ZAP Xebra

„Daewoo Matiz + elektromos motor - 1 kerék”


A vállalat:

A háromkerekűekről a legtöbb embernek régi típusok ugranak be: két világháború közöttiek (mint a Morgan V-Twin), a szocializmus éveiben készült Velorex, esetleg a mikro méretű Peel P50.

Léteznek azonban újabb háromkerekűek is (pl.: Corbin Sparrow) és néha a motorok is gazdagodnak egy kerékkel (pl.: Piaggio MP3).

Ha azonban nem csak az olcsóság a szempont, a legtöbb háromkerekű nem tűnik ideális választásnak. Ahhoz ugyanis, hogy egy család vásároljon ilyen járművek, zárt karosszéria, minimum négy ülés, lehetőleg ugyanennyi ajtó és némi csomagtér is szükséges lenne.

Ezt többen felismerték, így létrejöhetett jelen cikk tárgya, a meglehetősen furcsa nevű ZAP Xebra. A ZAP relatív új cég: 1994-ben alapították, és mint ahogy neve is mutatja (Zero Air Pollution - nulla levegő-szennyezés), kevésbé környezet-károsító (elektromos) járművekre specializálódott (az elektromos motor működése közben alig károsítja a környezetet, de a hozzá szükséges akkumulátorok rendkívül szennyezőek).

A cég kínálata sokrétű, de főleg járműveket épít: az elektromos rollertől (ZAP Zappy) a quadon (ZAP Dude) át egészen a kisteherautóig (ZAP Truck XL) széles a kínálat.

Angol neve, Kaliforniai központja (és a társalapító Gary Starr) ellenére a ZAP gyakorlatilag kínai cég, amit nem csak a számos ázsiai vezető alkalmazott támaszt alá. A cég együttműködik a Zhejiang Jonway-el és a Xebra-k is Kínában készültek (ez később számos minőségi problémát okozott, viszont garantálta az alacsonyabb vételárat).


Konstrukció:

A Xebra alakja sokakban ismerős érzést kelthet: apró ferdehátú karosszéria, egy pár kerekded fényszóró, kicsit lejjebb-beljebb az indexlámpák - bizony, e háromkerekű meglepően hasonlít a Daewoo sikermodelljére, a Matiz-ra (ld fent).

A legvalószínűbb, hogy a kiváló Matiz-t a kínai Chery (QQ3 néven) lemásolta, majd a QQ-3-at a ZAP koppintotta, de sajnos a klón klónja csak nagyvonalakban emlékeztet az eredetire (a Matiz alakját az 1993-as Italdesign Lucciola-tól örökölte, tervezője a legendás Giorgetto Giugiaro, aki korunk mintegy félszáz ismert autóját tervezte).

A karosszéria kezdetben műanyagból készült, de 2008-ban áttértek a teljesen fém változatra. Oldalról a Xebra-n a sok műanyag és a ma már avíttnak számító ajtók tűnhetnek fel, az orrészt viszont kissé átszabták.

A két fényszóró erejét ugyanis egyes modelleken nem csak egy pár ködlámpa, de egy középső, szintén kerek lámpa is erősíti: ez kihangsúlyozza a három kereket és némi egyediséget csempész a járműbe, bár az kérdéses, hogy ez csábítja, vagy taszítja-e a vevőket.

A Xebra és felmenői között azonban van egy nagy különbség: a ZAP gyártmányának elöl csak egyetlen kereke van. Ez oldalról is jól látható, mivel az orr-kereket középre, mélyen a motortérbe építették be.

A három kerék mellett a jármű másik fő attrakciója az elektromos motorja, ezért a típus üzemeltetése rendkívül olcsó. Az egyenáramú hajtómű igen csekély, mindössze 6,7 lóerős teljesítményre képes, az ”elem” szerepét 6 db (elektromos autókban alig használt) ólomsavas akkumulátor látja el (a hátsó kerekek a hajtottak). Ezzel az erőforrással a ZAP családi autója kb. 64 km/h-s (óránként 40 mérföldes) sebességre képes, de a hatótávolság is csupán 40 km.

Egyéb tekintetben a Xebra olyan, mint a legtöbb alsó kategóriás elektromos autó: 430 kg-os hasznos terhelése nem sokkal marad el négykerekű (benzines) kategória-társaiétól, ráadásul mivel az aksikat az alvázba építették, még egy kis csomagtér is megmarad (az elektromos autók akkumulátorai még a nagyobb limuzinoknál is általában a csomagtérből vesznek el).

A kidolgozás minősége elég alacsony, az extralista pedig rövid, de például a bőrülés mellett tetőre szerelt napelemtábla is választható (ez rendkívül hasznos, tekintettel a csekély hatótávolságra). Az alacsony ár miatt a járműbe nem került ABS (blokkolásgátló), ami pedig növelte volna a stabilitást. A Xebra öt alapszínben készült: „Zebra Flash” (fehér), „Ocean Blue” (világoskék), „Kiwi Green” (zöld), „Lipstick Red” (piros) és rézszínben.


Életút:

A ZAP Xebra 2006-ban jelent meg az Amerikai Egyesült Államokban és annak ellenére, hogy ott sokan lenézik a kisméretű autókat, a háromkerekűeket és az elektromos hajtást, a típus ideálisnak tűnt. Amellett, hogy üzemeltetése benzines társainak töredékébe került, háromkerekűtől és elektromos autótól szokatlanul négyajtós, jelentősen növelve a tulajdonos lehetőségeit (ráadásul alapára akkumulátor nélkül mindössze kb. 2,7 millió forint volt).

Annak ellenére, hogy a vállalat korábban is számos járműtípust dobott piacra, a Xebra leginkább a meghibásodásáról ismert. A magas, rövid autókat (jellemzően a japán kei-car-okat) gyakran éri kritika, mivel kerekeik túlságosan közel vannak egymáshoz, így igen instabilak, a Xebra-nál pedig még rosszabb a helyzet (mivel az első kerék középen áll, kanyarodásnál könnyű felborulni).

A stabilitás mellett a teljesítmény hiánya talán a legnagyobb visszatartó erő a vásárlók számára: a jármű még 70 km/h-ra sem képes és hatótávolsága még az erősebb akkumulátorral is csupán 64 km, ezért a típus csak városban használható (ez még az elektromos autók között is kiemelkedően alacsonynak számít). Azért (az áron kívül) a háromkerekű kialakításnak előnyei is vannak: a Xebra ugyanis egyes államokban háromkerekű motornak számít, ezért jóval könnyebb jogosítványt szerezni rá.

A Xebra-ból két modellváltozat létezik. A hagyományos szedán-forma (model SD, bal felső kép) mellett létrehoztak egy pick-up-szerű variánst is (model PK, bal alsó kép). Ez utóbbi valójában egy aprócska teherautó, melyet nyitott, dönthető tehertérrel láttak el és elsősorban szűk helyen végzett munkákhoz használható (pl. állatkertekben, ahol előnyös, hogy kicsi és nem pöfög ki mérges gázokat). A napelemes alváltozatok neve Xero (SD Xero, illetve PK Xero).

A gyárnak vissza kellett vásárolnia minden 2008-ban gyártott példányt, mivel azok fékei nem teljesítették az előírásokat. Korábban sem volt minden rendben: a legnagyobb problémát az okozta, hogy a motor burkolata nem volt teljesen vízálló, ez pedig egy elektromos járműnél rendkívül veszélyes, hiszen az áram megrázhatja a bent ülőket.

A kritikán aluli gyártási minőség miatt a későbbi változatokon számos alkatrészt lecseréltek, de a típust ez sem tudta megmenteni: mindössze három év után, 2009-ben előállítását beszüntették: a legyártott példányszám valószínűleg 1000 fölötti. A ZAP Xebra értelmezhető kudarcként, de azon ritka modellek közé tartozik, melyek olcsóságuk mellet relatív praktikusak (ezt sajnos gyakran feledteti rossz minősége és kis teljesítménye). A jobboldali képen egy ZAP Xebra hátsó része látható, alatta egy Daewoo Matiz-é.


Műszaki adatok:

Név: ZAP Xebra

Típus: szedán (háromkerekű ferdehátú mikroautó)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 2900 mm

Szélesség: 1420 mm

Magasság: 1540 mm

Tengelytáv: ~ 2100 mm

Saját tömeg: 655 kg

Megengedett össztömeg: 1275 kg

Motor: 5,7 Le (egyenáramú, elektromos, 6 db ólomsavas akkumulátorral)

Férőhely: 4 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 64,3 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tud felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: 0 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.