Kress 200C

„Hatékonyság mindenek felett”


A vállalat:

A világ összes országának gazdasága felosztható négy szektorra: mezőgazdaságra, iparra, szolgáltatásokra és kutatás-fejlesztésre. Minden szektornak, legyen az primer vagy kvaterner, megvan a maga szerepe és mindegyik több részterületre bomlik. A valaha a fejlődés motorjának (és máig fontos pillérének) számított az ipar, amelyben a feldolgozás mellett kiemelt fontosságú a bányászat, lévén ez nemcsak az iparnak szolgál nyersanyagokkal, de a többi szektort is kiszolgálja.

A bányászat gyökereit az ókorig nyúlnak vissza - az egyik leghosszabb múltra visszatekintő bányászati forma pedig nem más, mint a szén-kitermelés. A szén, mint olcsó és megbízható tüzelőanyag évezredek óta szolgálja az emberiséget: kezdetben mint fűtőanyag, illetve a fémmegmunkálás fontos alapanyaga.

A bányászat folyamatosan fejlődött, de nagyságrendi növekedés az 1700-as években, az ipari forradalom hatására következett be. A világ hirtelen kinyílt: gőzgépeket fogtak munkára az üzemekben, gőzmozdonyok alapozták meg a távolsági közlekedést és gőzhajók szelték át az óceánokat - mindehhez pedig rengeteg szénre volt szükség.

A széntüzelésű hajtóművek korának ugyan már leáldozott, de a szén a mai napig kulcsszerepet játszik az emberiség életében, ugyanis az 1800-as évek végétől az elektromosság előállításának elsődleges megoldásává vált (a Föld lakosságának jelentős szeletét adó Kínában a mai napig a háztartási villamos energia nagy részét szénerőművekben állítják elő).

A szén tehát nem szorult vissza, sőt, a szükséges mennyiség nemhogy csökkent volna, de nagyságrendekkel nőtt (ehhez hozzájárul az acél- és betongyártás szénigénye is). A modern szénbányászat két szónak van alárendelve: maximális hatásfok. A cél a lehető legolcsóbb munkavégzés, a költségek végletekig történő csökkentése, hogy a kitermelés és maga a végtermék is mindig versenyképes maradjon.

Ehhez speciális járművekre van szükség, ugyanis a régi módszerekkel az elképesztő (évi több mint 7000 milliárd tonna) szenet képtelenség lenne kibányászni. Egyes bányákban emiatt vasútvonalakat fektettek le, de a legtöbb helyen erre nincs mód, ezért a közúti szállításra hárul a feladat.

A költségcsökkentés egyik módja, ha hatalmas járműveket építenek, mert ezeknél (akárcsak a széles törzsű utasszállító repülőgépek esetében) az egységnyi tömegre vetített költségek alacsonyabbak, mint több kisebb kapacitású jármű esetében.

A túlméretezett (szénszállításra is alkalmas) dömperek egyik extrém véglete a BelAZ 75710-es gigász, de létezik még ennél is hatékonyabb módszer, ráadásul a szénbányászatban különösen fontos a biztonság (a szénkitermelés a világ egyik legveszélyesebb bányászati formája), ami szintén speciális járműért kiált. Több munkagépgyártó kínál kifejezetten szénszállításra alkalmas járműveket, ezek egyik kiemelkedő példája jelen írás tárgya, a Kress Corporation nem túl beszédes nevű Kress 200C szénszállító tehergépjárműve.


Konstrukció:

A Kress 200C látszólag egy kissé furcsa alakú, de alapvetően teljesen ”normális”, hétköznapi teherautó, pedig a lemezek több különleges megoldást is rejtenek. Maga a szénszállító 12,4 méteres tengelytávval rendelkezik, teljes hossza 19, a felépítmény szélessége 6,3 méter. A többi nagyméretű teherszállítóhoz hasonlóan a 200C vezetőfülkéjét is utólag építettek rá a szerkezetre, az nem a jármű szerves része (mint a személyautóknál). A jármű bal oldalára kitolt fülke körül korláttal körülkerített folyosó található, amelyet egy felhúzható létrán keresztül lehet megközelíteni (erre azért van szükség, mert a vezető 3 méter magasan ül).

Az utastér elé nem kerültek fényszórók vagy hűtőrács, mivel a motort a jármű végébe építették be, az első lámpákat pedig kitolták a 200C sarkaiba (a vezetőfülke mellett, jobboldalt a 2801 literes üzemanyag-tartály kapott helyet, mindössze az indexlámpák kerültek a fülke orrára).

A típus fentről nézve egy egyszerű téglalap, (teherautókon szokatlan módon) a sarkokra kitolt kerekekkel. A jármű vázát különösen nagy gonddal tervezték, hogy ellenálljon a jelentős erőhatásoknak. Nem építettek be kiemelkedően nagy szilárdságú anyagokat, de a hullámpapír-lemezhez hasonló hosszanti merevítésnek köszönhetően az acél falak óriási erőhatásoknak képesek ellenállni. Az ezeket összetartó hegesztési varratokat úgy pozícionálták, hogy azok a lehető legkisebb terhelésnek legyenek kitéve, minimalizálva a túlterhelésből és hosszú használatból fakadó balesetek kockázatát.

A 200C meglehetősen lapos (5,06 méter magas, a hátsó, emelt támasztóelem 5,64 méteres) és a vezetőfülke fölött döntött fémlap található, de nem bányákban történő üzemeltetésre szánták (a döntött elem a biztonságot szolgálja - megakadályozza, hogy a hirtelen fékezéskor előrezúduló szén kárt tegyen a fülkében vagy a vezetőben).

Az alacsony építést a 200C tölcsérhez hasonló raktere (ld. lentebb) indokolja - emiatt nem lehetett a végtelenségig növelni a magasságot, mivel ezzel a borulásveszélyt növelték volna. A Kress 200C elsődleges feladata természetesen a szénszállítás és ezen a téren nem is vall kudarcot. A típus alsó ürítésű, 247 köbméteres raktérrel rendelkezik, a hasznos teher (a szén) tömege elérheti a 220000 kg-ot (a szén - jellegéből adódóan - a jármű oldalfala fölé halmozható, ilyenkor a hasznos térfogat 313 köbméterig növelhető).

Teljes terhelés esetén a 200C tömege a 342 tonnát is meghaladhatja, ezért a mozgatásához jókora hajtóműre volt szükség. A Kress ezért a munkagépek gyártásában szintén jártas CAT vállalattal közösen alakította ki a hajtásláncot: a szénszállítót egy, a jármű farába épített 12 hengeres, 1700 lóerős dízelmotor mozgatja, amelyet hatfokozatú elektromos váltón keresztül közvetíti erejét (ezzel a 200C 73,5 km/h-s végsebességre képes).

A 200C futóműve is speciális. Maga a jármű csak két tengelyes, ami meglepőnek tűnhet a hatalmas kapacitás fényében, de a kiemelkedő teherbírású kerekekből összesen nyolcat építettek be. A kerekeket nem hagyományos tengelyek kötik össze: a rövid, két-két kereket tartalmazó tengelyek függőleges, különösen hosszú rugóúttal rendelkező (hátul 600, elöl 900 mm-es) felfüggesztés kapcsolja egy csuklós rendszerhez, ezáltal azokat akár 90 fokkal is el lehet fordítani. A kerekekhez tartozó független fékeket úgy alakították ki, hogy hosszú ideig történő fékezés során se melegedjenek fel (ennek a hosszú lejtőkön veszik használt).

A jármű fontos eleme a komplex elektronikai rendszere, amely minden nagyobb egységet felügyel: többek között a hajtóművet, a váltót, a fékeket, stb. - természetesen minden alrendszer ugyanazt a célt szolgálja, a biztonság maximalizálását, ezért az elektronika szükség esetén akár a végsebességet is leszabályozhatja. A tucatnyi alrendszert és érzékelőket összefogó rendszer célja a biztonság mellett a hibák mielőbbi diagnosztizálása, ezáltal az élettartam maximalizálása (egyben csökkentve a javítás miatti leállások idejét).

Egyedül a 200C kabinjának belső terét lehet némi kritikával illetni, ugyanis a kétfős utasteret kitöltik az olcsó műanyagok, az anyósülés viszont még fejtámlát sem kapott (ez persze csak kukacoskodás: amíg szórakoztató-elektronikai rendszerek nem rendelhetőek, - hasznos - kiegészítőkből több tucat áll a vásárlók rendelkezésére).


Életút:

Az amerikai Brimfield-i (Illionois állambeli) Kress Corporation-t 1965-ben alapították, mint terepjáró teherjárművek gyártóját és a cég az elmúlt évtizedekben jelentős tapasztalatot szerzett e téren. A Kress elsősorban különleges járműveiről ismert (pl.: furcsa alakú terpeszdaruiról - ld. Kress ST-330-as) és a 200C is beleillik ebbe a sorba. E szénszállító hatalmas kapacitása mellett arról ismert, hogy a hasznos/teljes tömeg aránya kiemelkedően jó, ezáltal rendkívül költséghatékonyan üzemeltethető (a típust hajtóművét például úgy alakították ki, hogy olaj- és szűrőcserére csak 500 munkaórát követően legyen szükség, ugyanakkor 3000 méteres magasságban is teljesítmény-esés nélkül üzemeltethető maradjon).

A 200C feladata az, hogy a felszínre hozott szenet feldolgozásra/tárolásra elszállítsa és mivel ezek az egységek egyre távolabb helyezkednek el a bányáktól, a szénszállítók fontossága folyamatosan nő. Ezek a járművek gyakorlatilag folyamatosan, télen-nyáron úton vannak, ami hatalmas megterhelést jelent, ráadásul a bányászat jellegéből fakadóan általában dimbes-dombos földúton, felázott talajon haladnak (a szilikózist és tűzveszélyt okozó szénport megkötésére a környező területeket, utakat rendszeresen locsolják).

A 200C-t nem a megszokott módon, oldalra vagy hátrafelé ürítik. A típuson nem alkalmaznak bonyolult mechanizmusú, borulásveszélyes pillenő-platót, ehelyett a jármű hasán alakítottak ki egy csapóajtót (emiatt kellett tölcsér alakú belső részt kialakítani).

A 200C-nek a megtöltést követően csak el kell jutnia a célállomásra, majd a megfelelő akna fölött kinyitnia a csapóajtókat és megvárni, amíg a gravitáció hatására a rakomány kiürül. A különösen nagyméretű járművek egyik problémája a megfordulás: miután lerakták terhüket, mihamarabb vissza kell térniük a bányába a következő adagért, de a kitermelés helyszínén általában nincsen épített úthálózat és gyakran szűk helyen kell üzemelniük.

A 200C-nél a nehéz megfordulást teljesen kiküszöbölték, mivel a szénszállító különleges futóműve miatt gyakorlatilag az egyik tengely mentén képes teljesen körbefordulni: a jármű fordulóköre 33,72 méter átmérőjű, egy 90 fokos fordulat esetében elegendő 23,62 méternyi hely, ami alig nagyobb a típus hosszánál.

A 200C neve ellenére nem egyetlen járművet, hanem egy egész járműcsaládot takar. Jelenleg két fő sorozatban érhető el (II-es és III-as), valamint az egyes modellek eltérő hosszú testtel kaphatók, ezáltal a Kress hatékonyan képes kiszolgálni a kisebb igényű megrendeléseket is. A 200C-k több amerikai és külföldi bányában szállítják a feldolgozásra váró szenet és valószínűleg még hosszú ideig meghatározóak lesznek a szénbányászatban.


Műszaki adatok:

Név: Kress 200C

Típus: szénszállító tehergépjármű

Fizikai jellemzők:

Hossz: 19000 mm

Szélesség: 6300 mm

Magasság: 5640 mm

Tengelytáv: 12400 mm

Saját tömeg: kb. 122000 kg

Megengedett össztömeg: 342000 kg

Motor: 1700 lóerős (CAT 3512B HD, 12 hengeres, dízelüzemű)

Férőhely: 2 fő

Csomagtér: ismeretlen l (a raktér 247 m3-es, terhelhetősége 220000 kg)

Teljesítmények:

Végsebesség: 73,5 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tud felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.