Polaris Slingshot

„Extravagáns csúzli”


A vállalat:

Az első ”modern” autó, a Benz Patent-Motorwagen több mint 120 évvel ezelőtti megjelenése óta a világ hatalmasat fordult, a technológia fejlődésének köszönhetően a személyautók kényelmesebbé, erősebbé, praktikusabbá váltak, azonban a fejlődés során volt, ami elveszett.

A mai sportautók és izomautók lényegesen gyorsabbak fél évszázaddal ezelőtti társaiknál, de szofisztikált kialakításuk miatt már nem tudják azt az élményt visszaadni, amit egykor a bádog-cigarettákban száguldó bátor elődök. A második világháború előtt és rövid ideig utána ezek a keskeny testű, különálló kerekű, nyitott versenyautók domináltak, amelyek a száguldás egyedi érzését közvetítették.

Néhány vállalat máig épít hasonló kialakítású homokfutókat, de aki igazán extrém járművet szeretne magáénak tudni, az ma már választhatja a sok tekintetben a fent említett versenyautókat idéző, de még náluk is extrémebb Polaris Slingshot-ot.

Magát a Polaris márkát 1954-ben alapította Edgar és Allen Hetteen, valamint David Johnson az Amerikai Egyesült Államokban, egy évvel később pedig elkészítették az első motorosszánt, a No 1-est, amely mély havon is képes volt haladni. A Polaris vállalat évtizedeken át kizárólag motorosszánokat gyártott, mielőtt 1984-ben megkezdték volna az Amerikai Egyesült Államokban ATV-nek nevezett könnyű terepjárók értékesítését.

A Polaris az elmúlt évtizedekben több vállalatot megvásárolt, köztük a Victory Motorcycles motorkerékpár-gyártót, a Brammo és a GEM elektromosautó-gyártókat, az Aixam-Mega mikroautó-gyártót, a Ranger ATV-gyártót, stb., ezért a motorosszánok mellett idővel kisméretű városi elektromos autókkal, mini-terepjárókkal és motorkerékpárokkal bővítették a gyártást.

A Polaris és az általa birtokolt márkák járművei elsősorban kisméretű, praktikus típusok, a Polaris Slingshot viszont kifejezetten élmény-autózásra épült.


Konstrukció:

A bejáratott márkák megvételével a Polaris komoly tudásbázisra tett szert, amelyet felhasznált a Slingshot (csúzli) nevű jármű tervezésekor. A Slingshot egy könnyű háromkerekű sportautó (gyakorlatilag egy kabrió), de a típus szinte külön ligában játszik, amire még rátesz egy lapáttal a hihetetlenül túljátszott, futurisztikus karosszéria.

A típus frontrésze lapított ”X” formájú, 2+2 kör alakú fényszóróval, ami kissé furcsának hat, ugyanis a jármű összes többi részén a szögletes formák dominálnak.

A fél évszázaddal ezelőtti sportautókat idéző módon a Slingshot rendelkezik szélvédővel, de ez csupán egy nagyarasznyi csík, gyakorlatilag csak a légáramlatok korlátozott mértékű terelésében játszik szerepet, beépítését a látvány, nem pedig a praktikum diktálta. Változattól függően a nyitott Slingshot szélvédője két kis, különálló elem a vezető és az anyósülés előtt, vagy egyetlen egybefüggő alkatrész.

Oldalról jól látható, hogy a Slingshot nemcsak tetővel vagy szélvédővel, de oldalsó ajtókkal sem rendelkezik. A típus rendelkezik két üléssel és három pontos biztonsági övvel, de a háromkerekűt egyes országok motorkerékpárnak tekintik, ezért kötelező a bukósisak használata. A jármű magasra húzott fara egyetlen nagy sárhányót alkot, a felső szekcióján három pár fényszóró kapott helyet.

A Polaris sportautója három kerékkel rendelkezik, ezek közül az első kettő kormányzott, a hátsó hajtott - utóbbi érdekessége, hogy az egyedülálló hátsó keréknek csak a jobb oldalán található felfüggesztés.

A Slingshot erőforrása a General Motors-tól származik (GM Ecotec), a 2,4 literes egység 173 lóerőt ad le, ami sportautók között nem számít kiemelkedően magasnak, azonban a jármű saját tömege csupán 794 kg, ezáltal a háromkerekű 100 km/h-ra valamivel több, mint 6 másodperc alatt gyorsul fel. Sportos vezetők számára pozitívum, hogy az ötsebességes manuális váltó rendkívül rövid váltóúttal rendelkezik, viszont a Slingshot-hoz nem kapható alternatív erőforrás.

A biztonság szempontjából a Slingshot inkább motorkerékpárnak számít, semmint személyautónak. A típusban nincsen komolyabb karosszéria-merevítés, sem pedig ütközőzóna és bár bukókerettel ellátták, légzsákot sem kapott.

Szintén a kialakításból adódóan középső tükör sem található a Slingshot-on, ráadásul a teljesen nyitott kialakítás miatt a járműbe nem építettek sem klímát, sem semmilyen hőszabályzó rendszert (de legalább a nyitott karosszéria miatt a jármű belső tere teljes mértékben vízálló, így egy kiadós eső nem tesz kárt a kárpitban).

A háromkerekű rendelkezik blokkolásgátlóval és más elektronikai kiegészítőkkel, valamint különböző extrák is vásárolhatók hozzá: ezek közé tartozik a gyári 17 hüvelykes helyett 18 hüvelykes hátsó kerék, a tolatókamera vagy a középső kesztyűtartó helyett egy akár 7 hüvelykes érintőképernyő.


Életút:

A Polaris Slingshot 2014 óta elérhető, mint a márka autógyártó részlegének gyöngyszeme, de egyesek számára meglepő lehet, hogy a Slingshot alapötlete, a háromkerekű sportautó nem teljesen egyedi. Az ismert autógyártók az utóbbi évtizedben több hasonló koncepcióautót-készítettek, sőt, feltörekvő kis cégek is (pl.: a Girfalco Azkarra) tervezték vagy máig tervezik ilyen járművek gyártását, néhány márka pedig már kínál hasonló sportos háromkerekűt (ilyen például a motorszerű Can-Am Spyder vagy az inkább autóra hasonlító Campagna T-Rex).

2017-ben a Polaris bejelentette, hogy megszünteti az extravagáns motorkerékpárokat gyártó Victory Motorcycles vállalatot és bár a Polaris Slingshot-nak többször is halálhírét keltették, a háromkerekű értékesítését folytatták, sőt, újabb modellekkel rukkoltak elő.

A kínálat jelenleg öttagú, négy fő változatban. A fekete belépőmodell neve Slingshot S, efölött található a kék és piros színekben kapható Slingshot SL, még egy kategóriával feljebb pedig a Slingshot SLR és a szellem szürke, illetve lime színekben pompázó SLR LE trónol.

Az egyes modellek mind külsőre, mind teljesítményüket tekintve azonosak, csupán kisebb extrákban különböznek (az SLR LE például a Rockford Fosgate által gyártott hangrendszerrel rendelkezik).

Az ötödik modell, a Slingshot Grand Touring LE a bázismodellre épül, de a többi variánstól eltérően ez emelt (de továbbra sem teljes mértékű) első szélvédővel és tetőnek is beillő bukókerettel épül. A Slingshot másik négy modelljéhez hasonlóan a Grand Touring LE sem kapott ajtókat, azonban a tető rendkívül nehézzé tenné a be- és kiszállást, ezért a tető-elemek felfelé nyithatók.

A Polaris hasonlóságuk ellenére minden modellt külön kezel (pl.: mind az öt változat eltérő színekben készül), de technikailag túlnyomórészt azonosak, ráadásul a nyitott változatokat fel lehet szerelni a Slinghade fantázianevű tetőpanellel, amitől gyakorlatilag Grand Touring LE-vé változnak.

A Slingshot dinamikus menettulajdonságai ellenére alapvetően extravagáns, stílusos utazásra szolgál, nem pedig agresszív vezetésre vagy versenyzésre. A jármű kis méretét és rendkívül nyitott kialakítását látva meglepő, de a Slingshot-ból rendkívül rossz a kilátás hátrafelé - ennek oka a korábban említett magasra húzott far, valamint a közel sem tökéletes visszapillantó tükrök és a középső tükör hiánya.

A karosszéria egyes (nem színre fújt) elemei olcsó hatást kölcsönöznek az amerikai háromkerekűnek, ugyanakkor a típus ára (e cikk írásakor) 20000 dollártól, azaz kb. 5 millió forinttól indult, a legdrágább modellek 30000 dollárt kóstáltak, ami ugyan extrákkal tovább növelhető (csak a tetőelem 2500-3000 dollárba kerül), de a jármű így is relatív megfizethetőnek számít.

A Polaris Slingshot mindenhol rivaldafénybe kerül, mert lényegesen ritkább, mint egy Ferrari vagy Porsche, ennek ellenére a típus saját kategóriájában meglepően sikeresnek számít, még ha beszerzését logikus érvek nem is támasztják alá.


Műszaki adatok:

Név: Polaris Slinghshot

Típus: háromkerekű sportautó (háromkerekű motorkerékpár)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 3800 mm

Szélesség: 1960 mm

Magasság: 1318 mm

Tengelytáv: 2667 mm

Saját tömeg: 795 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 173 Le (GM Ecotec, 2384 cmm)

Férőhely: 2 fő

Csomagtér: nincs

Teljesítmények:

Végsebesség: 209 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): ~ 6 másodperc

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km (37 literes üzemanyag-tartály)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.