GMC Yukon

„Ha a nagyobb jobb, a kétszer nagyobb kétszer jobb”


A vállalat:

A legtöbb az Amerikai Egyesült Államokban honos személyautó esetében elég szignifikáns a különbség az európai és távol-keleti típusokkal szemben. A nagyméretű, erős motorral szerelt, de alig vagy egyáltalán nem áramvonalazott tengerentúli járművek ugyanis egy teljesen más életérzést hordoznak, melyben korábban a kényelmes üléseket, az automata váltót vagy a jó minőségű rádiót a kényszer szülte (manapság pedig tombol a retro-láz).

Amerikában három kategória különösen kelendő: a hatalmas erőforrással szerelt kupék (muscle-car), a pick-upok (~ platós terepjárók) és a teherautónak beillő terepjárók: e két utóbbi kategóriának pedig részben gyakorlati haszna is volt. Sok amerikai ugyanis farmerként vidéken élt, ahol a hatalmas területű földek miatt a kisbolt is több száz kilométerre volt a házaktól, ezért szinte mindenki haszongépjárműveken utazott.

A termények és a vásárolt holmik szállításához pedig erős járművek kellettek, melyekben elegendő hely jutott a több zsák krumplinak vagy bármilyen más terménynek. Persze mára az amerikai lakosság többsége is beköltözött a városokba, kiépült egy jó minőségű, az egész országot átfogó úthálózat, de e két autótípus továbbra is rendkívül népszerű. Ezért aztán az ilyen hatalmas, Európában csak „benzinfaló”-nak nevezett modelleket szinte minden amerikai gyártó kínál - a Cadillac-nél például Escalade a neve, a Ford-nál Expedition, a Lincoln-nál pedig Navigator.

Ezen járművek koronázatlan királya azonban a GMC, amely kizárólag ilyen típusokat forgalmaz: legkönnyebb jelenlegi modelljük üresen 1748 kg, a legnehezebb (nem teherautó) maximális terhelés mellett majdnem 6 tonna (azaz Magyarországon nemhogy a személyautó, de még a kisteherautó kategóriába sem férne be).

Mindezek ellenére a GMC nem új vállalat, sőt: 1912-es alapításával egyike a legrégebbi amerikai autógyáraknak. A cég eredeti neve General Motors Truck Company majd GMC Truck volt, ezzel is utalva teherautó-specifikus kínálatára.

A vállalat öt kategóriában aktív, melyek a következőek: puck-up, terepjáró, kisbusz, busz és teherautó (illetve az utóbbi években a terepjárók kisebb változatai, a sportos szabadidő-autó, az SUV-k is felkerültek a kínálatba).

A magánszemélyek számára értékesített személyautók közül a legkelendőbb a középen elhelyezkedő Sierra pick-up, alatta található az Arcadia és a GMC-s mértékkel ”zsebpiszok” Terrain. A modellpaletta csúcsán 1992 óta a Yukon található (mivel a GMC Savanna kisbusz már inkább munkaeszköz) - a továbbiakban erről a harckocsinak is beillő típusról lesz szó (ha már harcjárművek: a GMC a második világháború alatt többek között a kétéltű DUKW-t gyártotta).


Konstrukció:

Nem meglepő módon a Yukon nem a GMC találmánya (egyik modellje sem az), hanem a Chevrolet Tahoe nevű típusának átmaszkírozott változata. Ezen cikk megjelenésekor a 3-ik generáció (GMT900) volt a soros, de a General Motors már korábban eldöntötte, hogy 2014-ben megjelentetik a 4-ik generációt. Erre szükség is van, mivel a 3-ik generáció még 2006-ban született, ennek megfelelően formája már kissé avítt (bár ezt az orr- és farrész átrajzolásával a gyár tervezői igyekeznek elrejteni).

Annyira azért nincs sok dolguk, lévén a Yukon egy gigantikus terepjáró, amely nem bájaival csábít: ennek megfelelően a típus kizárólag négyajtós kialakításban kapható normál és nyújtott kivitelben. A Yukon jól illik a GMC modellpalettájába: minden részletére a brutális, drabális, stb. kifejezések illenek.

Mindezek ellenére a Yukon nem valódi terepjáró, legalábbis nem hegyi terepre való: komoly teherbírását ugyanis dimbes-dombos tájon a jelentős túlnyúlások miatt nem lehet kihasználni. Az a túlzott ”gördülő páncélszekrény”-jelleg nem csak elöl látványos, bár kétségtelen, hogy leginkább itt tetten érhető. A hatalmas lámpabúrák méretes hűtőrácsot fognak közre, a lökhárítók pedig az európai teherautók méreteit idézik. Oldalról a hatalmas motortér szúrhat szemet, de a széles sárhányók, a vastag ablakkereket és a még az elsőnél is nagyobb hátsó lökhárítók vonzzák a tekintetet.

Érdekes megoldás viszont a hátsó, sötétített ablaküveg: ezáltal a harmadik sorban sincs az embernek klausztrofóbikus érzése. Erre szükség is van, mivel a Yukon nem 5 vagy 7, hanem 7 vagy 8-üléses kivitelben kapható.

Persze az alapváltozatban is 5,131 méteres (a hosszított modellben 5,649 méter hosszú) Yukon megmozdításához emiatt jelentős teljesítményre van szükség, a GMC ezért kizárólag nyolchengeres erőforrásokat használt (mind ”V” hengerelrendezésű).

Korábban a legkisebb erőforrás 358 lóerős volt, de a hibrid-modell megjelenésével a 337 lóerős vette át a helyét (ez utóbbit egy 80 lóerős elektromos motor segíti). Ezen kívül választható egy 409 lóerős hajtómű is, a csúcsot azonban az 5328 ccm-es, 435 lóerős (a többihez hasonlóan GM Vortec) motor jelenti, ami elméletileg 18,1 litert fogyaszt 100 km-en (de inkább 25 körülit).

Ellentétben a legtöbb terepjáróval, a Yukon-ban elsősorban nem a kemény ”mindenen átgázoló” stíluson, sokkal inkább a kényelmen és a luxuson van a hangsúly. Emiatt a jármű nem csak kívül (és belül) méretes, de a széria és választható kényelmi és biztonsági alkatrészek száma is magas.

Ezen a téren nincs különbség a hazai és amerikai kínálat között. A Yukon-ban a széria blokkolásgátló és kipörgés-gátló mellett nem csak klíma, elektromos ablakemelő vagy éppen több italtartó található, de sok a bőr, a króm és a valódi fa-betétek (persze a megszokott kiegészítők is jelen vannak: a GPS-től a króm fellépőn át az aktív futóműig széles a választék).


Életút:

Fentebb volt szó a Lincoln Navigator-ról és a GMC-s Yukon éppen a Lincoln MKS-t gyártó amerikai luxus-autógyártó hegemóniájának megtörését célozta. Ebből ki is derül, hogy miért tud életben maradni a GMC személyautós részlege (ellentétben például a 2010-ben megszüntetett Hummer-rel): a vállalat ugyanis a GM többi márkájának nagyobb, luxuskivitelű példányait készíti.

Ez többek között a Yukon-nal rokon Chevrolet Tahoe eladásaiból is látszik: az extrákat és a márkajelzést leszámítva azonos két típusból a GMC átlag 1 db-ot ad el, amíg a Chevrolet 3-at.

A felső kategóriás pozícionálás pedig a túlélés kulcsa. Az amerikai autók hagyományosan nagyobbak és mindenekelőtt többet fogyasztanak az európai és távol-keleti típusoknál - részben azért, mert az Amerikai Egyesült Államokban az üzemanyag rendkívül olcsó.

Csakhogy a 2008 óta tartó (éppen Amerikából indult) gazdasági válság a fél kontinensnyi országot sem kerülte el, ez pedig különösen erősen sújtotta az amerikai autógyártókat. Részben emiatt 2010-ben megszűnt a Pontiac és a Saturn autómárka és a szintén amerikai Buick-ot is csak a kínai piac szinte korlátlan felvevő-képessége mentette meg.

Elméletben a GMC-t kellett volna, hogy legjobban érintse a krízis, hiszen neki egyáltalán nincsen kevese(bbe)t fogyasztó típusai. A márka szerencséjére azonban a magas keresetűeket a válság kevésbé érintette, ezért a négy túlélő amerikai GM-márka (Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC) közül a legkisebb kínálattal rendelkező GMC eladások tekintetében a második helyre küzdötte fel magát (még 2011-ben is 400000 autót értékesítettek).

Ebből a ”koronaékszer” Yukon is kivette a részét: a modellből (a három generációból; a GMT-400-ból, -500-ból és -800-ból együttesen) több mint 800000 talált gazdára.

Jelenleg a Yukon normál és hosszított (XL) karosszériával érhető el, három típusban (balra egy 2013-as Yukon látható, jobbra a 2014-es 4-ik generáció). A bázismodell Yukon-ból kapható gyengébb és erősebb motorú változat, a Yukon Hybrid-ből viszont nincs XL-es altípus. A csúcsot akárcsak korábban, most is a Yukon Denali jelenti, amely tulajdonképpen a legtöbb extrával felszerelt Yukon normál vagy hosszított kivitelben, de kizárólag 6162 ccm-es (409, illetve 435 lóerős) változatban.


Műszaki adatok:

Név: GMY Yukon Hybrid

Típus: terepjáró

Fizikai jellemzők:

Hossz: 5131 mm

Szélesség: 2007 mm

Magasság: 1895 mm

Tengelytáv: 2946 mm

Saját tömeg: 2539 kg

Megengedett össztömeg: 3220 kg

Motor: 337 Le (GM Vortec, 8 hengeres, ”V” hengerelrendezésű) + 80 Le-s elektromos (300 V-os NiMH akkumulátorral)

Férőhely: 7-8 fő

Csomagtér: 479-3084 l

Teljesítmények:

Végsebesség: ismeretlen km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): ismeretlen másodperc

Átlagfogyasztás: 11,2 l/100 km (91-es oktánszámú ólommentes benzin)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.