Haval H6

„Gördülő nagy fal”


A vállalat:

A kínai személyautó-gyártás a második világháború után, az 1950-es években indult be. A kommunista diktatúrában kezdetben kizárólag katonai felhasználására építettek gépjárműveket, később viszont fokozatosan a polgári piac felé fordultak, amely folyamatot azonban három tényező is lassította. Egyrészt az ország fejletlenségéből és kommunista jellegéből fakadóan a lakosság rendkívül szegény volt, személyautókat csak a leggazdagabb pártfunkcionáriusok engedhették meg maguknak. További problémát okozott, hogy a demokratikus országok embargója miatt Kína nem juthatott nyugati típusokhoz, ezért a járműgyártás beindításához szükséges technológiai transzfer a Szovjetunióból származott, de ahogy a kínai és szovjet felső vezetés eltávolodott egymástól, ezek a lehetőségek kimerültek és a kínaiaknak új forrás után kellett néznie (ezt japán típusok lemásolásában találták meg).

A harmadik probléma szintén az ország kommunista berendezkedéséből származott. A gyárak központi irányítás alatt álltak, amelyeknek nem volt érdekük a folyamatos innováció, hiszen sem külföldi, sem belföldi vetélytársakkal nem kellett számolniuk. Mindezek miatt az első évtizedekben a kínai személyautó-gyártás a lakosság számához képest igen csekély, évente mindössze néhány tíz-, majd százezres volumenű volt.

A kínai kommunizmus egy tekintetben azonban egyedi utat járt be: amikor nyilvánvalóvá vált, hogy az addigi, teljes mértékben központosított gazdaságpolitika nem fenntartható, ahelyett, hogy tovább haladtak volna az összeomlás felé, Kína fokozatosan átalakult egyfajta hibriddé: a politikai oldalon máig megmaradt az egypártrendszer, a gazdaságban viszont teret nyert a kapitalizmus, lehetővé téve magánvállalatok alapítását, ami az ipar, köztük a gépjármű-ipar gyorsuló ütemű fejlődését eredményezte. E folyamat részese és egyik legnagyobb nyertese, a legkeresettebb kínai autógyárak közé tartozó, a Csang cseng-ről, azaz a Kínai nagy falról elnevezett Great Wall Motors.

Ezt a márkát hivatalosan 1984-ben alapították, bár már ezt megelőzően is foglalkoztak autó-javítással. A kínai márkáknál ”megszokott” módon a Great Wall (még a Csang cseng angolszász átírásával, ChangCheng néven) kezdetben különböző japán autók rossz minőségű, illegális másolatait készítette, amelyek szinte mind az (Európában nem forgalmazott) 8. generációs Toyota Crown-ra épültek.

Ezeket még csak kis sorozatban gyártották, később viszont a fókusz a kishaszongépjárművekre helyeződött át és a 90-es évek második felétől a márka egyre sikeresebbé vált: miközben 1992-ben Kínában már évi egymillió új személyautót építettek, a Great Wall gyártotta a legtöbb pickup-ot. Az ezredforduló utáni nagyságrendi fejlődés a Great Wall-nál is tetten érhető volt: a számos új modell miatt a márka 2010-től diverzifikálta a termelését; különböző márkanevek alatt kezdte kínálni különböző típusait - ezt követően a személyautókat Voleex, a platós típusokat Wingle, a sportos szabadidő-autókat (SUV-kat) Haval, a felső kategóriás crossovereket WEY, az elektromos autókat pedig ORA néven árulta.

Ez eredetileg kizárólag reklám-célokat szolgált, mivel ezáltal a vásárló számára egyértelmű volt, hogy az adott márkanév milyen típusú járműveket kínál, a legsikeresebb Haval márka azonban részben függetlenné vált az anyavállalattól és a Haval F7 révén mára maga is nyitott a crossover kategória felé, ennek ellenére a Haval máig legsikeresebb modellje a H6-os SUV, amely éveken át Kína legkeresettebb sportos szabadidő-autója volt.


Konstrukció:

A Haval H6-os jelenleg második generációját éli (ld. „Életút” bekezdés), amely egyáltalán nem kapcsolódik elődjéhez (a modell a Great Wall WEY VV5 és WEY VV7-es crossovereivel közös platformra épül). Egyetlen dolgot tartottak meg: az előd ráncfelvarrás utáni, Audi-ról másolt frontját a nagyméretű első hűtőráccsal, rajta vízszintes króm-csíkokkal. A H6-os formaterve nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét; a típus a nyugati konkurencia által is alkalmazott felfújt amerikai formát elegyíti ázsiai elemekkel.

A hűtőrácsot például túljátszott, LED-sorral kiegészített első fényszórók keretezik, amelyek érdekessége, hogy az indexlámpák belülre (a fényszórók és a hűtőrács közé) kerültek. Ez a felpúposított motorháztetővel és az alsó halogén ködlámpákkal agresszív, sportos hatást ad a H6-osnak, amit hátul a magasra húzott csomagtartó és kettős (egyes változatokon négyes) kipufogó tesz teljessé, nem is beszélve a tetőre szerelt kis ”cápafarok” antennáról és a tető ívét folytató ál-légterelőről.

A típusnak a lemezek alatt sincsen szégyellnivalója. A H6-os kategóriatársaihoz hasonló hajtóművet kapott. Az SUV-hoz háromféle erőforrást kínálnak: egy-egy 1,3 literes, 1,5 literes és 2 literes egységet; ezek 139, 150 és 197 lóerős teljesítményre képesek (mindhárom egység négyhengeres, turbófeltöltős és a kíni piac igényeire szabva kizárólag benzinüzemű kivitelben elérhető). A motorokhoz 6 sebességes manuális-, illetve automata-váltó, valamint 7 sebességes duplakuplungos váltó választható.

A H6-os ezekkel kissé lomhának számít (az erősebb motorral is 11 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/h-ra) és kizárólag elsőkerék-hajtású kivitelben gyártják, végsebessége 170 km/h, 100 km-en 9,4 literes átlagfogyasztással.

A kompakt erőforrással szemben a Haval H6-os beltere kategóriájában kiemelkedően gazdag felszereltséggel rendelkezik és az anyagválasztásra sem lehet panasz. A típusban hátul jelentős fej- és lábtér áll az utasok rendelkezésére, míg elöl a letisztult középkonzol uralja az autót. Hagyományos műszerek helyett a H6-oson egyetlen 12,3 hüvelykes kijelzőn láthatók a vezetési információk és bár a középkonzolon megtartottak egy sor gombot, fölöttük viszont jókora, 9 hüvelykes, a vezető felé döntött (nem érintő-) képernyő kapott helyet.

A Három változatban (Fashionable, Intelligent, Supreme) kínált H6-os extra-listája kellően hosszú olyan extrákkal megspékelve, mint a teljes méretű panoráma-napfénytető, bőrülés, pakolás-asszisztens, kétzónás klíma és fűthető bőrülések, de még olyan apróságokra is gondoltak, mint az integrált USB-töltő.


Életút:

A Great Wall/Haval H6 az ezredforduló utáni újhullámos kínai autóként eredetileg kifejezetten a kínai piacra készült, de már relatív modern, tetszetős külsővel. A 2011-től árult járműnél ezt úgy érték el, hogy lemásolták a Honda CR-V-t. Amikor a japán márka bizonyítékot talált a jogsértésre, beperelte a Great Wall-t, a keresetet azonban a tények ellenére a kínai bíróságok elutasították (a bal felső fotón az első generációs Haval H6-os látható, még a Great Wall logójával).

A kínai márkák rendszeresen másolják a külföldi konkurenciát, ezzel spórolva meg a rendkívül drága fejlesztést (ld.: BYD). Ahogy a példai is mutatja, ez a Great Wall esetében sem csak a ma már a szőnyeg alá söpört korai modellekre igaz; mások mellett a 2008-2010 között kínált Great Wall Peri is hasonlóképpen született (ez egy Mitsubishi-motoros, Nissan Note-ról másolt beltérrel felszerelt Fiat Panda volt, míg a Great Wall Voleex C10 gyakorlatilag egy Toyota Vitz). Mindezek ellenére az első generációs Haval H6-os Kína legkeresettebb sportos szabadidő-autójává vált, amely a tetszetős japán formavilágot alacsony árral ötvözte.

Ez a sokmillió dolláros kárt okozó jogsértés Kínában teljesen elfogadott, a világ más országaiban azonban nem tolerálják, ugyanakkor a Haval-lal nagy tervei voltak a Great Wall-nak, ezért (a nemzetközi terjeszkedés elősegítése érdekében) a vállalat (szintén a kínai autógyártókra jellemző módon) sikeres nyugati tervezőket bérelt fel. A Haval H6-os a 2010-es évek közepére már menthetetlenül elavult (még 2000-ben tervezett) formáját egy európai tervezőcsoport frissítette fel, akik vezetője, Pierre Leclercq korábban mások mellett a BMW X5-ös és X6-os létrehozásáért felelt.

A ráncfelvarrás részeként Leclercq Audi-s orral látta el a H6-ost, amelyet nemcsak a kínai Tiencsinben építettek, de a Litex Motors révén Bulgáriában is beindult a gyártása, segítve az európai értékesítést. Ez egy fokozatos terjeszkedési terv része volt: a Great Wall kezdetben ázsiai és közel-keleti piacokon jelent meg, 2006-ban pedig már Olaszországba is exportált és még az első generációs H6-os gyártásának beindításakor is az egyetlen, az Európai Unióban árult kínai személyautó volt, 2019-ben pedig beindult a termelés a Great Wall első oroszországi gyárában.

Időközben Kínában egyre élesebb verseny alakult ki a vásárlók kegyeiért, ezért 2017-ben a Haval bemutatta a második generációs H6-ost, amely teljesen új, immár (a frontot leszámítva) nem lopott külsővel, modern beltérrel és elfogadható gyártási minőséggel száll harcba. A típus ugyan még nem teljesen érte be amerikai, ázsiai és európai vetélytársait, de már majdnem ott van, miközben egy igen komoly előnnyel rendelkezik: alapára 5 millió forinttól indul és ebben az esetben a határ nem a csillagos ég: még a legdrágább modell is mindössze 6,5 millió forintnak megfelelő jüanért vihető haza (bár ebbe belejátszik a kínai fizetőeszköz mesterségesen alacsonyan tartott árfolyama).

A második generációs H6-ost a korábbiakhoz hasonlóan két, egymástól kismértékben eltérő kialakításban, kék-, illetve piros-logós kivitelben értékesítik, de egyenlőre tovább gyártják az első generációs H6-ost is, mint még olcsóbb belépőmodellt.

A Haval közben további típusokkal bővíti a kínálatát: már 2016-ban gyártásba került a Haval H2S crossover, amelyet 2017-ben követtek a H4-es, majd egy évvel később az F5-ös crossoverek, valamint szintén 2018-ban a Haval F7-es SUV (ezek már mind egyedi, a korábbiaknál magasabb minőségű típusokat takarnak tetszetős külsővel és alacsony árral). Új modellpalettája révén elképzelhető, hogy a Haval képes lesz megismételni a japán és koreai márkák sikerét: először olcsó típusaival megveti a lávát a nyugati piacokon, majd egyre drágább, de egyben jobb minőségű modelljei révén komoly nyereségre tesz szert.


Műszaki adatok:

Név: Haval H6 (2. generáció)

Típus: sportos szabadidőautó (SUV)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 4610 mm (kék logós változat)

Szélesség: 1860 mm

Magasság: 1720 mm

Tengelytáv: 2690 mm

Saját tömeg: ismeretlen kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 150 Le-s (GW4B15, 4 hengeres, 1499 ccm-es, benzinüzemű)

Férőhely: 5 fő

Csomagtér: 800 l

Teljesítmények:

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): 11,6 másodperc

Átlagfogyasztás: 9,4 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2019 | Minden jog fenntartva.