BelAZ 75710

„Nem kell többször fordulni”


A vállalat:

A közúti teherszállítás a teherfuvarozás egyik legrosszabbnak tartott módja: nem túlzottan gyors, viszont és óriási környezeti terheléssel jár. Vannak esetek, amikor a használata mégis elkerülhetetlen: a vásárlóhoz nem lehet vasúton, vízen vagy levegőben eljutni, ezért a ráhordó teherfuvarozásra mindig szükség lesz, ráadásul sok árut túl lassú a vízen és túl drága repülőgéppel szállítani. A gumikerekes teherfuvarozás (teherautók, nyerges vontatók) elterjedését óriási előnyük, a tökéletes rugalmasság segítette: mivel a többi szállítási módhoz képest kapacitásuk alacsony, ezért személyre (cégre, árura) szabható és kis túlzással egy teherautó bárhová képes eljuttatni terhét.

A megszokott teherautók és kamionok mellett léteznek speciális típusok is, de ezek többségével az európai ember csak nagyritkán találkozik. Ide tartoznak például a magyarra közúti vonatként fordítható road train-ek. Ezek olyan nyerges vontatók, amelyek nem egy vagy kettő, hanem akár tucatnyi, vagy még több egymáshoz kapcsolt utánfutót húznak, ezáltal olyanná válnak, mint egy vonat, viszont továbbra is közúton közlekednek. A közúti vonatok nagy részét az Ausztráliában és az amerikai kontinensen használják, ahol rendkívül hosszú, egyenes útszakaszokon haladnak, Európában viszont nem láthatóak, mert itt a szabályozások maximálják a nyerges vontatók hosszát és terület-arányosan lényegesen több vasútvonal található.

A különösen nagy kapacitású közúti járművek egy másik speciális csoportját a dömperek, azaz billenő platós teherautók alkotják. Ezeket általában építkezéseknél használják az alapanyagok szállítására, illetve a keletkező hulladék elhordására, de bányákban is gyakran felbukkannak.

A bányák különleges csoportját alkotják a külszíni fejtésűek, amelyeknél nem mélyen a földbe fúrt alagutakat építenek ki, hanem az adott nyersanyagban gazdag felső réteget fejtik ki, majd kiszűrik az értékes érceket. Ennek a módszernek technológiai oldalról egyetlen hátulütője van: elképesztően nagy mennyiségű földet kell megmozgatni, ezért rendkívül sok dömperre van szükség. Erre reagálva a gyártók idővel egyre nagyobb kapacitású modellekkel rukkoltak elő: a 20-30 tonnás kapacitású járművek mellett idővel megjelentek az 50, majd a 100-200 tonnásak is.

A dömperek csúcsát az ún. „ultra-kategória” jelenti: ide olyan modellek tartoznak, amelyek legalább 272 tonnás kapacitással rendelkeznek. Ilyen óriások gyártásával csupán néhány cég foglalkozik a világon, köztük az amerikai Caterpillar, Liebherr és Terex, illetve a japán Komatsu. Néhány kisebb gyártó is található a piacon, de közülük kiemelkedik a fehérorosz Belaruszki autamabilnü zavod, röviden BelAZ.

A BelAZ-t 1948-ban hozták létre, hogy kiszolgálja a Szovjetuniót és a keleti blokk államait. A kommunizmus összeomlásáig több mint 120000 járművet szállított le és a cég túlélte a legtöbb szocialista járműgyártót magával rántó 90-es éveket (ebben sokat segített, hogy ismerte a helyi piacokat és nyugati gyártók bevonásával folyamatosan fejlesztette kínálatát. Jelen cikk írásakor a BelAZ kínálatának csúcsát a 7571-es sorozat első (és eddig egyetlen) tagja, a rekorder 75710-es jelentette, melynek tervezését 2012-ben kezdték el.


Konstrukció:

A hihetetlen kapacitással rendelkező 75710-es nem előzmény nélküli a cégnél. A BelAZ tucatnyi modellt gyártott fennállása során: jelenleg legkisebb kapacitású dömperük ”csupán” 30 tonna mozgatására képes, a 7531-es sorozat viszont már 240 tonnára, a közvetlen előd 7560-as pedig 360 tonnára (az 75710-es terhelhetősége még ennél is nagyobb). A jobboldali fotón baloldalt egy 75600-as, jobboldalt egy 75710-es látható.

A hatalmas dömpereket gyártó cégek elszórtan, más-más földrészen helyezkednek el, az általuk gyártott járművek általános felépítése mégsem sokban tér el és ez alól a 75710-es sem kivétel. Ugyanez igaz a dömper megjelenésére is: a BelAZ legnagyobb modelljének vezetőfülkéje is olyan, mintha csak úgy mellékesen bedugták volna a plató és a váz közötti szűk sávba.

Ebben a mérettartományban (szemben a személyautókkal és a hagyományos teherautókkal) a jármű megjelenése lényegtelen, mindent a praktikumnak rendelnek alá. Emiatt a 75710-es is végtelenül szögletes és minden felesleges sallangtól mentes. A jármű orrát nyolc darab nagyméretű fényszóró uralja, amelyeket középre pozícionáltak, szemben a kisebb járművek oldalra kitolt egy-egy vagy két-két lámpájával. A típus frontján három sornyi hűtőrács található, ezek mögé egy több méter magas hűtőventillátort építettek be.

A világ majdnem minden dömpere a balra kitolt fülkével rendelkezik és ez alól nem kivétel a 75710-es sem. Mivel a fülke több mint 5 méterre van a talajtól, a BelAZ mérnökei a jármű frontján baloldalt egy létrát, jobboldalt pedig egy lépcsősort alakítottak ki. Oldalról nézve a 75710-es négyméteres kerekei szúrhatnak szemet, fölöttük a dönthető platóval, míg a fronton mindkét oldalt hat-hat sor további hűtőrács található.

A jármű teljes hossza 20,6 méter, magassága 8,16, szélessége pedig 9,8 méter. A 75710-es merev alvázas, a kritikus pontokon nagy szilárdságú (helyenként több mint 100 mm-es vastagságú) Weldox acélból készült, amelyet a svéd-finn SSAB gyárt. A dömper méretét és masszív szerkezetét a rendkívül nagy kapacitású plató teszi szükségessé. A BelAZ 75710-es terhelhetősége 450 tonna (!), ekkora tömeg mozgatása viszont már komoly hajtóművet igényel (maximális terhelés mellett a dömper teljes tömege 810000 kg).

A két, egyenként 2300 lóerős erőforrást a német MTU szállítja: a DD16V4000 jelű dízel egységek 16 hengeresek, hengerűrtartalmuk 65000 ccm. A motorok jelentős teljesítménye miatt (üresen) a 75710-es egyetlen hajtóművel is mozgásképes marad (ez nem csak vészhelyzetekben hasznos: ilyenkor az üzemanyag-fogyasztás is megfelezhető, ami jelentős megtakarítást eredményez, lévén a 75710-es fogyasztása kb. 1300 liter/100 km). A hajtómű teljesítményét közvetítő MMT500-as váltórendszert a Siemens tervezte és gyártja (a német cég az MMT500-ast kifejezetten a 75710-eshez fejlesztette).

A 75710-es egyik különlegessége speciális futóműve. Ez részben kényszer eredménye: a teherszállító járműveken a hátsó tengelyt nagyobb terhelés éri: akár a teljes szállított tömeg 70%-a is a hátsó tengelyen nyugszik. A 75710-es esetében ez már katasztrófával járna, mivel a használt (a kapható legnagyobb méretű, 5,9 tonnás 59/80R63) Michelin gumik kapacitása ”csupán” valamivel 100 tonna feletti. Emiatt a BelAZ mind a négy féltengelyen megkettőzte a gumiabroncsok számát és áttervezték a súlyelosztást, ezáltal a terhelés 50%-a jut az első- és 50% a hátsó tengelyre.

Ez nem egyedi megoldás (a teherautóknál a terhelésnek jobban kitett hátsó kerekeket gyakran megkettőzik, a sportautóknál pedig törekednek az 50-50%-os elosztásra), a 75710-es futóműve viszont valódi kuriózum.

A nyolckerék-hajtású fehérorosz dömper kerekei ugyanis a tengelyhez képest fixek. Ezzel ugyan jobb teher-elosztás érhető el, viszont így a jármű nem tudna bekanyarodni, ezért a tengelyek egy-egy forgózsámollyal kapcsolódnak a vázhoz (hasonlóan a vonatokon alkalmazott megoldáshoz). Ez a kialakítás azzal a járulékos előnnyel jár, hogy a járművet 180 mm-rel alacsonyabbra tervezhették, ezáltal alacsonyabbra került a súlypont, csökkent a felborulás veszélye, azaz nőtt a biztonságos üzemeltethetőség.


Életút:

A 75710-es első látásra ugyan az előd BelAZ 75600-as arányosan felnagyított változatának tűnik (8 fényszóróval), valójában azonban (a fentebb vázolt megoldásokat használva) az alapoktól kellett újrakezdeni a tervezést. Meglepő, hogy a teljes tervezés és a több külföldi cég által leszállított részegységek ellenére a 75710-es első példánya kevesebb, mint két év alatt, már 2013-ban kigördült a gyárkapun (éppen, hogy csak kifért a hangárajtón).

A BelAZ a 75710-essel a világ legnagyobb kapacitású dömperét hozta létre, elhódítva az első helyet az addigi rekordtartó, a 363 tonnás terhelhetőségű Liebherr T 282B elől (a cikk megírásakor, 2016 végén még birtokolta a rekorder címet).

Az ultra-kategóriás járműveket kisebb társaikhoz hasonlóan elsősorban külszíni bányáknál használják földmozgatásra. Ennek megfelelően a 75710-est elsősorban földutakra tervezték, fordulóköre méretéhez képest meglepően kicsi, 19,8 méteres (ezt a két forgózsámolyos kialakítás teszi lehetővé, így az első és a hátsó kerekek is kormányozhatók).

A jármű végsebessége 64 km/h, gazdaságosan 40 km/h-s sebességgel üzemeltethető. Hegymenetben 30 km/h-s sebességig gyorsulhat, maximum 18 fokos emelkedő megmászására képes (plusz-mínusz 50 fokban is működőképes marad, így a Szibériai területeken is használható).

Egyesek számára furcsának tűnhet, hogy számos cég érdeklődik a 6 millió dolláros (közel 900 millió forintos) árcédulával rendelkező 75710-es iránt, pedig ésszerű döntésről van szó. A vállalatok folyamatosan a jobb kihasználtságra törekednek, hogy egyetlen fordulóval nagyobb tömeget juttassanak célba, arra hogy az egységnyi tömegre jutó költséget minimalizálhassák, ezt pedig a minél nagyobb méretű járművekkel lehet elérni (ugyanezért nő folyamatosan az utasszállító repülőgépek kapacitása is). Ezen a téren a 75710-es óriási előrelépést jelent, lévén még a szintén gazdaságos, második legnagyobb BelAZnál, a 75600-asnál is 25%-kal hatékonyabb.


Az óriás-dömperből egyetlen példány készült, jelenleg két további épül és a világ több országából érdeklődtek a típus iránt. A 75710-est (a gyár többi modelljével együtt) a nagyközönségnek is bemutatták a BelAZ fennállásának 65-ik évfordulóján tartott gyárlátogatáson, ahol a rekorder azonnal közönség-kedvenccé vált, de idővel valószínűleg még a 75710-esnél is nagyobb modellek fognak megjelenni.

Az első 75710-es már üzemel egy orosz bányában: folyamatos, napi 24 órás működés mellett (egy év alatt) 60 ezer km-t tett meg, ez idő alatt 4,6 tonnányi kőtörmeléket szállított (egyetlen jármű), köszönhetően a 450 tonna kapacitású, 645,4 köbméteres billenthető platójának.


Műszaki adatok:

Név: BelAZ 75710

Típus: (ultra kategóriás) billenő platós teherautó (dömper)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 20600 mm

Szélesség: 9750 mm (a tükrökkel együtt 10620)

Magasság: 8170 mm

Tengelytáv: 8000 mm

Saját tömeg: 360000 kg

Megengedett össztömeg: 810000 kg

Motor: 2 db, egyenként 2300 lóerős (4600 Le-s összteljesítményű) (MTU DD16V4000, ”V” hengerelrendezésű, 16 hengeres, 65000 ccm-es, dízelüzemű)

Férőhely: 1 fő

Csomagtér: ismeretlen l (a plató 645400 literes, terhelhetősége 450000 kg)

Teljesítmények:

Végsebesség: 64 km/h (maximális, 30 fokos emelkedőn 30 km/h)

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tud felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: 1300 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.