Senova D50

„Svéd gerinc, kínai hús és vér”


A vállalat:

Ma a Kínai Népköztársaság (továbbiakban: Kína) személyautó-piaca rendkívül sokszínű; a világ összes fontosabb márkája jelen van, emellett tucatnyi kínai márka kínálja száznál is több modelljét, de ez nem mindig volt így. Miután a kommunisták győzelmével 1950-ben lezárult a Kínai polgárháború, a Kínai Kommunista Párt az újjáépítés és az első ötéves terv részeként megkezdte a hazai (kínai) autóipar kiépítését.

Az országban rendkívüli mértékben korlátozták a magántulajdont és magánszemély egyáltalán nem alapíthatott céget, ezért az összes járműgyártó állami irányítású volt; a tervutasításos gazdaságokra jellemző módon minden cég csak a piac egy korlátozott szeletét fedhette le, a minden fél számára rendkívül előnyös cégek közötti versenyt és magát a konkurenciát teljesen megszüntették.

Az 1950-es években (jelentős szovjet segítséggel) több járműgyártó alakult, de ezek típusai szinte kizárólag katonai vagy gazdasági célt szolgáltak. Ebbe a kategóriába tartozott a kisteherautókat gyártó Nancsing, teherautókat gyártó Csiangling, a Hafej kisbuszgyártó, a buszgyártó Huanghai és a Liucsou (később Vuling) traktorgyártó (emellett további vállalatok is alakultak, köztük a BAW, Csangfeng, Kuangcsou és SAIC, de ezek kezdetben csak járműjavítással vagy alkatrészgyártással foglalkoztak, komplett gépjárművek gyártásával nem). A kínai személyautó-gyártásra az Első Autógyár-at, angol rövidítéssel FAW-t jelölték ki (ennek részeként hamarosan létrehozták a kifejezetten a kommunista párt vezetőit kiszolgáló Hungcsi - angol átírással Hongqi - gyárat, amely kizárólag luxusautókat gyártott és gyárt máig).

Idővel újabb állami járműgyártók alakultak és megkezdődött a polgári piac kiszolgálása - még az addig csak a hadsereg részére terepjárókat gyártó pekingi Pejcsing Autógyár (angol rövidítéssel BAW) is épített személyautókat (pl.: a szovjet GAZ Volga-másolat Tungfanghung sorozatot). 1988-ban a BAW terepjáró-gyártó mellett létrehozták a BAIC csoportot, amely a polgári piac felé végleg nyitó BAW mellett új márkanevekkel bővítette a kínálatot: ezek közé tartozik a szintén katonai (de részben polgári személyek által is vásárolható) terepjárókat gyártó BAIC, az elektromos autókat gyártó BJEV, az 1996-ban alapított, teherautó- és buszgyártással foglalkozó Foton, valamint a személyautókat építő Changhe (magyarosan Csangho), a Senova, a Huansu (Huanszu) és a Weiwang (Vejvang).

A BAIC-ra jellemző a kínai autóknál jóformán elvárt illegális másolás: a cég jelenlegi (polgári) kínálatából a BJ20 egy Toyota FJ Cruiser-lopás, a BJ40 egy Jeep Wrangler-koppintás, a BJ80-as kinézetét a Mercedes G-osztályról, míg a BJ90-et a Mercedes GL-osztályról lopták. A Senova (a márkanév kínai átírása Senpao; angolos írással Shenbao) hasonló cipőben jár (D20-as kisautója például a Mercedes B-osztály törvénysértő klónja), de maga a márka rendelkezik saját formatervű modellel: erre jó példa jelen cikk tárgya, a Senova D50-es.


Konstrukció:

A jelenleg kínált (második generációs) Senova D50-es külsőre egy visszafogott, de XXI. századi szedán látványát kelti. A típus orrán az első generációs modell korlátozott méretű hűtőrácsát jókora, öt keskeny krómcsíkkal és vastag króm szegéllyel díszített hűtőrács váltotta fel, amelyek a szögleges első fényszórókban végződnek. Az ”Y” alakú frontot keskeny alsó hűtőrács szegélyezi; ezek két oldalt kiszélesednek, helyet adva a ködlámpáknak és egy-egy keskeny LED-csíknak.

A széleken domborított motorháztetővel rendelkező D50-es oldalról egy tipikus nyugati szedánhoz (pl.: egy Ford Mondeo-hoz) hasonlít enyhén emelkedő ablak-vonalával és rövid, de magas csomagtartójával.

A Senova D50-est elfogadható minőség mellett alacsony áru típusnak szánták, ezért a motorkínálat mindössze egyetlen egy modellből áll: az elődbe is beépített 1,5 literes, 4 hengeres (A151-es) benzinmotorból, amely 116 lóerőt teljesít (a korábbi változatban használt Mitsubishi 4A9 turbós benzinmotort már nem része a kínálatnak).

Váltó-fronton nem csökkentek a lehetőségek; az első generációhoz hasonlóan továbbra is egy 5-sebességes manuális-, valamint egy fokozatmentes automata (CVT) váltó választható. Az elsőkerék-meghajtású típus manuális váltós modellje hivatalosan 5,7 liter/100 km-es átlagfogyasztással rendelkezik, míg az automata váltó azonos távolságon 5,9 litert fogyaszt.

A 4,63 méter hosszú és üresen 1215 kg-os (automata váltós kivitelben 1240 kg-os) Senova D50-es összesen tízféle kivitelben elérhető, amelyek a váltót leszámítva csak felszereltségükben térnek el. Mivel a modellt kifejezetten olcsó autónak szánták, a külsőre modern D50-es beltere egy évtizedes lemaradásban van.

A legmagasabb áru modell bőr ülései és vízszintes betéje elegáns megjelenést kölcsönöz, de a műszerfal még manuális (a sebesség- és fordulatszám-mérők között kisméretű képernyővel), míg a középkonzolt gombok sora uralja, föléjük biggyesztett LCD képernyővel. Az elektromos és kényelmi berendezések listája szintén nem túl hosszú, bár minden változat tartalmaz (az Európai Unióban 2007-től új autókban kötelező) blokkolásgátlót (ABS-t), valamint központi guminyomás-ellenőrzőt, a legolcsóbb variánst leszámítva pedig mások mellett szériafelszereltség a fékasszisztens és a menetstabilizátor (ESP).


Életút:

A kínai Senova európai alapokon nyugszik, amelynek megértéséhez vissza kell utazni az időben. A svéd Saab óriásvállalat 1945-ben személyautó-gyártó üzletágat is létrehozott, amely 2000-re 100%-ban az amerikai General Motors (röviden GM) tulajdonába került. A túlterjeszkedő tengerentúli cég azonban 2009-ben összeomlott és bár az amerikai állami beavatkozás megmentette az összeomlástól, a legrosszabbul teljesítő cégeit (köztük az amerikai Hummer, Pontiac és Saturn márkákat) megszüntette.

A Saab, amelynek új Saab 9-3 és Saab 9-5-ös modelljei viszonylag sikeressé váltak, 2011-ben szintén csődbe jutott. Egy kínai befektető-csoport meg kívánta vásárolni a céget (annak rendkívül értékes autógyártó-tapasztalata miatt), ezt azonban a GM elutasította (a döntést bíróságon támadták meg, de az amerikai vállalatnak adtak igazat), ezért azt ehelyett a dán Spyker luxus-sportautó gyártó vásárolta meg.

Az apró cég képtelen volt előteremteni a szükséges tőkét, ezért a Saab-ot végül mégis kínai cégek vásárolták meg, akik ugyan nem tudták megszerezni a patinás márkanevet (ahogy tette azt a rivális kínai SAIC a brit MG-vel), de számukra amúgy is elsősorban a technológiai transzfer jelentette a vonzerőt, amelyet felhasználva alkották meg a Senova márkát.

Az első generációs Senova D50-es (ld. jobbra) 2013-ban jelent meg és a Saab 9-3-asra épült (de Mitsubishi motorral), később pedig megjelent tisztán elektromos változata is, az EU260-as (ezt a BJEV márkanév alatt kínálták). Az utólag Senova D50 I gyártását 2017-ig folytatták, amikor megjelent D50 II-es változat (ez már a svédektől szerzett tudást felhasználva és a D50 I tapasztalatai alapján, de nem közvetlenül arra épült, a típus ehelyett a BAIC egy másik márkájával, a bevezetőben említett Changhe A6-os modelljével azonos platformmal rendelkezik (a két típus beltere is gyakorlatilag megegyezik).

A Senova D50 II-es Kínában 67900 jüanos/10050 dolláros (kb. 2,8 millió forintos) alapárral került piacra, ami ugyan a helyi viszonyok között nem kiemelkedően alacsony, de a vevő egy elfogadható típust kap a pénzéért, amely ráadásul olcsóbb, mint első generációs elődje. Szintén érdekesség, hogy a legdrágább második generációs D50-es 4 millió forintos ára is elmarad a közel 5 millió forintos D50 I-es top-variánsától (igaz, ebbe belejátszik utóbbi nagyobb motorja).

Ahogy az első generációból, a márka-tulajdonos a D50 II-esből is kínál a tisztán elektromos kivitelű változatot, ugyancsak a BJEV márkanév alatt (EU5 jelzéssel, átdolgozott front- és farrésszel; egy ilyen modell látható a jobb alsó képen). Ellentétben más kínai márkák modern típusaival, a Senova a D50-est kizárólag a kínai piacra szánta: erre utal mások mellett a világ többi részén giccsesnek tartott króm széleskörű hasznánata és a dízelmotor hiánya.

A D50-eshez hasonlóan a Senova többi típusa, így a mára nagyrészt leállított „D” sorozat és az „X” sorozatú SUV-k, illetve crossoverek minőségben és látványtervben is megközelítették nyugati, valamint japán és koreai riválisaik színvonalát. Szintén a Senova mellett szól, hogy modelljeinek többsége (e cikk 2019-es feltöltésekor) már 3-6 éve a piacon van, míg a legtöbb kínai márka 2018-9-ben mutatta be aktuális kínálatát, ezért több Senova modell már a tapasztalatok alapján továbbfejlesztett, második generációs változatot takar.


Műszaki adatok:

Név: Senova D50

Típus: szedán

Fizikai jellemzők:

Hossz: 4630 mm

Szélesség: 1820 mm

Magasság: 1480 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Saját tömeg: 1215 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 116 LE-s (A151, 4 hengeres, 1499 ccm-es, benzinüzemű)

Férőhely: 5 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: ismeretlen km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): ismeretlen másodperc

Átlagfogyasztás: 5,7 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2019 | Minden jog fenntartva.