Cadillac SRX

„Agresszív amerikai arculat”


A vállalat:

Függetlenedését követően az Amerikai Egyesült Államok csak egy nagy és elszigetelt országnak számított a sok közül, de éppen emiatt kénytelen volt saját nehézipart létrehozni.

Ehhez kiváló alapot nyújtott a XX. század eleje: a robbanómotorok megjelenése, a személyautók és a repülőgépek lehetőségek egész tárházát nyitotta meg, amelyben versenyre kelhettek európai riválisaikkal.

A századfordulón ennek megfelelően számos amerikai cég alakult, köztük a jelenleg a második legöregebb (még létező) amerikai autómárka címével büszkélkedő Cadillac (a legöregebb a LaCrosse szedánt is gyártó Buick).

Az iparmágnás Henry Ford is rendkívül hamar felismerte, hogy a Németországban megjelenő személyautókban óriási a potenciál, ezért 1901. november 3-án (a Detroit Automobile Company-ból) megalapította a Henry Ford Company-t.

Ez a vállalkozás nem volt hosszú életű, mivel Ford összeveszett a mérnökeivel és 10 hónapnyi munkát követően megszüntette a céget (pótlására 1903-ban létrehozta a máig működő Ford Motor Company-t).

A mérnökök azonban a szükséges pénzügyi háttér megteremtését követően 1902-ben maguk is megalapítottak egy céget, a Cadillac Automobile Company-t. A vállalat nevét a francia Antoine Laumet de La Mothe, sieur de Cadillac után kapta, aki 1701-ben megalapította a Fort Pontchartrain du Détroit-ot, azaz Détroit erődjét, amely Ditroit városának elődje volt (itt alapították meg a márkát).

A Cadillac még márkajelzésével is a francia nemes emlékének adózott, logója ugyanis annak címeréből származott (a márkajelzést számos alkalommal jelentősen módosították, de a mai stilizált forma sokban emlékeztet az eredeti változatra - a bal felső képen nem szerepel az összes változat).

Még a cégalapítás évében, 1902-ben bemutatták első saját fejlesztésű gépkocsijukat, a Cadillac Runabout and Tonneau-t. Bár típusuk nagy sikernek örvendett, a Cadillac nem sokáig maradt független: már 1909-ben bekebelezte a General Motors óriásvállalat, de az új tulajdonoshoz hasonlóan Detroitban működő cég jól járt, ugyanis ő lett a GM luxusmárkája.

A Cadillac számos típust gyártott a klasszikus európai kinézetű modellektől a hosszú, fecskefarkú amerikaiakig, sőt, még harckocsit is épített, nevezetesen az M41 „Walker Bulldog”-ot (ez nem volt egyedi az amerikai autógyártóknál, a Buick például az M18 „Hellcat” páncélvadászt készítette, de a Renault és a Skoda is számos harcjárművet konstruált).

A márka máig a General Motors felső kategóriás típusainak gyártójaként ismert, de a 2000-es években új, egységes arculatot dolgoztak ki: ez lett a „Art and Science” (művészet és tudomány) fantázianevű stílusjegy. Ennek részeként jelent meg 2004-ben az SRX, a márka SUV-ja (sportos szabadidő-autója).


Konstrukció:

Már az első generációs Cadillac SRX is erre a szögletes, technológiát előtérbe helyező Art and Science látványvilágra épített, amit a második generáció még tovább fokozott (a típus a General Motors GMT166-os, azaz Theta Premium platformára épül, akárcsak a rövid életű Saab 9-4X).

A szélekre kitolt, furcsa alakú fényszórók jókora búrája alatt egy hagyományos lámpa mellett nemcsak a függőleges irányjelzők, de egy gyakorlati funkcióval nem rendelkező, szintén függőleges fényív is helyet kapott.

Az egyedi megjelenésű, 24 króm elemből összeálló hűtőrács közepén trónol a króm babérkoszorúval övezett márkajelzés. Az orr-része számos, egymáshoz képes szögben álló elemből épül fel, a motorháztető érdekes módon a szélek felé emelkedik.

A jellegzetes ”Cadillac-es” túljátszottság természetesen nem áll meg az orr-részen, pl.: a karosszériát vízszintesen két részre osztó csík az első sárhányó végén egy-egy kopoltyúban ér véget, az oldalsó ablakokat pedig széles krómcsík keretezi.

Hátul a magas, függőleges fényszórókkal ügyesen megoldották, hogy a típus a valóságosabbnál laposabbnak tűnjön és a kettős kipufogóvég is látványos megoldás. A hátrafelé lejtő tető és a lapos hátsó szélvédője miatt a vezető kénytelen a tükrökre támaszkodni, mivel hátra nem igazán lehet kilátni, de ez a kategória sajátossága.

Hajtóművekből hármat gyártottak az SRX-hez, de ezek közül jelenleg csupán egyetlenegy elérhető. A korábbi 265, illetve 300 lóerős erőforrások ”V” hengerelrendezésű, hathengeres modellek voltak és ezen a jelenleg kínált, 3,6 literes (3564 ccm-es) motornál sem változtattak, ám ez társaival szemben már 308 lóerőt képes leadni.

A motorhoz a General Motors és a Ford által közösen fejlesztett Hydra-Matic 6T70-es automata váltót kínálják, manuális váltó nem elérhető (ez nem okoz problémát, mivel az Amerikai Egyesült Államokban túlnyomórészt automata-váltós autókat vásárolnak).

A bőséges felszereltségű, minőségi belső térrel rendelkező SUV kényelmes első ülésekkel és számos extrával rendelkezik. Az SRX szériatartozéka az egyszerűen Cadillac User Experience névre keresztelt szórakoztatóelektronikai csomag, a kétzónás klíma, nemcsak az USB és a Bloetooth, de WiFi-kapacitás és műholdas rádió is (emellett persze rendelhető navigációs rendszer, jobb hifi, három-zónás klíma, stb.).


Életút:

A 2004-től kínált SRX a Cadillac átmeneti típusa volt (ma is az), beékelődve a hagyományos limuzinok (CTS, ATS, stb.) és a hatalmas Cadillac Escalade SUV közé - ennek ellenére az SRX hazájában több díjat is elnyert.

A Cadillac a sikeres hazai pályáról átmerészkedett Európába is, ahol az Amerikában aprócskának tűnő, SRX-méretű SUV-k kezdtek sikeressé válni. Ez utólag nem tűnt túl jó ötletnek, ugyanis az Audi-k, BMW-k, Mercedes-ek között a kevésbé kidolgozott, szűkösebb kínálatú, megszokást igénylő vonalvezetésű amerikai autókat a vén kontinensen kutya sem kereste (2012-ben a Cadillac kevesebb, mint 1000 autót értékesített egész Európában, ami a teljes eladásuk kb. 0,65%-a volt, ezért), ezért visszatértek hazájukba.

További problémát jelentett, hogy az SRX rendkívül rossz baleseti statisztikákat produkált, ami már önmagában rendkívül kellemetlen egy autómárkának, de még fájóbb egy felsőkategóriás típusokat forgalmazó brand-nek.

A Cadillac tovább kívánta vinni a típust, de jelentős vérfrissítésre volt szüksége, ezért 2008-ban bemutatta a szó szerint provokáló, Provoq nevű tanulmányautót, amely feltűnő kialakításával hívta fel magára a figyelmet.

2009-ben véget ért az első generációs SRX életútja, utódja szinte a Provoq másolata, de legalábbis annak továbbgondolt változata lett (a tanulmányautókon feltűnő extrém részletek, mint a kopoltyúk vagy a látványos hűtőrács rendszerint eltűnik, mire gyártásba kerül a modell, de az SRX-nél nem ez történt).

A nyolcmillió forinttól induló vételárral operáló, méretes szérialistával és vagány külsővel megáldott új SRX ennek megfelelően sikeressé vált.

Az előd inkább csak elvegetálgatott (évi kb. 20000 példány talált gazdára), de mióta megjelent a második generáció, évi 50000 darabnál még minden alkalommal többet adta el (kivéve a 2009-es nyitóévet).

A vásárlókat a kisebb hiányosságok sem tudták elriasztani. Pedig motorkínálat nem létezik, a lapos forma miatt hátul korlátozott a fejtér és hiába árulták elődjét SUV-ként, az SRX inkább a crossoverek jegyeit örökölte (a típus alapvetően elsőkerék-hajtású és maximum egy poros, de lapos földútra érdemes kimerészkedni, mert terepen könnyen pórul járhat) - emiatt ma már crossoverként hivatkoznak a típusra.

Az amerikai autók (az európaival szemben) amúgy is a komfortra, nem pedig a terepjáró-képességre vagy a sportosságra teszik a hangsúlyt, de az SRX vásárlóinak túlnyomó része városban lakik. A típushoz számos elektronikai kütyüt kínálnak, de sajnos a központi Cadillac User Experience rendszer válaszideje meglehetősen hosszú és a menürendszerre ráférne némi csiszolás.

Ugyanakkor az is igaz, hogy az SRX-ek látványvilága ma is modernnek hat, a crossoverek rendkívül sikeresek, a felszereltségük széles és a baleseti statisztikái is jelentősen javultak (bár 2010-ben 550 db ma már nem gyártott, turbómotoros példányt a hajtómű esetleges meghibásodása miatt vissza kellett hívni).

Az amerikai SRX-ek jelenleg az észak-mexikói Ramos Arizpe városában készülnek, de egy-egy üzem található Kalinyingrádban (Oroszország) és Sanghajban (Kína) is, viszont Európában továbbra sem árusítanak Cadillac-eket.


Műszaki adatok:

Név: Cadillac SRX

Típus: crossover/SUV (sportos szabadidő-autó)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 4831 mm

Szélesség: 1908 mm

Magasság: 1669 mm

Tengelytáv: 2807 mm

Saját tömeg: 1940 kg

Megengedett össztömeg: 2480 kg

Motor: 308 Le ( 3564 ccm-es, ”V” hengerelrendezésű, 6 hengeres, benzinüzemű)

Férőhely: 5 fő

Csomagtér: 844-1730 l

Teljesítmények:

Végsebesség: 159-170 km/h (országtól és váltótól függően)

Gyorsulás (100 km/h-ra): 11,7 másodperc

Átlagfogyasztás: 6,4 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.