futó belga képregényhősre, Lucky Luke-ra. A kártyák a képességek mellett az életek számát (3-4) is meghatározzák, emellett a Sheriff további egy életponttal rendelkezik.

Ezután kezdetét veheti a mészárlás, vagyis csak vehetné, mert itt jön a csavar: csak a rend őrének kiléte ismert, a többiek csak magukról tudják, hogy mi a valódi céljuk. Persze a Sheriff mondhatná, hogy ha mindenkit hidegre tesz, akkor a probléma meg van oldva, de a Renegát ideiglenes védelme nélkül egymagában kellene kiállnia több törvényen kívüliekkel, ami majdnem biztos bukást jelent. A játék egyik fő lényege éppen az, hogy senki nem tudja, ki kicsoda, ezáltal állandósul a bizonytalanság és nem meglepő, ha a játék után mindenbe összeesküvés-elméleteket kezdünk belelátni.

A forgó rendszerű játékban az éppen soron következő játékos húz két kártyát a már meglévőkhöz, majd leadhat egy lövést. A harc alapból egy BANG! kártya eldobásával történik, melyet egy MISSED! (mellé) lappal lehet kivédeni (ha talált, egy életet levisz). Vannak klasszikus, sok kártyajátékban felbukkanó lapok (húz fel 2-3 lapot, lap eldobatása vagy elhúzása), de játék-specifikusak is (az élet-visszatöltő sör vagy a lövés ellen védelmet nyújtó hordó). Emellett húzhatunk mindenkire ható lapokat: a mindenkit támadó GATLING és a hasonló INDIÁN!-t, az általános életfeltöltő SALOON-t és a mindenkinek lapot adó EMPORIO-t.

A különleges lapok közé tartozik a DUELLO, melyben a felek addig dobálják BANG!-jeiket, amíg valamelyiküknél el nem fogy (rossz esetben a támadó veszít életet). A legizgalmasabb lap azonban kétségtelenül a DINAMITE, mely felrobbanása esetén 3 életet visz le, vagyis szinte biztos halálhoz vezet. Aki ilyen lapot kap, annak húznia kell egy kártyát és ha a rajta található érték a pikk kettő-pikk kilenc tartományba esik, akkor felrobban (ha ne robban, akkor a játékos továbbadja a mellette ülőnek).

Persze ezen kívül vannak további lapok is, valamint egy külön távolsági rendszer. Ez utóbbi lényege, hogy alapesetben minden játékos csak 1 távolságra lát (azaz a mellette lévőket lőheti). Ezt speciális lapokkal változtathatjuk (távolabb legyünk a többiektől vagy közelebb lássunk másokat), valamint húzhatunk fegyvereket, melyek akár az 5-tel arrébb ülő személyt is láthatjuk (azaz hét játékosnál a legtávolabbi, +1 távolságra lévő játékost is).

Újabb jó ötlet a VOLCANIC, mely ugyan csak egy távolságra hat, de ha a birtokunkban van, egy körben akármennyi BANG! kártyát eldobhatunk (adott esetben egy körben megölhetünk valakit) - emiatt nem érdemes mindig a távolabbi célra is ható fegyvereket választani. A játék kieséses rendszerű és addig tart, amíg valamelyik csapat el nem éri a célját (a Sheriff halála vagy az adott játékoson kívül mindenki leölése). Négy játékos esetén egy menet többnyire nem tart tovább fél óránál (a kiesőknek addig se), de maximális játékos-szám esetén ez a szám gyorsan felkúszhat, már csak a beszélgetés és a közjátékok miatt is.


Apróságok:

A játéknak nincsenek nagyobb hibái, mindössze egyetlen súlyos mulasztás és némi felesleg adott okot a fejvakarásra. Az előbb említett hiány nevesül az, hogy a korai BANG! nem tartalmazott magyar nyelvű használati utasítást. Amíg azonban ez egy kiló lisztnél nem igazán okoz problémát, addig egy társasjátéknál komoly gondot jelenthet. Persze, az angol nyelvű leírás mellett a gyártó egy olasz nyelvű füzetkét is mellékelt, de a legtöbb angolul nem tudó magyar olaszul sem ért. Szerencsére ezt a bakit idővel kijavították, így most már fennhangon hirdeti dobozunk: „Van lövésed kivel vagy?”

Nem különösebben zavaró probléma a pazarlás; jelesül a játékhoz mellékeltek kis lapok (lapjainkat tarthatjuk rajta) és az életerőnket szimbolizáló kis töltény-lapok. Ezek persze mind szépek, ráadásul minden lapon különböző eseményt láthatunk (a tervezőknek külön dicséret érte), de felmerül a kérdés: kell ez nekem? Nálunk a tucatnyi tesztjátékos egyike sem élt ezzel a lehetőséggel. Ők mondhatni „pórias módon” az asztalra rakták le hordóikat és fegyvereiket (arról nem is beszélve, hogy hiába nyomtattak szép színes képeket a lapokra, ha rárakjuk a lapjainkat, úgy sem látjuk őket).

A másik, talán még feleslegesebb apróság az élet-töltények. Persze, lehet számolhatni az apró lőszereinket, de erre létezik egy másik megoldás is. A játék kezdetekor ugyanis két különböző karaktert húzunk, majd kiválasztjuk, hogy melyikkel szeretnénk lenni. A másodikat azonban nem tesszük vissza, hanem lefordítjuk, majd ráhelyezzük a választott pisztolyhőst (a kártyák hátoldalán töltények látszanak).

Amúgy viszont minden rendben van, amit az is mutat, hogy sorra jelentek meg a különböző továbbfejlesztések. Ilyenek például a Dodge City és a Gold Rush kiegészítők, valamint a játék designere, Emiliano Sciarra egy lőszert formázó, fémből készült tárolót is tervezett, kifejezetten a BANG!-hez. A kiegészítők újabb szabályokat és karaktereket hoztak, valamint a Gold Rush-hoz tartoznak kicsi (aranyhoz cseppet sem hasonlító) sárga izék, melyeket akna gyanánt el lehet szórni a lakásban (másra nem igazán jók). Mi szeretjük a kiegészítőket, de itt mintha már kezdetek volna átesni a ló túloldalára: a BANG! Wild West Show, a BANG! - A fistful of cards, a BANG! High Noob vagy például a BANG! Claus „The Saint” (hogy csak néhányat említsünk) kiegészítők már csak újabb karaktereket hoztak (ráadásul a BANG! Face Off már táblás-alapú játék, tehát csak nevében azonos bombasztikus elődjével).

Bár ezek nyilván tovább növelik az újrajátszhatóságot, nem összeszokott társaságban az alapjátékot érdemes használni, mivel a BANG! előnye éppen a gyorsan elsajátítható szabályok és a gyors, pörgős játékmenet. Ha pedig végképp elunjuk a BANG!-et, akkor sem kell sutba dobni a vadnyugatot, ugyanis a lapok széleire nyomtatott jelzéseknek köszönhetően akár francia-kártyaként is használhatjuk.


Tippek/trükkök:

A főleg szerencsén alapuló kártyajátékoknál ugyan háttérbe szorul a taktika, de néhány fogással azért javíthatjuk az esélyeinket. A játék elején NAGYON fontos a megfelelő karakter kiválasztása, hiszen kiegészítő képessége sokszor az életünket mentheti meg vagy jóval megkönnyíti a játékot. Mindenkinek szíve-joga, hogy mit választ, de azért érdemes megszívlelni néhány tanácsot:

1.: SOHA ne válasszunk 3 életű karakter - ez akkor hátrány, amit egy képesség sem tud ellensúlyozni.

2.: Nem érdemes VULTURE SAM-et választani, mivel hullarabló képességét csak ritkán használhatjuk, ráadásul lehet, hogy a megöltnél nincs is semmi.

3.: A plusz-mínusz látást (ROSE DOOLA, PAUL REGRET) szintén nem ér sokat, ezzel elesünk más, fontosabb képességektől (ráadásul ezek a képességek kártyával is könnyen kiválthatóak).

4.: a maradék 12-ből válasszunk kedvünkre: személyes kedvenc BLACK JACK, aki esetenként három lapot húz, illetve KIT CARLSON, aki három lapból választ kettőt, ráadásul azt is megtudja, mit húz a következő játékos.

5.: Válasszuk a stílusunknak megfelelő kártyát: ha például ölni akarunk, érdemes a SLAB THE KILLER vagy a WILLY THE KID karaktereket húznunk.

+1.: Általános tanács - lehetőleg tartsunk magunknál mind támadó (BANG!), mind védő (MANCATO!) lapot, így a legtöbb támadást túlélhetjük. Ha egy lapunk sincs, esetleg egy értékes lapunk van, érdemes egy kacatlapot is magunknál tartani (pl.: egy kis távolságra ható fegyvert), mivel inkább azt húzzák el, mint az értékes lapot.


Adatok:

Kiadó: daVinci Games

Típus: kártya alapú szerepjáték

Játékosok száma: 4-7 fő (a kiegészítőkben 3-8 fő)

Megjelenés éve: 2002

Tervező: Emiliano Sciarra

Egy menet hossza: 30 perc (4 főnél)

Ajánlott: legalább négyfős családoknak és minden közepes méretű (4-7 fős) vegyes társaságnak - a gyors szabályok és a rövid menetek igazi parti-játékká avanzsálják a BANG!-et


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.