BelAZ 75710

„Az égig érő daru meséje”


A vállalat:

Amíg a világban jelenleg körülbelül 100 globális személyautó-gyártó márka található (és legalább ennyi kisebb cég), a tehergépjármű-gyártók száma lényegesen alacsonyabb, a különleges munkagépek gyártói pedig még kevesebben vannak.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ezen márkák között ne lennének a világ számos országában tevékenykedő órásvállalatok: ilyen például a BelAZ 75710-es óriás-dömperről szóló cikkben is említett svájci Liebherr, amelynek 363 tonnás terhelhetőségű, T 282B jelű billenőplatós teherautója a világ egyik legnagyobb ilyen típusú járműve.

A Magyarországon elsősorban háztartási hűtőiről ismert Liebherr kínálata azonban nem korlátozódik a dömperekre (és hűtőkre), lévén a Liebherr csoport egy hatalmas konglomerátum, összesen 10 divízióval. Mindegyik részleg más-más termékcsoportra specializálódott: bányászat, beton, földmozgatás, fuvarozási rendszerek, háztartási készülékek, szerszámgépek és automatizálás, valamint alkatrészgyártás.

A Liebherr ráadásul a világ legnagyobb darugyártója - ennek megfelelően a fennmaradó három divízió kizárólag egy-egy daru-csoportra specializálódott: mobil darukra, toronydarukra, valamint kikötői és hajódarukra.

A svájci márka igen széles kínálattal rendelkezik: a mobil daruk például 8 fő csoportba tartoznak attól függően, hogy nehéz terepre vagy betonra szánják-e a járművet, hogy gyorsan felállítható mobil egységről vagy egy hagyományos darut szállító járműről van-e szó, illetve hogy civil (építkezésekre szánt), tűzoltó vagy katonai a megrendelés.

A Liebherr járműpalettája gyakorlatilag minden igényt képes kielégíteni: jelen cikk írásakor a mobil építkezési daruk legkisebbje az LTM 1030-2.1-es volt: egy kéttengelyes modell, amely maximum 35 tonnát képes felemelni és alár 44 méter magasba is elér.

Ez már önmagában is jelentősnek tűnhet, de a nagyobb modellek még többre képesek. A háromtengelyes egységek (mint az LTM 1050-3.1, az LTM 1055-3.2 vagy az LTM 1060-3.1) már az 50-60 tonnás sávban mozognak, a négytengelyes LTM 1100-4.2-es 100 tonna emelésére képes, míg az öttengelyes LTM 1250-5.1-es nem kevesebb, mint 250 tonnás maximális kapacitással rendelkezik. A Liebherr összes mobil daruja eltörpül azonban a cég csúcsmodellje, a látszólag semmitmondó nevű LTM 11200-9.1 mögött.


Konstrukció:

Mint minden mobil daru, az LTM 11200-9.1-es is négy fő egységből áll: magából a daruból, az ezt működtető mechanizmusból, a darut megtámasztó vázból és magából a hordozó járműből. Ez utóbbi általában a legkevésbé különleges, hiszen csupán arra szolgál, hogy egy teherautóhoz vagy nyerges vontatóhoz hasonlóan eljuttassa az általa szállított darut a következő építési területre.

Az LTM 11200-9.1-es így is kilóg a sorból, hiszen a jármű hatalmas darujához rendkívül nagy méretű alvázra volt szükség: a típus teljes hossza kis híján 20 méter (az összecsukott daruelemmel, kiegészítők nélkül 26,4 méter), szélessége 3, magassága pedig 4 méter. A típus pilótafülkéje az első tengely elé került, a lehető legmélyebbre süllyesztve. A jármű frontján a minimalizmus dominál: az enyhén kiugró, lökhárítóként funkcionáló orr-elemben három-három kör alakú fényszóró kapott helyet, alattuk egy-egy szögletes ködlámpával.

Ezzel a front részletezése gyakorlatilag véget is ért, mivel az LTM 11200-9.1-es motorja a fülke mögött kapott helyet. Ez azzal a járulékos előnnyel jár, hogy a sofőr látóterébe semmi sem lóg be, javítva a körkilátást (az első szélvédőn nagy mérete miatt három ablaktörlőt használnak).

A masszív, felszereléstől függően akár 200 tonnás jármű mozgatásáról egy 8 hengeres turbódízel erőforrás gondoskodik, amely 680 lóerős teljesítmény leadására képes - a (D9508 A7-es) motor erejét egy 12 sebességes automata váltó közvetíti a hajtott első, második, negyedik és ötödik tengelyeknek (12-es fokozatban a mobil daru akár 75 km/h-s sebességgel is haladhat, emellett két hátrameneti sebességgel rendelkezik).

A jármű rendkívüli (csukló nélküli) hossza (az interkontinentális ballisztikus rakétákat szállító önjáró alvázakhoz hasonlóan) egy komoly problémát vet fel: a kanyarodást. A hasonló katonai egységekkel szemben az LTM 11200-9.1-es általában épített úton halad, ezért relatív szűk helyen el-, illetve meg kell tudnia fordulni.

A Liebherr mérnökei ezt úgy oldották meg, hogy a mobil daru mind a kilenc tengelye kormányzott: szükség esetén az első néhány tengely kitéríthető, a középsők a vázzal párhuzamosak maradnak, a hátsók pedig az ellenkező irányba fordulnak, csökkentve a fordulókört. Amennyiben mind a 9 tengely egy irányba fordul, a járművel rákszerűen oldalazó mozgásra is lehetőség van, ami a korlátozott területű építkezéseken jelenthet előnyt.

E típus természetesen elsősorban egy daru, ezért a fejlesztés során a mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak a típus felépítményére. Kategóriatársaihoz hasonlóan az LTM 11200-9.1-es is az önszerelő daruk közé tartozik, azaz felállítása nem igényel egy másik darut és magából a jármű fülkéjéből irányítható.

A hét kiengedhető elemből álló daru önmagában maximum 100 méteres magasságba emelhető, a daru függőleges kitéríthetősége 86 fok, maximális terhelhetősége pedig elképesztően nagy, 1200 tonna. Magát a darut egy külön 6 hengeres dízelmotor szolgálja ki, ennek névleges teljesítménye 367 lóerő.


Életút:

Az LTM 11200-9.1-es 2007-ben jelent meg és máig a Liebherr ezen modellje számít nem csupán a világ legmagasabb, de egyben a legnagyobb terhet felemelni képes mobildarujának. A rekorddöntő egység (a felvezető-autókat leszámítva) mégis mindössze négy járműből álló konvojként mozoghat (ezt maga a mobil daru és három nyerges vontató alkotja), amihez szükség esetén egy-egy további vontató csatlakozhat (ezek a különböző kiegészítő elemeket szállítják).

A daru összeállítása a következőképpen történik. A helyszínre érkezést követően az LTM 11200-9.1-es leparkol, a beépített daruszerkezetet pedig menetiránynak háttal fordítja. Ezt követően csatlakoztatják a tulajdonképpeni darut (a teleszkópos tagot). Ezt az LTM 11200-9.1-es is hordozhatja, de az útra ható megterhelés mérséklése miatt általában külön, egy nyerges vontatón érkezik a helyszínre. Ezen elem érdekessége, hogy négy kiengedhető lábbal rendelkezik, amelyeket leengedve feltámasztják az elemet: így kiállhat alóla a vontató és csatlakozhat hozzá a mobil daru (azaz nincsen szükség egy külön darura az LTM 11200-9.1-es összeállításához). A rögzítést követően a típus beáll a végleges helyére, majd kiengedi a támasztékul szolgáló négy hidraulikus lábát (ez biztosítja a stabil megtámasztást).

A daru-változattól függően (ld. lentebb) különböző tömegű ellensúlyra van szükség, amit a Liebherr egy skálázható ballaszt-rendszerrel oldott meg. A ballasztok egy lapos központi elemre helyezhetők, amely maga is 22 tonnányi ellensúlyként funkcionál. Erre maximum 16 db, egyenként 10 tonnás és 4 db 5 tonnás blokk helyezhető, azaz az LTM 11200-9.1-es összesen akár 202 tonnás ellensúlyt is használhat (az ellensúlyok könnyen rögzíthetők és kompatibilisek más Liebherr mobil darukon alkalmazott ellensúlyokkal). Az ellensúlyok rögzítését követően a mobil daru teleszkópos karja kiemelhető és megkezdődhet az emelés.

Az LTM 11200-9.1-est úgy tervezték, hogy minden lehetséges emelési feladatot megoldhasson - ezt a daruszegmensek kiengedésével/behúzásával és különböző kiegészítő-elemek felerősítésével érik el. A mobil daru alapvetően 7 kiengedhető blokkból áll (100 méteres magassággal, jelzése: T7), de nehéz terheknél csak az alsó hármat használják, amelyre egy külön teheremelő daruelemet rögzítenek (T3).

Ezen túl a darut egész sor kiegészítővel lehet ellátni, amelyek extrém módon képesek megnövelni a jármű kapacitását attól függően, hogy a megrendelőnek mire van szüksége. A fő konfigurációk (F, N, V2, V3, Y, Z) mellett tucatnyi kiegészítő elem használható, amelyekkel számos variáns létrehozható: az T3YV2VEN például a rövid, 3 elemes alsó részre épül, de az rácstartóval, az NA, MN és NI kiegészítőkkel magassága 126 méterre növelhető.

A felhasznált blokkok négy tényezőtől függően változnak. Alapvetően az a cél, hogy a lehető legkevesebb elemet használják, csökkentve az üzemeltetési költséget, de úgy, hogy a szükséges emelési kapacitást, a magasságot és az emelési távolságot tartsák. A nagymagasságú elemek használata esetén a mobil daru kienged egy merevítőként és ellengémként is funkcionáló ”Y” elemet, növelve a daru stabilitását. Az LTM 11200-9.1-es maximális teher-emelés esetén 1200 tonnát képes mozgatni, a kiegészítőkkel az emelendő terhet maximum 136 méter távolságról képes felvenni, maximális emelési magassága pedig 188 méter!

A laikus olvasóban jogosan merülhet fel a kérdés: az LTM 11200-9.1-es óriási mérnöki teljesítmény, de mire jó? E mobil daru kapacitása vetekszik a hagyományos toronydarukéval, de hol használható? A legtöbb országban (pl.: Magyarországon) szinte egyáltalán nincsenek toronyházak, így nem lehetne kihasználni a daru extrém kapacitását, az építkezéseken pedig költséghatékonyabb hagyományos toronydarukat alkalmazni.

A nagy teljesítményű toronydaruk, köztük az LTM 11200-9.1-es is számos feladatkörben megállja a helyét, de meglepő sikerét elsősorban a megszaporodó szélerőműveknek köszönhette. A szélerőmű-építés problémája, hogy a felállított állványra be kell emelni a lapátokat, a hajtóművet és generátort, ezt követően viszont át kell állni a következő, távolabb lévő szélerőműhöz, azaz egy hagyományos darut minden esetben fel kellene építeni, majd mindössze két-három emelést követően lebontani és áthelyezni.

Az LTM 11200-9.1 ezt olyan mértékben leegyszerűsítette, hogy mára gyakorlatilag minden nagyobb szélerőmű-építő cég megvásárolta vagy bérli a Liebherr legnagyobb modelljét. Ennek köszönhetően az immár egy évtizedes modell nemcsak rekordokat döntött kapacitásával, de pénzügyileg is kifizetődőnek bizonyult.


Műszaki adatok:

Név: Liebherr LTM 11200-9.1

Típus: (extrém kapacitású) mobil daru

Fizikai jellemzők:

Hossz: 19945 mm (a teleszkópos daruelem nélkül)

Szélesség: 3000 mm

Magasság: 4000 mm

Tengelytáv: 8000 mm

Saját tömeg: 76000 kg (a teleszkópos daruelem nélkül)

Megengedett össztömeg: 202000 kg

Motor: 680 lóerős (Liebherr D9508 A7, 8 hengeres, dízelüzemű)

Férőhely: 3 fő

Csomagtér: ismeretlen l (a daru maximális kapacitása 1200000 kg)

Teljesítmények:

Végsebesség: 75 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tud felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.