Wartburg 353

„Krómozott guruló kastély”


A vállalat:

A szocialista autóipar egyik jellegezetes képviselője a Wartburg volt, a gyár története azonban - hasonlóan például a Trabant-hoz - jóval korábbra nyúlt vissza. A Fahrzeugfabrik Eisenach-ot Heinrich Ehrhardt alapította 1896-ban és hamarosan gépjárművek licencgyártásába fogtak (alapítási sorrendben a Daimler és a Benz után az FFE volt a harmadik német autógyártó).

A XX. század elején a tulajdonos megvált a cégtől, amely Dixi néven kezdett autókat gyártani, majd az FFE az első világháború után összeolvadt a Gothaer Waggonfabrik-kal (ez a vállalat gyártotta később többek között a Gotha Go 244-es repülőt is).

1928-ban a BMW vette át a gyárat: ők megszüntették a Dixi-k előállítását és helyette saját típusaikat gyártották. A gyártás folyamatos volt, de a második világháború alatt katonai motorkerékpárokat is felvettek a kínálatba.

A második világháborút követően a részben lebombázott gyáregység a szovjetek kezébe került, akik kezdetben BMW-ket szereltek össze.

Mivel azonban a nyugati BMW már nem gyakorolhatta tulajdonosi jogait, mindent megtett, hogy a kommunisták ne gyárthassanak és árulhassanak alacsonyabb minőségű járműveket BMW-ként.

Ez évekkel később félig sikerült: a BMW gyárat átnevezték a hasonlóan hangzó Eisenacher Motorenwerk-re (EMW), de a logóban (is) csak minimális volt a változtatás (a kék-fehér mintát felváltotta a piros-fehér). 1954-ben a vállalatot VEB Automobilwerk Eisenach-ra keresztelték, az általuk gyártott járművek pedig a Wartburg márkanevet kapták, az azonos nevű kastély után.

A gyár első terméke a Wartburg 311 volt - a név egy 9 éven át gyártott modellcsaládot takart, amelyet szedán, kombi, kupé, pickup és roadster karosszériával is kínáltak.

A Wartburg 311-es egy tipikus 40-es évekbeli jármű volt, amely megidézte ugyan az elmúlt évtizedek patinás német autóinak szellemét, ám a kommunisták nem erre volt szükségük. A cél sokkal inkább egy praktikus, olcsó jármű megalkotása volt, egy átmeneti modell (Wartburg 312) után, a cég új terméke az 1966-os Wartburg 1000 (később 353) lett (e járműnek külsőre semmi köze nem volt a 311-eshez).


Konstrukció:

A Wartburg 353-as furcsa, kettős arcú autó volt: sok részletéből az olcsóság sugárzott, de a tervezők igyekeztek egyéniséget adni a járműnek és szem előtt tartották a praktikumot is. A kortárs Lada-kat (a Lada Niva kivételével) emlegették „kockalada”-ként, de ugyanez igaz volt a Wartburg-okra is: a korábbi lekerekített alakot ugyanis felváltotta egy rendkívül szögletes formaterv.

A jóformán egyetlen látványelemet a fényszóró körüli hatszögletű krómcsík jelentette, ezáltal az első lámpák magassága megegyezett a hűtőrácséval. A 353-as az akkoriban még megszokottnak számító kettős első lökhárítót kapott - a krómozott, vízszintes fém elemen két kisebb, függőleges (gumírozott) elem is helyet kapott.

Ezen kívül a jármű oldalára díszléc került, krómozták a kilincseket, a hátsó ablakok mögé pedig szellőzőt építettek be (akárcsak a Trabant 601-esben).

A Wartburg 353-as motorháztetején felirat hirdette a márka dicsőségét és a krómozott(!) ablaktörlőből is kettő volt, oldalról azonban feltűnhetett, hogy csak a vezető oldalára került visszapillantó-tükör (akárcsak az 1948-tól gyártott Citroen 2CV „Kacsa” esetében). A spórolás máshol is tetten érhető volt: a karosszéria nem volt önhordó: e típus még a régi módszerrel, alvázzal készült (mint a századeleji Ford T-modell), a karosszéria tűréshatárait pedig majdhogynem centikben határozták meg.

A Wartburg 353-as és egy tégla közötti hasonlóság szembeötlő volt, de a típus csak külsőre volt brutális, gigantikus motorházteteje alatt ugyanis három hengeres, 993 ccm-es erőforrás pöfögött, kevesebb, mint 50 lóerővel. A pögöfést itt szó szerint kellett érteni, ugyanis - mint a szocialista autóknál általában - a hajtómű egy elavult, kétütemű motor volt, ami rendkívül jellegzetes hanggal működött.

Az erőforrás további érdekességevolt, hogy - a motorok túlnyomó többségével szemben - a Wartburg 353-asban a hűtőventillátor nem a motorblokk elé, hanem mögé került, ami nem volt praktikus, de a kis teljesítmény hajtómű nem is termelt annyi hőt.

A belső tér egyik furcsasága a kardánalagút hiánya volt. Ez nem csak azt jelentette, hogy könnyű volt átülni az egyik ülésből a másikba, de azt is, hogy minden a középkonzolra került - többek között a váltó is.

A 353-asban a vezető előtti két műszer egy egész esztétikus, ovális blokkba került (balra a három műszeres változat látható), de annak ellenére, hogy a jobboldali is nagyméretű volt, fordulatszámmérő nem kapott helyet rajta. Érdemes még megemlíteni, hogy a járműbe kerülhetett rádió, sőt, tetőablak is, a Deluxe változatban pedig érdekes módon az antenna az ”A”-oszlopra került (ennek nem volt gyakorlati haszna, ahogy annak sem, hogy egy kis trükkel akkor is működött a motor, ha a slusszkulcsot kivették).


Életút:

Miközben 1966-ban az Amerikai Egyesült Államokban elkezdték sugározni a Star Trek című sorozatot, a Német Demokratikus Köztársaságban megkezdődött a Wartburg 353-asok értékesítése. Maga a jármű már megjelenésekor sem volt szépnek mondható és az enyhe pasztellszínek sem dobtak a látványon.

Másrészről az 50 lóerő a kevesebb, mint egy tonnás üres tömeggel párosulva relatív agilissá tette a típust, amelynek volt egy vitathatatlan vonzereje. A fent említett Trabant 601-es vagy a Lada Niva formaterve ugyan árnyalatnyival kevésbé volt unalmas, a Wartburg viszont egy igazi családi autó volt: öt személy mellett csomagtere jelentős mennyiségű poggyászt nyelt el.

A családok mellett a munkásemberek is megtalálták számításukat, mivel a 353-as nemcsak nagy rakteret és olcsó karbantartást szavatolt, de az ára is megfizethető volt (még az Egyesült Királyágban is árulták, jobbkormányos kivitelben, Wartburg Knight néven). A jobboldalon látható Wartburg Knight reklám szalagcímének fordítása: senki más nem ad ennyi (autót) 620 fontért.

Igaz, ezért az árért néhány dolgot tudomásul kellett venni. Az ajtók becsukását óriási csattanás kísérte, a terheléstől a legtöbb példány futóműve tönkrement és gyakoriak voltak a kisebb meghibásodások is.

Ezeket a problémákat a gyártó VEB Automobilwerk Eisenach különféle karosszéria-változatokkal és rendszeres módosításokkal igyekezett palástolni. A szedán mellett megjelent a kombi (353 Tourist) változat, még nagyobb csomagtérrel, majd a kifejezetten munkaeszköznek szánt pickup és a szélesített hátsó részű egyterű.

A gyár szinte minden évben változtatott valamit, tényleges modellfrissítésre azonban csak átlagosan évtizedenként egyszer került sor.

A Wartburg 353 W 1975-ben jelent meg és ez már inkább egy népautó volt: a szokatlanul gazdag krómozásnak és a dísztárcsának például végleg búcsút mondtak. A 353 W (a német Weiterentwicklung; továbbfejlesztés szóból) járműben azért történtek előrelépések is: a korábbi minimális fékerejű első dobféket tárcsafékre cserélték, így már nedves úton is meg lehetett állni az autóval.

Ezen változatok mellett ki kell emelni egy valódi unikumot, a Melkus RS 1000-et. A szocializmusban az autóversenyzés a terep- és rally-versenyekre korlátozódott (a Wartburg 353-asból is létezett rally-változat, a 353 WR), ami részben kényszerűség volt, a kommunisták ugyanis nem gyártottak sportautókat.

Ez alól kivételt csak a Melkus vállalat egyetlen gyártásba került típusa jelentett: az RS 1000-es könnyű és látványos műanyag karosszériája ellenére szoros rokonságban állt a Wartburg 353-assal - többek között annak motorját is örökölte (a háromhengeres erőforrás tunningolásával és a könnyű burkolatnak köszönhetően az RS 1000-es 175 km/h-ig gyorsulhatott, amit egy erősebb motorral tovább növeltek).

Még a Szovjetunió fennállása alatt, 1988-ban bemutatták a Wartburg 1.3-ast, amely egy Wartburg 353 W és egy Volkswagen motor házasításából született. Hiába volt azonban a négyütemű, négyhengeres motor, a szabadpiaci rendszer elsöpörte az ősöreg konstrukciót és magát a Wartburg márkát is, amiből mára csak mutatóba maradt.


Műszaki adatok:

Név: Wartburg 353 W

Típus: szedán

Fizikai jellemzők:

Hossz: 4220 mm

Szélesség: 1640 mm

Magasság: 1490 mm

Tengelytáv: 2450 mm

Saját tömeg: 920 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 49 Le-s (Wartburg, kétütemű, soros hengerelrendezésű, 3 hengeres)

Férőhely: 5 fő

Csomagtér: 515 l

Teljesítmények:

Végsebesség: 130 km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): ~ 16 másodperc

Átlagfogyasztás: ~ 9 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.