Baojun 530

„Amerikai életérzés, megfizethető áron”


A vállalat:

Az első kínai (állami) autómárkákat a második világháború után hozták létre (közéjük tartozik a Shanghai Automotive Industry Corporation, röviden SAIC is), de ezek kezdetben csupán kis volumenben termeltek és csak az 1980-as évektől kezdett emelkedni a kínai autók mennyisége. E növekedés viszont exponenciálisnak bizonyult, mivel a kapitalizmus felé történő nyitás és a külföldi gyárak biztosította gazdasági növekedés (a középosztály kiszélesedése) révén minden évben több millió kínai tudta összegyűjteni élete első autójának költségét.

A világ legnagyobb, jóformán érintetlen piaca mind a bejáratott külföldi autómárkák, mind a kínai befektetők fantáziáját megmozgatta, ezért tucatnyi cég lépett be a piacra és megszámlálhatatlanul sok új kínai márka született. Ebben a helyzetben a SAIC is hatalmas konkurenciával találta szembe magát. A kínai gyártó e fenyegetésre válaszul megvásárolta a jól csengő brit MG autómárka nevét és elindította saját luxusautó-márkáját, a Roewe-t, de egy furcsa társsal az olcsóbb autókra vágyók igényeit is megkísérelte kiszolgálni.

Ezen törekvésében a SAIC partnere nem más volt, mint az amerikai General Motors óriásvállalat. A röviden GM-ként emlegetett cég maga nem gyárt autókat, de számos márkája révén az egész világon jelen van (ezek közé tartozik a Cadillac, a Chevrolet és a GMC). A GM több mint 70 éven át volt a világ legnagyobb autógyártója, azonban a túlterjeszkedés és a piaci igényeket nem követő, pazarló stratégia következtében a cég 2009-ben csődbe jutott. A hatalmas számú munkás és amerikai beszállító miatt az Amerikai Egyesült Államok kormánya és európai bankok megmentették a céget, de ennek részeként a GM-et teljesen átszervezték. Többek között megváltak számos autómárkától: eladták az Opel és Vauxhall márkákat, valamint teljesen megszüntették a Hummer, Pontiac, Saab és Saturn márkákat.

A karcsúsításon átesett GM új erőkkel vágott bele a terjeszkedésbe. Elsődleges célja a kínai piac volt, amely hatalmas felvevőpiaca mellett vadnyugati viszonyaival is csábított: mivel kevés régi, bebetonozott márkával kellett számolni, sokkal többet nyerhetett, viszont a kínai jogszabályok és maga a kommunista párt is megnehezítette a külföldi márkák dolgát.

Emiatt a GM márkái túlnyomórészt sikertelenek maradtak Kínában - az egyetlen kivételt az amerikai Buick márka jelentette, amely az Amerikai Egyesült Államokban haldoklott és kis híján a Pontiac és a Saturn sorsára jutott, ám a kínai piacon felső-kategóriásnak számító típusai kelendőnek bizonyultak.

A tapasztalatokból okkulva a GM összefogott a SAIC-kal, már 2002-ben létrehozva a SAIC-GM-Wuling Automobile vállalatot (a GM és a SAIC mellett a harmadik vállalat a kis- és mikrobuszokra koncentráló kínai Wuling). A röviden SGMW-nek nevezett konzorcium a Wuling révén uralta a kisbusz-piacot, 2010-ben viszont létrehozott egy személyautó-márkát is, amely a Baojun nevet kapta.

Az új márka első típusa a Baojun 630-as szedán volt (módosított Daewoo Lacetti/Buick Excelle), amelyet szinte azonnal követett a Baojun Lechi, amely egy átmatricázott Daewoo Matiz/Chervolet Spark-ot takart, azonban (kínai márkától szokatlan módon) a gyártó legálisan készítette e típusokat (a Buick és a Chevrolet a GM saját márkája, emellett a dél-koreai Daewoo-ban is többségi részesedése van). A Baojun kínálatához hamarosan újabb típusok csatlakoztak: ilyen volt a Baojun 730-as kompakt egyterű (2014-ben), majd a Baojun 560-as crossover (2015-ben), de ebbe a kategóriába tartozik jelen cikk tárgya, a Baojun 530-as is.


Konstrukció:

Modern kínai autómárkaként a Baojun elsődleges problémája, hogy külföldön nem ismerik széles körben és nincsen koherens márka-arculata: egy típusra ránézve a vásárló nem tudja egyből azonosítani a gyártót (ellentétben az amerikai, európai, japán és koreai gyártók modelljeivel). Ennek vannak hátrányos következményei, amin az sem segít, hogy az addig használt lovas logót 2019-ben a cég egy csorba ékkőhöz hasonló logóra cserélte (amit tovább bonyolít, hogy az új logót csak a felsőbb kategóriás típusok használhatják, a többi modellnél marad az addig használt jelkép) ugyanakkor így a tervezőknek lehetőségük nyílik kötöttségek nélkül, az aktuális trendre reflektáló formatervek megalkotására. A Baojun 530-as tervezői így is tettek, amikor egy hagyományos és egy futurisztikus típus vonásait egyesítették a sportos szabadidő-autó (SUV) méretű crossover-ben.

A Baojun 530-as már nem rendelkezik hagyományos első fényszórókkal, a LED fényszórók csupán egy keskeny csíkot alkotnak, amelyek alig vastagabbak, mint az alattuk található (Kínában máig kedvelt) krómcsíkok. A két függőleges króm betéttel keresztezett, szintén lapos hűtőrács és az alsó kiegészítő légbeömlő között, illetve azok oldalain jókora szögletes kitüremkedés található, amely mások mellett helyet ad a ködfényszóróknak (ezt szintén rendkívül vastag króm keret szegélyezi).

A Baojun 530-as formája visszafogott, dobozszerű, amelyet különböző részletekkel igyekeztek feldobni: ilyen az oldalvonal ívét megtörő apró utas-ülés mögötti ablak, a küszöb feletti ál-fellépő panelje és a magasra húzott csomagtér-ajtó, valamint az ez alatti, szintén króm-kerettel díszített szögletes kipufogó-csonkok.

A Baojun (jelenlegi) stratégiája, hogy nem próbál teljes mértékben kínai típust fejleszteni, ehelyett külföldről vásárolja meg a fejlett részegységeket. A méretes frontrész ellenére a típust eredetileg egy apró négyhengeres, 1,5 literes Daewoo S-TEC benzinmotor mozgatta, amelyet az amerikai Honeywell által gyártott turbófeltöltővel szereltek és közel 150 lóerős teljesítményre képes. Később a kínálatot egy ez alá pozícionált, de 1,8 literes benzinmotorral és egy 168 lóerős, turbófeltöltős Fiat-Chrysler Multijet dízelmotorrral egészítették ki. Erőforrástól függően a Baojun 530-ast egy 6-sebességes manuális vagy 5 sebességes félautomata váltóval készítették, az opciókat idővel egy 6 sebességes, illetve 8-sebességes (Bosch) fokozatmentes automata váltóval bővítették.

A típusból kezdetben kizárólag ötüléses változatot gyártottak, 2019 óta azonban hét- (5+2) és hat-üléses változatban is kínálják (utóbbi esetben a második sor két önálló, fotelszerű ülésből áll). Futurisztikus frontja ellenére a Baojun 530-as beltere visszafogott eleganciát sugároz. A típus középkonzolja és a műszerfal is a 2010-es évek nyugati modelljeit idézi hagyományos műszereivel (közöttük apró kijelzővel), valamint a középkonzol gombsoraival, ezek fölé biggyesztett navigációs érintőképernyővel.

A jármű szériafelszereltsége és opcionális extrái szintén nem kiemelkedő, de alapvetően elfogadható: az autóban ártól függően található kipörgés-gátló, blokkolásgátló, parkoló-radar, a legdrágább modellekben pedig elektromos napfénytető, bőr kormány, bőr ülések és bőrrel díszített kárpit is megtalálható.


Életút:

Amíg a fejlett országok autógyártói igyekeznek teljes járműpalettát létrehozni városi kisautóval, alsó kategóriás szedánnal, felső kategóriás limuzinnal, egyterűvel, mikrobusszal, sportos szabadidőautóval vagy igazi terepjáróval és sportautóval, addig a Baojun-t egy feltételezett szűk piaci résre építették. A márka kizárólag személyautókat kínálhatott, hogy ne versenyezzen a Wuling típusaival, de úgy, minőségben múlja felül az olcsó kínai márkákat, viszont árban a GM Kínában is kínált Chevrolet és Buick típusai alatt helyezkedjen el.

A megszorítások ellenére a Baojun mindössze néhány év alatt feltöltötte típusaival a márkakereskedéseket. A 630-as szedánt a már említett típusok mellett 2016-ban követte a Baojun 310-es kisautó és a Baojun 510-es crossover. A 2018-as nagy paletta-szélesítési program részeként jelent meg a Baojun 530-as, de a Baojun 360-as kompakt egyterű, az RS-5 crossover és a mindössze kétüléses E200-as elektromos kisautó is. A Baojun típusainak számozása önkényes, sem sorrendiséget, sem kategóriát, sem pedig árat nem jelöl: az 530-as például az 510-es crossover és az 560-as kompakt egyterű közötti száma ellenére az utolsóként bemutatott típus, amelyet mindkét modell fölé, de az RS-5-ös alá pozícionálnak.

A Baojun 530-as még nem érte be teljesen nyugati kategória-társait, azonban a formatervére már nem lehet panasz és amellett, hogy elfogadható felszereltséggel és összeszerelési minőséggel rendelkezik, már-már túlságosan olcsó: hazájában 3,2 millió forinttól kínálják és még a legdrágább változat ára sem éri el az 5 millió forintot, ezáltal a crossover nemcsak a külföldi márkákat, de a legtöbb hazai (kínai) konkurenciát is lekőrözi (köztük a Great Wall Haval H6-osát).

Alacsony ára miatt a típus megjelenése óta keresett a Kínai piacon és a gyártó konzorcium igyekszik első körben a fejlődő országokban (később pedig talán a fejlett piacokon is) megjelenni, emiatt a Baojun 530-as sem maradt ki a kínai piacra jellemző márkanév-csereberéről, de ebben az esetben nem egy nyugati típus koppintásáról van szó, sőt, a helyzet éppen fordítva áll. A kínai Baojun 530-as ugyanis Thaiföldön és Kolumbiában második generációs Chevrolet Captiva néven mutatkozott be (az amerikai márka arculatába illő, módosított frontrésszel).

Az SGMW konzorcium másik két tagja szintén hasznosítja a Baojun 530-ast: az MG Hector néven kezdte meg az árusítását Indiában, amely egyben az márka első ottani modellje (az MG eredetileg brit autógyártó volt, amelynek a SAIC csak a márkanevét és gyártói tapasztalatát vásárolta meg), míg a Wuling Indonéziában Almaz jelzéssel építi a típust.

A Baojun sikeresen vegyítette az amerikai autótervezési tapasztalatokat a kínaiak agresszív üzletpolitikájával és rendkívül gyors reakcióidejével (mára Kína egyik legsikeresebb autógyártójává vált), de az új típusai mellett nem feledkezett meg az 530-asról sem: e cikk írásakor (2019 végén) már tesztelik, de hivatalosan még nem mutatták be a ráncfelvarráson átesett új Baojun 530-ast, amelynek frontrésze a Baojun RS-5-öshöz hasonlóan még agresszívabb és futurisztikusabb lesz.



Műszaki adatok:

Név: Baojun 530

Típus: kompakt szabadidőautó (crossover)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 4655 mm

Szélesség: 1835 mm

Magasság: 1760 mm

Tengelytáv: 2750 mm

Saját tömeg: 1435 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 148 LE-s (Daewoo S-TEC LL5, 4 hengeres, 1,5 l-es, benzinüzemű)

Férőhely: 5 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): ismeretlen másodperc

Átlagfogyasztás: 7,0 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2019 | Minden jog fenntartva.