Westward GO-4

„Háromkerekű szolgálat”


A vállalat:

Az immár akár több mint egy évszázada alapított autógyártók közül több hasonló eredettel büszkélkedhet: egy ifjú, mérnöki tudással rendelkező feltaláló meglátta a lehetőséget az akkor még csak bimbózó autógyártásban és egy, kezdetben a helyi igényeket kiszolgáló kis autógyártó műhelyt alapított, amely idővel világszerte ismert márkává nőtte ki magát.

Manapság már efféle sikertörténetekre gyakorlatilag nincsen példa: a nem egy esetben veszteséges és kizárólag az általuk biztosított patina miatt életben tartott sportautó-márkák mellett a mai autógyártókat már nemzetközi óriásvállalatok adják el és veszik, és ha újjá is élesztenek egy márkát (pl.: Skoda, Dacia, Lada), azt szintén nagyvállalatok teszik - nem elhivatottságból, hanem az előre kalkulált profitért.

Ez alól hosszú ideig kivételt képeztek a háromkerekű járművek gyártói: mivel a hagyományos négykerekűekkel versenyző háromkerekűek mára gyakorlatilag kihaltak, a túlélők olyan speciális igényeket elégítenek ki, ahová megfelelő méretű kereslet miatt az ismert márkák nem merészkednek. Ezek közé tartoznak a sportos háromkerekűek (pl.: Polaris Slingshot, Grinnall Scorpion III) és az extravagáns megoldású típusok (pl.: Can-Am Spyder, Carver One), bár a Piaggio és a Honda képében még ebben a szekcióban is találhatók nagyobb gyártók.

Természetesen mindez nem jelenti azt, hogy ne próbálkoznának ma is újabb és újabb kis gyártók, többségük azonban nem képes stabilan megkapaszkodni és vagy el sem indul a járművek sorozatgyártása, vagy néhány év után elfogy a vállalat tőkéje és kénytelen bezárni a boltot. A kivételek egyike a félrevezető nevű Westward Industries, amely az egy évszázaddal ezelőtti pionírokhoz hasonlóan a semmiből indult és egy (igaz, igencsak speciális) piaci igényt felismerve jött létre.

A Westward Industries-t 1989-ben alapították Kanadában és máig (kanadai) családi kézben van. Ők rájöttek, hogy Kanadában, de különösen az Amerika Egyesült Államokban jelentős az igény egy rendőrségi parkolás-ellenőrző járműre. Az államokban ugyanis a parkolás a rendőrség hatáskörébe tartozik (ez számos filmben köztük, a Disney Zootropolis című meséjében is megjelenik) és erre a feladatra egy strapabíró, de rendkívül keskeny járműre lenne szükség, hogy munkája során ne akadályozza a forgalmat.

A Westward kifejezetten erre a célra tervezte háromkerekűjét, amelynek neve GO-4 (egyes dokumentumokban Go 4), vagyis körülbelül: menj érte (neve ellenére a típus minden változata három kerékkel rendelkezik).


Konstrukció:

A GO-4 gyakorlatilag maga a megtestesült rút kiskacsa. A fehér háromkerekű az 1980-as évek egyszerű, szögletes formavilágát idézi: a fronton prominens helyet foglal el egy jókora - fekete - első lökhárító, benne a két első fényszóróval és irányjelzőkkel (a korábbi változatokban szögletes lámpákkal) és a cég nem követi a ma divatos felfújt formát.

Azért, hogy a háromkerekűt szűk környezetben is lehessen használni, a korábbi hagyományosan nyitható ajtók helyett a GO-4 új változata tolóajtókkal rendelkezik, ami háromkerekűeknél igen ritka, ráadásul a tolóajtó két elemből áll: a hagyományos (az egész ajtós) nyitás mellett lehetőség van csak a felső szekció, az oldalsó szélvédő egy mozdulattal történő hátratolására, ezáltal a vezetőnek ki sem kell szállnia járművéből.

Az utaskabin mögött lapos hátsó szekció található: ide került a motor, ezért a GO-4 a szuper-sportautókhoz hasonlóan középmotoros kialakítású, amely mögé egy csomagtérként funkcionáló ládát építettek be. Mivel a hátsó szekció relatív lapos, a hátsó fényszórók egy részét közvetlenül az utastér hátfalába építették.

A GO-4 alapját egy masszív, 5 cm átmérőjű acél keret adja, amely ebben az esetben nem azért került beépítésre, mert a műanyag váznak merevítésre volt szüksége, hanem azért, hogy a jármű utasát minden helyzetben védje: ennek megfelelően a fémváz bukókeretként körbeöleli az utasteret, megvédve a parkoló autók és a forgalom között haladó GO-4 utasát.

Az ilyen kisméretű háromkerekűek általában igen apró és ennek megfelelően minimális teljesítményű erőforrással rendelkeznek (a lényegesen nagyobb, kétszemélyes Piaggio Ape legnagyobb, 400-as modellje is csupán 0,4 literes, 10 lóerős motort kapott). Velük szemben a GO-4 egy három hengeres, 1 literes Hyundai erőforrással büszkélkedhet, amely 66 lóerőre képes, ezáltal jóval mozgékonyabb társainál (végsebessége 72 km/h).

A típus többi részéhez hasonlóan a háromkerekűhöz kínált extrák is a rendőrségi feladatkört szolgálják: mások mellett rendszám-felismerő, villogó és megerősített lökhárító választható a GO-4-hoz, valamint kartámaszos szék, tetőfényszóró és nyitható hátsó szélvédő.


Életút:

A GO-4 első változata 1990-ben jelent meg és bár a típusból azóta nem jelent meg újabb modell, a háromkerekűt az évek alatt folyamatosan modernizálták (mások mellett mára a hagyományos fényszórókat és belső izzókat LED-re cserélték).

Ahogy a cikk elején is olvasható, a típust elsősorban a rendőrség parkoló-felügyeleti járművének szánták. Ebben a szerepkörben nemcsak állja az összehasonlítást a négykerekűekkel, de még előnyt is élvez velük szemben, ugyanis keskenysége miatt a GO-4 képes a parkoló autók és a forgalmi sáv között haladni anélkül, hogy akadályozná a forgalmat. További előny, hogy rövidsége miatt a GO-4 képes egyetlen sávnyi (ideálisan egy parkolóhelynyi) területen megfordulni és az együléses kivitel, illetve a tolóajtó miatt a vezető bármelyik irányba könnyen kiszállhat.

A parkolás mellett a típust rendőrségi járőr-kocsiként is használják: bár üldözésre nem alkalmas, kiválóan megfelel a rendőrségi jelenlét jelzésére, lévén szűk, gyalogosoknak szánt utakon is elfér és a fogyasztása egy járőrkocsiénak a töredéke.

A GO-4 az eltelt évtizedek alatt fokozatosan nyert teret: ma már csak az Amerikai Egyesült Államokban több mint két tucat város rendőrsége használja (a GO-4 tervezésénél kiemelt figyelmet fordítottak a kiemelkedően strapabíró kialakításra, mert a közterület-felügyeleti járművek általában rendkívüli amortizációnak vannak kitéve).

A GO-4-t kifejezetten a rendőrség számára tervezték, de természetesen más feladatkörben is megállja a helyét. Keskenysége miatt a típus különösen alkalmas olyan területen, ahol hagyományos személyautók nem férnek el, de a használónak relatív nagy területet kell bejárnia vagy nagyobb terhet szállítania: ilyen lehet mások mellett a belvárosi környezet, illetve például egyetemek környezete, de a gyártó a rendvédelem mellett egyéb feladatokra is ajánlja típusát.

Ehhez a GO-4-ból több alváltozatot is létrehoztak. A GO-4 EV gyakorlatilag azonos a bázismodellel, de elektromos kivitelű. E járműben a robbanómotort egy 55 lóerős elektromos motorra cserélték, amelyet egy 96 voltos lítium-ion akkumulátor táplál: a gyártó szerint ideális körülmények között akár 160 km-es hatótávolságot biztosítva a háromkerekűnek.

A Flat Bed változat gyakorlatilag egy pickup, míg a Van Body nevének megfelelően dobozos kivitelt takar: mindkét változat kapható GO-4, illetve GO-4 EV kivitelben. 2018-ban emellett megjelent még egy változat, a GO-4 Refuse Hauler, egy kisméretű kukásautó, amely egy gombnyomásra dönthető, 1,3 köbméteres (454 kg terhelhetőségű) hátsó szeméttárolóval rendelkezik.

A GO-4 rendkívül strapabíró jármű, valószínűleg a világ egyik legkeményebb munkafeltételekre épített háromkerekűje. A járműnek gyakorlatilag csupán két hátrányos tulajdonsága van. Egyrészt kormányzását meg kell szokni, ugyanis az első kerék (az autós kormány ellenére) motorkerékpárosan fordul, viszont a típus nem dől be, ezért (ahogy a legtöbb háromkerekű esetében) nagyobb sebességen fordulva instabillá válhat (a borulás megakadályozására elektronikus dőlésmérőt építettek be, hogy a GO-4 lejtős terepen is használható legyen).

A másik probléma éppen a kiemelkedő építésben és abban a tényben rejlik, hogy a típust kis sorozatban, kézzel, egy fejlett országban (Kanadában) szerelik össze: a GO-4 alapára meghaladja a 38000 dollárt, azaz a 10 millió forintot, amit az opcionális extrák tovább növelhetnek, ráadásul feladatköréből fakadóan a típust általában nem nagy tételben vásárolják (mint egy hagyományos járőrkocsit).

A gyártó Westward Industries ennek ellenére immár közel három évtizede építi a GO-4-t, azonban jelentős ára miatt a típus valószínűleg mindig is meg fog maradni abban a rendkívül szűk piaci körben, amelyre eredetileg tervezték.


Műszaki adatok:

Név: Westward GO-4

Típus: háromkerekű szolgálati autó

Fizikai jellemzők:

Hossz: 3048 mm

Szélesség: 1346 mm

Magasság: 1829 mm

Tengelytáv: 2108 mm

Saját tömeg: 703 kg

Megengedett össztömeg: 975 kg

Motor: 66 Le (Hyundai, 3 hengeres, 1000 ccm-es)

Férőhely: 1 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 72 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): nem képes felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km (9 L-es üzemanyag-tartály)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2019 | Minden jog fenntartva.