John Deere 9630

„Felfújt traktor”


A vállalat:

Elsőre túlzónak tűnhet, de az emberiség történelmében, fejlődésében kulcsszerepet játszott a mezőgazdaság. Az ősemberek vadászó, gyűjtögető életmódja biztosította a túléléshez szükséges alapvető élelmiszer-mennyiséget, de csak ennyit és nem többet: a közösségek kicsik voltak és a törzsek szinte teljes idejét az élelmiszer beszerzése foglalta le. Az ősemberek nem telepedhettek le, hiszen ha egy területen levadászták az állatok nagy részét, elfogyott a rendelkezésre álló élelem, emiatt a fejlődés kezdetben igen lassú volt.

Az állatok háziasítása és az ehető növények termesztése, a mezőgazdaság aztán robbanásszerű fejlődést tett lehetővé, aminek két oka volt. Egyrészt a megművelt földek és az állatok biztos és az új technikákkal, valamint a nemesítéssel egyre nagyobb mennyiségű élelmet tudtak előállítani, a bőség pedig lehetővé tette a korábbiaknál nagyságrendekkel több ember ellátását. A mezőgazdaság azonban rendkívül munkaigényes ágazat, a munka koordinálására szervezettségre van szükség: a modern városok és a hierarchiák nem csak azért alakultak ki, mert a földművelés következtében nagy mennyiségű étel állt rendelkezésre, hanem azért is, mert szükség volt a munkások és a feladatok koordinálására.

Az idők folyamán a használt megoldások tökéletesedtek, de újabb robbanásszerű fejlődésre a XVIII. század végétől, az ipari forradalom alatt került sor, amikor megkezdődött a kétkezi munkások kiváltására a lényegesen nagyobb kapacitású gépekkel. A mezőgazdaságban a XX. század kezdetére teret nyertek a legkülönbözőbb gépek és a traktor, egy többcélú, a földek nehéz terepén is jól boldoguló vontató (becsületes magyar nevén a mezőgazdasági vontató).

A világ valószínűleg legismertebb traktorgyártója a Deere & Company, amely John Deere márkanéven kínálja termékeit. E név az alapító John Deere-re vezethető vissza, aki 1837-ben az amerikai Vermontban alapított kovácsműhelyt. Kezdetben a városi földművesek szerszámait javította és újakat is készített, majd az akkor általános megrendelést követő gyártás helyett folyamatosan gyártani kezdte termékeit.

A cég fokozatosan nőtt, majd az 1900-as évek elejétől a hangsúly a mezőgazdasági gépgyártásra terelődött: 1907-ben elkészült a cég első traktorja, a Dain All-Wheel-Drive, 20 évvel később pedig az első kombájn, a John Deere No. 2 (ezt követte a második, tökéletesített kombájn, a No. 1). A John Deere 1964-ben mutatta be a semmitmondó nevű Model 4020-ast (a 4010-es utódját és a 4030-as elődjét), amelyet 1972-ig gyártottak: sokan ezt a járművet tartják a világ legsikeresebb traktorjának.

A John Deere ma már számos járművet gyárt: a legkülönbözőbb építőipari, fakitermelési és egyéb típusokat, de a hangsúly máig a mezőgazdaságon van és a traktorok ezen belül is fontos szerepet töltenek be. Az elmúlt évtizedekben folytatódott a mezőgazdaság, pontosabban a mezőgazdaságban használt gépek és járművek fejlődése, mivel egyre fontosabbá válik a hatékonyság-növelés, ami miatt a gépek egyre nagyobbá és erősebbé válnak: ez viszont azt is jelenti, hogy a kiszolgálásukra használt traktorok méretét is növelni kellett - ugyanez történt a bányászatban (Kress 200C) és az építőiparban is (BelAZ 75710).

A John Deere kínálata igen széles: ezen sorok írásakor a 22,4 lóerős 1023E (és erősebb változata, a 23,9 lóerős 1025R) a cég legkisebb traktora (gyakorlatilag akkorák mint egy kisméretű beülős fűnyíró), míg a kínálat másik végén évekig a 2007-től gyártott 9630-as trónolt.


Konstrukció:

A John Deere igen patinás márka, amely máig ragaszkodik az idők folyamán csiszolt, de le soha nem váltott logójához: az ugró szarvashoz (a zöld alapon aranyszínű szarvasos jel a 9630-as frontján is megtalálható). A cég színkóddal látja el járműveit, de a mezőgazdasági járműveknél a színeket sem változtatták meg; többek között a 9630-as is a jellegzetes ”John Deer”-zöld színben pompázik, oldalán egy-egy vízszintes aranysárga csíkkal - a kerékdobokat szintén élénksárgára festették (akárcsak a cég többi traktora esetében: már a legelső Dain All-Wheel-Drive is zöld testtel és sárga kerekekkel készült).

Természetesen a 9630-as teljesen új fejlesztésű, modern traktor, amely nagyméretű motorja miatt hatalmas légbeömlő nyílásokkal rendelkezik (gyakorlatilag a teljes frontrész az erőforrás hűtésére szolgál). Az orr tetején öt első fényszóró található: irányjelzőket építettek a kabintetőbe, de emellett két karon egy-egy index oldalra is kihajol.

A 9630-as hatalmas traktor: hossza 6,85 méter, szélessége 3,01 méter, magassága 3,96 méter (a motorháztető magassága 2,71 méter, a kabintető 3,6 méter magasan található), a monstrum menetkész tömege 17901 kg.

Ekkora méret és tömeg már káros lenne a hatékonyságra, mert egy közel 7 méteres teherautó igen jelentős fordulókörrel rendelkezik. A John Deere ezt úgy küszöbölte ki, hogy a típus (a legtöbb nagyméretű traktorhoz hasonlóan) derékcsuklós: a kabin mögötti rész a hátsó tengellyel együtt elfordítható, ezáltal a jármű fordulóköre rendkívül kicsi, miközben a fix tengelyek nagyobb megbízhatóságot szavatolnak.

A 9630-as egyik jellegzetessége, hogy bár klasszikus, kéttengelyes traktorról van szó, a négy rendkívül nagyméretű (480/80R46-os) kerékre egy-egy további kerék erősíthető fel: a nyolckerekes üzemmódban a jármű talajnyomása jelentősen csökken, ezáltal kevésbé süllyed el felázott talajon és nem tesz kárt a földben, illetve az elvetett növényekben.

A hatalmas, négykerék-meghajtású John Deere traktor mozgatását egy 13,5 literes, 6 hengeres, vízhűtéses turbófeltöltős dízelmotorral oldották meg, amely 530 lóerő leadására képes. Azért, hogy a vezető mindig a feladatnak leginkább megfelelő módot választhasson, a 9630-as 18 előre- és 6 hátrameneti fokozatú (John Deere PowerShift típusú) váltót kapott.

A 18 tonnás munkagép természetesen igen komótosan haladhat: az első előremenet fokozatának végsebessége 4,2 km/h, a jármű végsebessége hátramenetben 12,9 km/h, előremenetben (18-as fokozatban) 40,5 km/h (a csuklós járművekkel eleve alacsonyabb sebességre tervezik).

A 9630-as zárt, modern John Deere CommandView típusú fülkét kapott, amelybe a jármű bal oldalán található, a fellépő mellett 4 lépcsőn át lehet beszállni (a magasra telepített fülke kiváló körkilátást biztosít). Az egyetlen üléses jármű alapvető kezelőszervei minimalisztikusak, de ezeket kiegészítik a vontatás állításához és felügyeletéhez szükséges gombsorok, amelyek külön panelen kaptak helyet. A fülke minden felszereltségi szinten légkondicionált, opcionálisan automatikus klíma-szabályozás és bőr üléshuzat is rendelhető volt (a jobboldali fotón az utód 9570R belső tere látható).


Életút:

A 9630-as 2007-ben jelent meg, mint a cég legnagyobb mezőgazdasági vontatója, de természetesen nem előzmények nélküli típusról van szó: a 9630-as gyakorlatilag a 9R/9RT sorozat felnagyított változata. Nagyobb mérete ellenére a típus nyolc-kerekes kialakítása nem egyedi: ez többek között a máig kínált 9420R-en és erősebb hajtóműves változatán, a 9470R-en is használják.

Magából a 9630-asból egyetlen alváltozatot alakítottak ki: a 9630T-t, amely a bázisjármű lánctalpas variánsát jelöli. Látszólag a 9630T kizárólag abban különbözik a 9630-atól, hogy kerekek helyett gumírozott lánctalpat erősítettek a tengelyeire, valójában azonban jelentősebb átalakításról van szó: a 9630T nem csuklós kivitelű és nagyobb mértékben át kellett alakítani, hogy alkalmassá váljon a hernyótalpak hordozására.

A 9630-as lenyűgöző látványt nyújt, azonban elsősorban mezőgazdasági vontatónak készült, azaz munkagép: egy univerzális vontató. A típus rendelkezik szabványos 5-ös kategóriájú vonóhoroggal, valamint 4N/3 és 4N4 típusú hárompontos függesztési lehetőséggel, ezáltal gyakorlatilag minden nagyméretű szabványos mezőgazdasági eszköz vontatására alkalmas, pl.: ekék, tárcsák, kombinátorok, talajmarók.

A 9630-as jelentős, akár 24569 kg-os tömege és mérete miatt csak kisebb sorozatban készült a különösen nagy, ezért az áltagosnál gazdaságosabb eszközök kiszolgálására. A traktor erőforrása öt szintre állítható be, a leadott teljesítményt 2100 fordulat/percen 425 és 530 lóerő között változtatva (a 9630-as szoftverének köszönhetően képes elkerülni a hajtáslánc túlterhelését).

A jármű zajszintje egy személyautóhoz képest magas, de mezőgazdasági vontatók között nem kiemelkedő: maximális, 18-as fokozatban a jármű mellett 90,8 decibeles.

A 9530-asból kinőtt, de egészen az 1997-es John Deere 9100-esig visszavezethető 9630-as gyártását 2011-ben állították le, de a John Deere továbbra is gyárt különösen nagyméretű mezőgazdasági vontatókat: 2012-től 2014-ig a 9560R, 2015-től a 9570R modelleket. A 9630-as sikere nyomán a cég még tovább növelte legnagyobb mezőgazdasági vontatójának méretét: a 9570R már 8,11 méter hosszú, maximális tömege pedig a 9630-asnál több mint 2,5 tonnával nagyobb, 27216 kg.

A 9570R (ld. jobbra) még nagyobb teljesítményű, 570 lóerős motort és modernebb CommandView III-as kabint kapott, de a típus megtartotta elődje általános elrendezését és néhány apróbb módosítástól (például 5 helyett 8 első fényszórótól és az átszabott burkolattól) eltekintve folytatja a 9630-as által kitaposott utat, komoly feladat elé állítva a konkurens cégeket.


Műszaki adatok:

Név: John Deere 9630

Típus: univerzális mezőgazdasági vontató (traktor)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 6850 mm

Szélesség: 3010 mm

Magasság: 3960 mm

Tengelytáv: 3500 mm

Saját tömeg: 17901 kg

Megengedett össztömeg: 24569 kg

Motor: 530 lóerős (6 hengeres, dízelüzemű)

Férőhely: 1 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 40,5 km/h (hátramenetben 12,9 km/h)

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tud felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km (üzemanyag-tartály kapacitása: 1324,8 l)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.