Cat 836K

„Valakinek el kell takarítania a szemetet”


A vállalat:

Ahogy az más különleges munkagépekről szóló írásainkban (pl.: John Deere 9630, New Holland CR10.90) is olvasható, az emberiség történelmében, fejlődésében kulcsszerepet játszott a mezőgazdaság és az ezt igénylő, ehhez szükséges városiasodás. A kis területen élő nagyszámú lakosság azonban - ahogy a mezőgazdaság esetében is - az előnyök és lehetőségek mellett egyben kihívásokat is jelentett: többek között meg kellett oldani az ivóvíz és a fűtés biztosítását, de a szemét elhelyezését is.

Ezek a problémák a XX. század kezdetére különösen égetővé váltak, egyszerűen azért, mert az iparosodást követően a városok lakossága sosem látott mértékben nőtt. Meglepő, de a több évszázados nagyvárosok többsége máig az 1900-as évek kezdetén vagy még korábban épített csatornarendszerre támaszkodik, de a szén- és fatüzelést leváltó központi fűtés rendszere is több mint fél évszázados múltra tekint vissza. Amíg azonban az utak és vízvezetékek rendszerét már az ókori Római Birodalom is kiterjedten használta, a mai értelemben vett hulladék-elhelyezés modernkori probléma. A középkori Európában a lakók szemetük nagy részét egyszerűen az utcára öntötték, míg a fejlődő országokban és vidéken, valamint kertes házakban máig elterjedt a komposztálás.

Maga a komposztálás egy minimális beavatkozást igénylő biológiai folyamat, amely során a szerves hulladékokat baktériumok és a földben élő élőlények lebontják: ezzel egyrészt megszűnik a hulladék, másrészt értékes, trágyaként használható komposzt keletkezik. A komposztálásnak több előnye van, azonban a modern világban már csak korlátozottan használható. Ennek oka igen egyszerű: a mai termékeket nagy mennyiségű csomagolás védi és a reklámhordozó szerepét betöltő csomagolás mellett maguk a termékek egy része is nem lebomló anyag (például elektromos készülék).

A komposztálás csak a szerves anyagok lebontására alkalmas, a szervetlen hulladék csupán helyet foglalna, illetve a bennük található veszélyes anyagok (festékek, különböző fémek és mesterséges állagjavító, tartósító anyagok) ártanának a földben található állatoknak és megmérgeznék a talajt, ezért ezeket nem érdemes a komposztba dobni.

A szilárd hulladékok eltüntetésére több módszer született: a modern országok többségében a hulladékból kiválogatják a még felhasználható anyagokat, egy részüket pedig elégetik, hogy hőenergiaként hasznosuljanak, de máig a legegyszerűbb, legolcsóbb módszer a szemétlerakókban történő elhelyezés: olyan kiválasztott területeken, amelyeket a szemetet szétterítik, a lehető legkisebb térfogatúra tömörítik, majd periodikusan földréteget terítenek szét rajtuk.

A szemétlerakókat sokan bírálják, pedig létük szükséges, ugyanis a lakosság nem képes és nem is hajlandó állni a hulladékok 100%-ának újrahasznosítását, azonban a szemétlerakók elterjedése szintén újabb megoldandó problémákat hozott létre. A szemétlerakókban dolgozó specializált munkagépeket kompaktornak hívják: feladatuk a szemét egyenletes elterítése, tömörítése, majd földréteg szétterítése, amit rendkívül nehéz terepen, folyamatosan, alacsony költséggel kell végezniük.

Az ilyen munkagépek megalkotása nem egyszerű feladat, ennek ellenére az elmúlt évtizedekben több társaság igen komoly tapasztalatot szerzett az építésükben. Közéjük tartozik a Catepillar Inc. is, amelyet 1926-ban alapítottak, de eredete az első modern lánctalpas járműveket megalkotó, 1883-ban létrehozott Holt Manufacturing Company-ig nyúlik vissza.

A termékeit Cat jelzéssel gyártó Catepillar vállalatcsoport mára a világ egyik legnagyobb munkagép-gyártója lett, amely több tucat országban épített üzemet (Magyarországon Gödöllő mellett) és a bakancsoktól a hajómotoron át a legkülönfélébb munkagépekig mindenfélét gyárt: többek között kompaktorokat is. A kínálat jelenleg háromtagú: a legkisebb a 26 tonna alatti 816K, ezt követi a közel 41 tonnás 826K, a csúcsot azonban az ennél is nagyobb 836K jelenti.


Konstrukció:

A Cat 836K felépítését tekintve azonos a hasonló méretű mezőgazdasági vontatókkal (traktorokkal) és a kotrógépekkel (bulldózerekkel): a típus nagyméretű, különálló blokkokból épül fel és a vezetőfülke külön egységet alkot. A gyakran feketére festett, dobozszerű fülke minden irányba jó kilátást biztosít, de igen puritán kialakítású: az ablakokat fémkeretbe foglalják (nem használnak teljesen átlátszó fülkét) és a vezetőt több merevítő-elem is védi. Más modern munkagéppel összehasonlítva a 836K igen egyszerűnek, lecsupaszítottnak tűnik: a fülke felső részén régi, hajlított fémhuzalra erősített visszapillantó tükrök és mindkét oldalt 3-3 első fényszóró kapott helyet.

A 836K ízelt kialakítású, két szekcióból áll: az első tengelyből a tolólappal, valamint a hátsó tengelyből a motorral és a vezetőfülkével, amelyeket középen csukló kapcsol össze - ez a kialakítás lehetővé teszi a hagyományosnál lényegesen masszívabb, fix tengelyeket.

A kompaktorok egyik legfontosabb részegysége a kerekük. Alapvetően 3 elvárásnak kell megfelelnie ezen járművek kerekeinek (amellett, hogy természetesen meg kell támasztaniuk a járművet): ne lehessen őket tönkretenni (egy, a szemétből kiálló hegyes tárggyal), úthengerhez hasonlóan tömörítsék a talajt, amelyen áthaladnak és semmilyen körülmények között ne akadjanak el, azaz megakadályozzák a kipörgést.

Ezt a legtöbb kompaktoron, köztük a Catepillar járművein is úgy oldják meg, hogy tömör fémkerekeket alkalmaznak, mivel ezek nagy tömegűek, rendkívül strapabírók és nincs sérülékeny vagy könnyen kopó felületük. Azért, hogy a szükséges tapadást biztosítsák, kerekekből nagyméretű fémrudak állnak ki, amelyek belekapaszkodnak a talajba: ez utolérhetetlen útfogást biztosít számukra, azonban kialakításuk miatt a kompaktorok (így a 836-os sorozat is) csak külön járművel szállítható épített úton, mert elhaladásakor feltörné a betont. Azért, hogy a kerekeken ne gyűljön fel a rájuk akadt (szó szerint is) szemét, a kerekek kiálló rúdjai közé lehúzó-pengék nyúlnak be (a kerékdobokra hegesztett fémrudak kereszteket formáznak, ezáltal kevésbé hajlamosak a kihajlásra).

A 836K igen jelentős méretű: hossza a tolólapot vízszintes helyzetbe állítva 10182 mm, magassága 4655 mm, a jármű menetkész tömege 55617 kg. A munkagép mozgatásához a Cat saját fejlesztésű, C18 ACERT típusú motorját építette a járműbe: ez teljesíti a szükséges emissziós normákat, miközben 562 lóerős teljesítményével megbirkózik a 836K 55 tonnás tömegével.

A motor erejét bolygóműves váltón át közvetítik a kerekekhez, emiatt a 836K rendkívül nagy erőt képes leadni, végsebessége azonban igen korlátozott: a kompaktor végsebessége előrefelé 11,7 km/h, hátrafelé 12,3 km/h, míg a legnagyobb erőkifejtés esetén a jármű (előrefelé) mindössze 6,2 km/h-val haladhat (a nehéz terep és a munka jellege miatt ennél nagyobb sebességre nincs is szükség).

A hajtómű és a könnyű hozzáférhetőséget preferáló kialakítás hátrányos tulajdonsága a jelentős zajterhelés: a kabin zajszintje 72 dB-es (tompított üzemmódban 71 dB-es), azonban a járművön kívül a tompítatlan zajszint eléri a 111 dB-t (90 dB feletti érték huzamosabb idő alatt halláskárosodást okoz, 120 dB felett pedig a hallgató fizikai fájdalmat érez). A 111 dB-es (tompított üzemmódban 109 dB-es) érték igen jelentősnek tűnik, azonban a kompaktorok általában magányosan dolgoznak, a lakott területektől távol, ahol az alkalmazottak mind személyi zajvédő felszerelést viselnek.

A típus kompaktorként félig rácsos szerkezetű tolólappal rendelkezik: egy hagyományos földmunkagépnél ez értelmetlen lenne, mert a föld kiperegne a lyukakon, a szemét-tömörítésnél azonban ez nem okoz problémát, sőt, előnyös, mivel nem korlátozza a vezető látóterét (ugyanezen okból került a fülke mögé a motor és a váltó is).

Elődeihez hasonlóan a 836K legújabb változata is egyszerű (igaz, digitális) központi kijelzővel rendelkezik, hagyományos kormánnyal viszont egyáltalán nem rendelkezik: a járművet két többfeladatú botkormánnyal lehet irányítani (ezt kerekes járműveken ritkán alkalmazzák, de a kompaktoron annak alacsony sebessége miatt nem okoz problémát). A hosszú, monoton, megterhelő munkát a 836K-n több kiegészítővel igyekeznek kellemesebbé tenni: légpárnás ülés segít elnyelni a rázkódást és opcionális extraként többek között rendelhető ülésfűtés, valamint rádió (műholdas kialakításban is, igény esetén Bluetooth-támogatással).


Életút:

A Cat 836-os sorozatának története 1993-ig nyúlik vissza (a Cat jóval korábban is gyártott kompaktorokat, a 835-öst például 1969-ben mutatta be). Az évek során a 836-ost folyamatosan fejlesztették, majd 2000-ben beszüntették a gyártását, azonban már korábban, 1998-ban elindították az utód 836G gyártását. Ezt szintén egy-két évente módosították, amíg 2004-ben le nem váltotta a 836H, majd ezt is kiszorította egy újabb modell, a 836K.

A 836-os sorozat egyes tagjai külsőre rendkívül hasonló egymáshoz, de számos apró változtatás mellett motorjuk különböző: a 836K 562 lóerős motorjával szemben a 836H ”csupán” 523 lóerős erőforrást kapott (igaz, tömege 52 tonna alatt maradt), a 836G tömege pedig az 50 tonnát sem érte el, ezért meghajtásához elegendő volt egy 450 lóerős motor.

A 836K és összes utódja szinte teljes ismeretlenségben dolgozik, annak ellenére, hogy a világ egyik legsikeresebb kompaktorának számít - ezt annak köszönheti, hogy a munkagép minden részegységét a feladathoz optimalizálták.

A kompaktoroktól három dolgot várnak el: egyszerűséget, hatékonyságot (az ezekből fakadó alacsony üzemeltetési költséget) és elpusztíthatatlanságot. A 836K-t úgy alakították ki, hogy minden mechanikus és elektromos részegysége könnyen hozzáférhető legyen, egyszerűsítve a karbantartást: ennek részeként a faron elhelyezett hatalmas ventilátor oldalra kihajtható a motor gyors eléréséhez, de a jármű alvázának egy része is lenyitható (praktikus apróság, hogy a különböző folyadékok szintjei kívülről is leolvashatók).

A járművet a biztonság szem előtt tartásával tervezték, emellett kiemelt figyelmet fordítottak a gépkezelő kényelmére és terhelésének minimalizálására: ennek részeként a 836K automatikus tolólap-emeléssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a jármű előrehaladáskor automatikusan vízszintes helyzetbe engedi a szemét terítésére szolgáló tolólapot, tolatáskor viszont felemeli, megelőzve annak lehetőségét, hogy a lap beleakadjon valamibe (természetesen a tolólap magassága manuálisan is állítható).

A kompaktorokkal szemben támasztott legfontosabb követelmény nem a hatékonyság, hanem a kiemelkedően hosszú élettartam: ezek a járművek általában egyetlen fix területen dolgoznak, folyamatosan terítve a szemetet és a földet, miközben a legkülönfélébb tárgyakon haladnak át. A 836K-nak igen komoly teljesítményt kell leadnia, szinte járhatatlan terepen, ráadásul a költségek alacsonyan tartása miatt minimalizálni kell a javítási időszakokat és a gépek vizsgálatát lehetőség szerint a terepen kell megoldani (mivel a kompaktor saját lábán nem juthat el a szervizbe).

A Cat 836K máig a szemétlerakók gyakori munkagépe, amelyet a gyártó folyamatosan modernizál, hogy még tovább növeljék a hatékonyságát, miközben csökkentik az üzemeltetési költségeket és még jobban kitolják a járművek élettartamát.


Műszaki adatok:

Név: Cat 836K

Típus: szemét-terítő és tömörítő munkagép (tolólapos kompaktor)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 10182 mm

Szélesség: 4280 mm

Magasság: 4655 mm

Tengelytáv: 4550 mm

Saját tömeg: 55617 kg

Megengedett össztömeg: 55927 kg

Motor: 562 lóerős (Cat C18 ACERT)

Férőhely: 1 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 11,7 km/h (előrefelé)

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tud felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km (üzemanyag-tartály kapacitása: 793 l)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2024 | Minden jog fenntartva.