SsangYong Chairman

„Nem furcsa, még csak nem is terepjáró - egyátalán SsangYong?”


A vállalat:

A második világháború végén Koreát északon szovjet, délen amerikai erők szállták meg - ennek megfelelően alakult meg egy kommunista és egy demokratikus országrész, melyek viszonya azonban egyre romlott és 1950-ben Észak-Korea megtámadta a déli országrészt.

Ez egy három éven át tartó, 3 millió halálos áldozatot követelő háborúba torkollott, amelynek végén a hatalmas veszteségek ellenére egyik félnek sem sikerült egyesíteni az országot. Hivatalosan a két Korea máig harcban áll egymással, de 1953-ban tűzszüneti megállapodást kötöttek, amely törékeny békéhez vezetett.

Ekkor, a koreai háború végén mindkét országrész rendkívül nehéz helyzetben volt, mivel a háborús pusztítás mellett bevételeik aránytalanul nagy részét a katonaságra költötték. Észak-Koreában máig nem történt érdemi változás, délen viszont megpróbáltak javítani a helyzetükön: a rendkívül olcsó munkaerőt kihasználva bérgyártásba kezdtek (korábban Japán, később többek között Kína alkalmazott hasonló stratégiát).

A gazdaság talpra állításának részeként idővel megjelentek az olcsó, de nem túl megbízható saját márkás termékek, melyek kezdetben messze az európai színvonal alatt helyezkedtek el. Az utóbbi évtizedekben a dél-koreai bérgyártás mennyisége lecsökkent, de a helyben fejlesztett eszközök rendkívüli minőségi és technikai fejlődésen mentek keresztül, ezért mára Dél-Korea vált a világ egyik legfejlettebb és leggazdagabb országává (ezt főleg az elektronikai és járműgyártó cégeknek köszönheti).

Ennek a folyamatnak egyik példája a SangYong vállalatbirodalom. Maga a konglomerátum számos részből állt, a gépjármű-gyártó részleget, a SsangYong Motor Company-t 1954-ben alapították. Ez eredetileg két céget takart, ezek 1963-es egyesülését követően kezdődött meg a tulajdonképpeni gépjárműgyártás. Először az amerikai hadsereg részére készítettek terepjárókat, majd nyitottak a civil piac felé is.

Ekkor még más márkák típusait készítették: a SsangYong Korando valójában egy Jeep CJ-7-es volt, a Korando Family pedig az Isuzu Trooper-t takarta.

A kis koreai cég 1991-ben szerződést kötött a Daimler-Benz-el, melynek részeként a német cég fejlett technológiát adott át. Ebből az együttműködésből több jármű született: ilyen volt az 1993-tól gyártott SsangYong Musso terepjáró, a két évvel későbbi Istana mikrobusz és az 1997-es Chairman limuzin - az alábbiakban ez utóbbiról lesz szó (maga a típusnév angolul elnököt jelent).


Konstrukció:

A Chairman limuzin alapját eredetileg a Mercedes-Benz E-osztályba tartozó W124-es adta: ezt az 1980-as években fejlesztették ki, de 1996-ban, egy évvel a koreai modell megjelenése előtt beszüntették a gyártását, a SsangYong típusa így egy elavult alapra épült, de formavilága az 1990-es évek Mercedes-eit idézte.

A jelenleg kínált második generáció ehhez nem kapcsolódik - ez már saját fejlesztésű típus, igaz, elődje számos jellegzetességét megtartotta: e típus is egy limuzin, ezért masszív és elegáns hatást igyekeztek elérni, mindezt egy csipet sportossággal megfűszerezve.

A frontrész közepére került az egyszerű, sallangoktól mentes, króm csíkokkal díszített hűtőrács. A márkajelzés azonban nem (csak) itt található: a SsangYong jellegzetes, szárnyas logójának háromdimenziós kis szobrocskája a motorháztetőn a Rolly-Royce-okat idézi.

Az orr-rész másik jellegzetessége az egyszerű szabású első fényszórók, melyekben már LED-ek is találhatóak (igaz, még a hagyományos izzó is jelen van). Ez a klasszikus, egyszerű formavilág máshol is tetten érhető: oldalról egyedül a visszapillantókba épített LED-es indexlámpák törik meg az egyszínű és kissé egyhangú vonalvezetést.

A farrészre sem kerültek izgalmasabb elemek, látszik, hogy a Chairman eredetileg inkább közép-, mint felső-kategóriás típus. Ugyanakkor az is igaz, hogy a más márkákon megjelenő jellegzetes koreai vonalvezetés Európában idegennek hat, ennek hiányában így emészhetőbb a Chairman alakja és a típus a kasznija alatt relatív modern technika bújik meg.

Hajtóműből háromféle elérhető: a legkisebb is 6 hengeres, 3199 ccm-es és 222 lóerő leadására képes. Ennek az XGi320-asnak létezik egy nagyobb testvére is, a szintén soros hat hengeres XGi360-as, amely nevének megfelelően már 3,6 literes (3598 ccm-es) és 247 lóerőt teljesít, ráadásul mindezek ellenére valamivel takarékosabb a 3,2 literes modellnél.

A csúcsot az 5 literes, V8-as XGi500-as jelenti: 302 lóerejével ez az egyik legerősebb korai személyautó-motor. A hajtóművek mind a Mercedes-Benz-től érkeztek: a két kisebb modell jelölése M104-es, az XGi500-as pedig a Mercedes M113 E50-es hajtóműve, amelyet a németek 2006-ig nyolc modelljükhöz kínáltak (a hétsebességes automata váltó is német).

A Chairman teljesítménye mellett felszereltségben is felülmúlja a legtöbb koreai személyautót: az igényes, juharfa-berakásos műszerfalon helyet kapott egy érintőképernyő, rendelhető légrugós felfüggesztés, összkerékhajtás és dugóban a sofőrnek elegendő a kormányt tekergetnie, a gyorsítás és fékezés automatikus.


Életút:

Az 1997-ben megjelent Chairman még ”csak” egy felső kategóriás szedánnak számított. Az kettős-, magyarosabban iker-sárkányt jelentő SsangYong márkanév Európában, így Magyarországon sem teljesen ismeretlen (főleg extrém orrú típusairól), a vállalat máig széles terepjáró és SUV-választékkal rendelkezik, a Chariman-t azonban hazáján kívül alig ismerik.

Ennek oka, hogy a SsangYong az amerikai GMC-hez hasonlóan a terepjárókra és pickupokra specializálódott és a Chairman máig az egyetlen limuzin-karosszériás típusuk.

A Koreában sikeres típus 2003-ban ráncfelvarrások esett át, ennek keretében újrarajzolták az orr-részét. Az idők folyamán egyre több elektronikus vezetéstámogató rendszer (pl.: blokkolásgátló - ABS-, elektronikus menetstabilizáló - ESP-, parkoló-asszisztens, stb.) került az autóba, de az alapot továbbra is egy több mint két évtizedes típus szolgáltatta.

A márka ezért 2007-ben bemutatta a Chairman WZ tanulmányautót, amely már saját fejlesztés volt és előrevetítette a fejlesztés irányát.

Ennek letisztult változata, a Chairman W 2008-ban jelent meg (a ”W” az angol világ szót takarta, utalva a típus ambícióira), de az eredeti modellt tovább árulták Chairman H néven (ld. balra). Ez utóbbi változat gyártását 2011-ben fejezték be, a SsangYong jelenleg csak a 2014-ben ráncfelvarráson átesett Chairman W-t gyártja.

Ebből több változat létezik: a különböző hajtóművekkel elérhető modellek mellett készítenek nyújtott tengelytávú (LWB) variánst is: ennél az első és a hátsó tengely 30 cm-re került távolabbra, teljes hossza így 5,135 méter helyett tekintélyes 5,41 méter.

A komoly nemzetközi verseny miatt ez a típus sem vált világszinten ismertté, de Dél-Koreában több limuzin-üzemeltető preferálja, aminek oka részben az, hogy hazai vetélytársánál, a Hyundai Continental-nál 25%-al olcsóbb.


Műszaki adatok:

Név: SsangYong Chairman W

Típus: limuzin

Fizikai jellemzők:

Hossz: 5135 mm

Szélesség: 1895 mm

Magasság: 1495 mm

Tengelytáv: 2970 mm

Saját tömeg: 1980 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 222 Le (XGi320, soros hengerelrendezésű, 6 hengeres, benzinüzemű)

Férőhely: 5 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): 7 másodperc

Átlagfogyasztás: 8,1 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.