Bobcat S70

„Óriási apróság”


A vállalat:

Ahogy az elmúlt évszázadban az épületek egyre nagyobbakká váltak, mind több nyersanyagot kellett a célterületre szállítani és a mérettel, valamint komplexitással párhuzamosan a felhasznált elemek (pl.: fémgerendák) is egyre nagyobbak és nehezebbek váltak. Ezek megfelelő mozgatását már nem lehetett kézi vagy állati erővel megoldani, ezért (hasonlóan a mezőgazdasághoz) egyre több helyen gépek vették át a munkások helyét: a betont betonkeverők állították elő, a földet markolók és földgyaluk terítették, az utakat többek között bulldózerek és önjáró úthengerek hozták létre.

A harmadik évezred kezdetén gyakorlatilag már elképzelhetetlen bármilyen építkezés különböző munkagépek nélkül és az általános trendnek megfelelően ezek mérete és képességei is a korábbiak többszörösére emelkedett. Az Elfnet.hu-n több ilyen típusról olvasható írás (pl.: a hatalmas Liebherr LTM 11200-9.1 daruról és a valóban gigászi BelAZ 75710 billenő platós teherautóról), de a minél nagyobb méret nem minden esetben előnyös, vagy akár csak használható.

Miközben a mai mega-projekteken nagyméretű munkagépek hada dolgozik, számos kisebb feladat (pl.: útszéli kábelfektetés, törött csatornaelem cseréje) óriásgéppel nem csak hogy nem kifizetődő, de sok esetben ezek a járművek képtelenek lennének megközelíteni a belvárosi szűk utcákban vagy családi házak közötti, nem ekkora terhelésre méretezett utakon a munkaterületet.

Ez az oka, hogy miközben a hatalmas mennyiségű föld megmozgatásához a nagy építkezéseken már fél évszázada jókora homlokrakodók dolgoznak, egy csőtörésnél vagy vízelvezetőárok-ásásnál sokáig továbbra is kétkezi munkások lapátolták a földet. A markológépek gyártói azonban hamar rájöttek, hogy a gépek méretét nem csak növelni lehet a nagyobb hatékonyságért, de csökkenteni is, létrehozva a mini rakodó/kotrógépeket, amelyeket a korábban elérhetetlennek gondolt területeken is be lehet vetni.

Az egyik legsikeresebb minirakodó-gyártó cég az amerikai Bobcat, amely eredetét Edward Gideon Melroe 1947-ben megalapított cégéig, a Melroe Manufacturing Company-ig vezeti vissza, amely kezdetben különböző mezőgazdasági kiegészítőket gyártott. A Monroe-cégtől függetlenül a hozzá hasonlóan amerikai Keller testvérek, Cyril és Louis a helyi gazdák gépeit javították, amikor 1957-ben egy pulykatartó farmer problémájára megalkottak egy apró, háromkerekű, 6 lóerős motorral hajtott mini-kotrót, amely elég sikeressé vált ahhoz, hogy ezt további példányok követték.

Miután összeismertették őket, a Monroe Manufacturing Company megvásárolta az apró szerkezet szabadalmi jogát és alkalmazásba vette a Keller testvéreket, akikkel megalkották a Bobcat márkát. A Bobcat mára széles kínálatot épített ki mini-munkagépekből, e sor legkisebbje a gumikerekes Bobcat S70-es (valójában létezik még kisebb modelljük, az MT55-ös, de ez nem beülős modell, az üzemeltetőnek az eszköz mögött kell gyalogolnia, míg az E10-es nem kerekes, hanem lánctalpas modell).


Konstrukció:

A Bobcat S70-es egy teljes értékű többcélú rakodógép, mindössze lényegesen kisebb a megszokottnál (hogy a honlap többi munkagépét már ne is említsük). Ahogy a többi Bobcat mini-rakodó (és általában a mini-rakodó) esetében, az S70-es felépítése is a hagyományokat követően minimalista. A jármű három fő elemből áll: a vázból a motorral és a futóművel, a középen található fülkéből, valamint a rakordóelemből (utóbbi a kotrólapátot és az ezt mozgató hidraulikát takarja).

Az S70-es nem rendelkezik hagyományos frontrésszel, mivel a jármű orrát a kontrókanál foglalja el és amellett, hogy a motor a munkagép farába került, a kanalat emelő karok pedig elzárják az oldalakat, a munkagépbe elölről lehet beszállni. A fülke üvegezett (az opcionális első ajtó is, mivel ez szélvédőként is funkcionál, hasonlóan a BMW Isetta-hoz), az építési törmeléktől az oldalsó ablakokat feketére festett rácsozat védi.

A szerkezet teljes hossza 1920 mm, a szabványos kotrókanalat csatlakoztatva 2471 mm, szélessége kanál nélkül 902, azzal 914 mm, a jármű magassága 1814 mm. Ezen dimenziókból jól látható, hogy az S70-es közel ugyanolyan magas, mint amilyen hosszú (és fele olyan széles), ezáltal rendkívül kis helyen is használható.

A munkagépet egy, a külső méretekhez igazodva apró (az NSD8-as rizsültetőt is készítő Kubota által gyártott), D1005 szériás, 3 hengeres vízhűtéses dízelmotor hajtja, ennek teljesítménye 23,5 lóerő (a motor az amerikai EPA környezetvédelmi normákhoz igazodik, Tier 4-es besorolású).

Ezzel az S70-es végsebessége mérsékelt, 9,8 km/h, de ennél nagyobb sebességre markológép esetén nincs is szükség (sőt, veszélyes is lehet), emellett a járművet közúton platón szállítják (ugyanakkor - ellentétben a lánctalpas rakodógépekkel - a típus épített úton annak megrongálása nélküli is haladhat).

A Bobcat S70-es kategória-társaihoz hasonlóan kéttengelyű munkagép egymáshoz rendkívül közel épített, fix (nem elfordítható) tengelyekkel, ezért a mini kotrógép a harckocsikhoz hasonlóan fordul: egyik oldali kereke előre, a másik hátra forog.

A típus kotrólapátját egyetlen dugattyú mozgatja: a jármű menetkész tömege 1268 kg, kapacitása 318 kg, teljes terhelhetősége 686 kg (a kotrólapátok gyorszárasak, ezáltal könnyen cserélhetők. Alapesetben az S70-es tömegének 30%-a az első, 70%-a a hátsó tengelyekre jut, ezért a típus minden esetben igen stabil, rendeltetésszerű használat esetén a felborulás esélye gyakorlatilag elhanyagolható.

Az S70-es botkormánnyal irányítható, az opcionális extrák között (mások mellett) rendelhető belső fűtés és tetőablak, ugyanakkor a nagyobb testvéreire jellemző légkondicionáló berendezés, rádió és hátsó hidraulikai rendszer nem.


Életút:

A mini-rakordók látszólag magas vételárért cserébe egy esetlen munkás képességeit nyújtják, a valóságban viszont ennek éppen az ellenkezője igaz: ezek a munkagépek egész brigádokat képesek helyettesíteni és kis méretüket kihasználva képzett üzemeltetőkkel hihetetlen manőverekre képesek.

A kisméretű kotrógépek túlnyomó többségét kanállal kotró-rakodóként használják, de az univerzális csatlakozás miatt lehetőség van más eszközök (például rönkfogó) felerősítésére is.

Az S70-es eltörpül nem csak a hatalmas járművek (például a világ legnagyobb önjáró munkagépe, a TAKRAF F60-as szállítóhíd) mellett, de a Bobcat vállalat többi terméke mellett is. A cég igen széles kínálattal rendelkezik, csak gumikerekes rakodógépekből többféle 400-as, 500-as, 600-as, 700-as és 800-as sorozatú munkagépet kínálnak (a kotrókanál nélkül kb. 3 méteres S850-es könnyedén fel tudná emelni az egész S70-est).

A 2008-tól értékesített S70-es immár több mint egy évtizede része a kínálatnak és láthatóan világszerte beváltotta a hozzá fűzött reményeket (a típus Magyarországon is megjelent). Mára a Bobcat márka apró típusai olyannyira elterjedtek, hogy sok helyen a Bobcat nem csupán a cég termékeit jelöli, hanem általában a mini-homlokrakodók szinonímájává vált.

A mini-rakordók jellegzetes, kissé darabos mozgásukkal a harmadik évezred legkisebb földmunkálatainál is felbukkannak, kiváltva a nem feltétlenül dolgos segédmunkások nagy részét néhány hatékony és alacsony költségű egységgel.

Az S70-es kotrólapátjának emelőkarjait 70 fokig lehet felemelni (1,89 méter magasra), ebben a helyzetben azonban egy megtöltött kanál esetében a járművel nem szabad hirtelen gyorsítani vagy kanyarodni, mivel a magasra kerül súlypontot a jármű nem képes ellensúlyozni (a típust nem ritkán beltérben is használják).

A könnyebb karbantartás érdekében a motortér nagyméretű, jobbra kihajtható hátsó ajtóval rendelkezik. Ahogy más mini-rakordók esetében, a műszerfal az S70-esnél is a jobb oldali ”A” oszlopra került.


Műszaki adatok:

Név: Bobcat

Típus: (többcélú) mini-homlokrakodó

Fizikai jellemzők:

Hossz: 2471 mm

Szélesség: 914 mm

Magasság: 1814 mm

Tengelytáv: ismeretlen mm

Saját tömeg: 1268 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 23,5 lóerős (Kubota D1005-E4BG)

Férőhely: 1 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 9,8 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tud felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km (üzemanyag-tartály kapacitása: 24,6 l)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.