Morgan 4/4

„Halhatatlan roadster hangulat”


A vállalat:

A dugattyús motorral ellátott első közúti járművek, az automobilok Németországhoz köthetőek, de az 1900-as évek elején (párhuzamosan a repülőgépek fejlődésével) a három korabeli nagyhatalom adta a fejlődés központját: az Egyesült Királyság, Franciaország és Németország.

Ekkor (és később is) számos angol cég alapult és jelenleg is több mint fél tucat még mindig működik, de az MG és a Rover kínai kézbe került, a Vauxhall az Opel modellek Egyesült Királyságbeli szinonimájává silányult, a fennmaradó márkák, mint a Bentley, a Mini vagy a Rolls-Royce pedig nagyobb gyártókhoz kerültek.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne léteznének máig független angol személyautó-gyártók, bár többségük sportautók gyártására szakosodott kis manufaktúra: ezek egyike a patinás Morgan.

Magát a Morgan márkát Harry Frederick Stanley Morgan alapította 1910-ben és még abban az évben elkészítette első járművét, a Morgan cyclecar-t. Egy évvel később jelent meg a Morgan V-Twin: egy apró háromkerekű, amely mérsékelt árának és kis tömegéből adódó mozgékonyságának köszönhetően hamar sikeressé vált.

A márka az évtizedek során összeforrt a roadsterek nyújtotta élményautózással: ezek olyan többnyire nyitott (oldalsó ablak nélküli), könnyű kétüléses modellek, melyeket tengerparti vagy más kellemes klímájú területeken való kocsikázáshoz terveztek.

A Morgan kínálata mindig is szinte kizárólag roadsterekből állt: ilyen a Plus 4, a Roadster vagy az új fejlesztésű Aero 8. A kínálat legöregebb tagja szintén ebbe a kategóriába tartozik: ez nem más, mint a 4/4.


Konstrukció:

Nem meglepő módon a 4/4 is egy roadster, ezért megalkotásánál az elegancia, a sportosság és egyáltalán, a stílusosság került előtérbe (a praktikum rovására). Maga a típus számos fejlesztési perióduson esett át, de küllemében továbbra is a két világháború közötti járműveket idézi (a típus fém karosszériája például a mai napig favázra épül).

Ennek megfelelően a 4/4 túlnyomó részét a hátrafelé szélesedő, extrém hosszú motorháztető teszi ki: emiatt az ülések a hátsó tengely előtt kaptak helyet. Az orr központi eleme a kisméretű, függőleges csíkozású hűtőrács (mint minden Morgan-en).

Ez csak a jármű szélességének középső harmadáig ér, kétoldalt a hatalmas sárhányók takarják a kerekeket - a két kör alakú első fényszóró is ezeken kapott helyet, akárcsak az indexlámpák (a 4/4 alapváltozata nem rendelkezik lökhárítóval).

A hullámot formázó első sárhányók egészen a hátsó kerekekig érnek és erre kerültek az aprócska, kör alakú oldalsó irányjelzők is. A típus farrésze szintén meredeken lejt és ide is kör alakú fényszórókat tervezetek, amely egyedi megjelenést kölcsönöz a típusnak, akárcsak a hátsó tanksapka vagy a szintén a farra szerelt pótkerék.

A látványhoz hozzájárulnak a kerekek is, mivel ezek a korábban széles körben elterjedt, ma már szinte csak Morgen-eken látható küllős kialakításúak (az alapváltozathoz ”hagyományos” könnyűfém felnit kínálnak).

Klasszikus roadsterként a 4/4 kisméretű szélvédőt kapott, az ajtók igen apró méretűek (az egész üléspozíció rendkívül alacsony), de a 4/4 rendelkezik ponyvatetővel.

A minimális karosszéria és a könnyű építés miatt a Morgan 4/4 mindössze 795 kg-ot nyom, emiatt a típusnak nincs szüksége komoly motorra. Autógyártók között kisméretű cégként a Morgan hajtóművek gyártásával nem foglalkozik, ezért ezeket más cégektől szerzi be: jelenleg a kisebb erőforrások a Ford-tól, a nagyobbak a BMW-től érkeznek (kivétel a V-Twin utánérzetét, a 3 wheeler-t).

A 4/4 a márka legkisebb négykerekű modellje, ezért egy soros, 4 hengeres Ford Sigma erőforrás mozgatja, amely csupán 110 lóerőt ad le - a hasonló Morgan Plus 8-ast egy 4,7 literes, 367 lóerős BMW-motor működteti, de alig 795 kg-os tömegének köszönhetően a 4/4 sem tűnik lomhának.

Ezzel a jobbkormányos járműnek 8 másodpercre van szüksége a 100 km/h-s sebesség eléréséhez és sportautóhoz képes a végsebessége sem túl nagy (185 km/h), viszont az alig 6,4 litert fogyaszt 100 km-en és károsanyag kibocsátása kategóriájának egyik legalacsonyabbja: mindössze 143 g/km (ez kevesebb, mint a fele egy Ferrari-énak).

Klasszikus típusként a 4/4 extralistáján látványelemek (pl.: krómozott lökhárító vagy a fentebb említett küllős kerekek) kaptak helyet, elektronikus vezetés-támogató rendszerek vagy szuper-hifirendszer nem rendelhető (ez nem is illik a Morgan-ekhez).


Életút:

Ahogy az fentebb olvasható, a márka 1910 óta készít járműveket: kezdetben a kisméretű háromkerekű cyclecar-okra koncentráltak, 1936-ban azonban megjelent első négykerekű modelljük, a Morgan 4-4 (4/4).

Mivel valamilyen formában mindig kínálták a típust, a 4/4 a márka és egyben az egész világ leghosszabb ideje kínált személyautójának számít. E típus soha nem esett át valódi modellváltáson, mindössze időnként aktualizálták a 4/4-et (ez általában a hajtómű cseréjét jelentette).

Az 1936-os változatba egy 1122 ccm-es, 34 lóerős Coventry Climax motor került, három évvel később a hajtómű teljesítményét 38,8 lóerőre növelték.

1955-ben mutatták be a 4/4 Series II-t, új (az elődhöz megszólalásig hasonló) felépítménnyel és 40 lóerős motorral, 5 évvel később pedig elkészült ennek egy módosított változata, a 4/4 Series III.

Az 1961-es 4/4 Series IV már 62 lóerős Ford Classic hajtóművet kapott, az 1963-as 4/4 Series V-öt pedig már egy, a Ford Cortina-ban használt 65 lóerős egység mozgatta.

A leghosszabb ideig a 4/4 1600-as variáns készült: 1968-ban váltotta le a Series IV-et és egészen 1993-ig gyártották (jobban mondva kézzel, nagy műgonddal állították össze): a bázismodell 70 lóerős volt, de több erősebb motort is kínáltak hozzá (1991-től már 100 lóerős erőforrással készült).

A következő másfél évtizedben a 4/4 1800-as képviselte a típust: eredetileg 114 lóerős Ford Zetec R motorral, 2006-tól viszont már az új Ford Duratec erőforrással (a jelenleg is gyártott 4/4 1.6 Litre modell 2009-től készül a fent említett takarékos, 110 lóerős egységgel).

A Morgan stílusával szinte külön kategóriát képvisel az autómárkák között - abban különbözik az ”egyszerű” replika-gyártóktól, hogy saját modelljeit kínálja, amelyek nem a retró-lázat lovagolják meg, egyszerűen ilyennek tervezték őket és a külcsínyen az évtizedek múlásával nem változtattak.

A Morgan exkluzivitását azonban nem kizárólag járművei rendkívüli eleganciája adja: egyik legnépszerűbb modelljük a 4/4, közel 80 évnyi gyártás alatt mégis alig több mint 10000 példányban készült, így sokkal ritkább, mint egy Ferrari vagy Lamborghini.

Ez egyben azt is jelenti, hogy (akárcsak korábban), egy-egy egyedi rendelésre több évet is kell várnia a tulajdonosának, mivel az üzemben évi néhány száz példányt szerelnek össze (az összes modelljükből együttvéve). Minimális darabszáma ellenére a márka több országban, köztük Magyarországon is megvásárolható.


Műszaki adatok:

Név: Morgan 4/4 1.6 Litre

Típus: roadster (kabrió)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 4010 mm

Szélesség: 1610 mm

Magasság: 1220 mm

Tengelytáv: 2440 mm

Saját tömeg: 795 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 110 Le-s (Ford Sigma, ”soros” hengerelrendezésű, 4 hengeres)

Férőhely: 2 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 185 km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): 8 másodperc

Átlagfogyasztás: 6,4 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.