Meadows Frisky Family Three

„Három ebihal”


A vállalat:

A mikroautókat és a háromkerekűeket gyakran nem tartják teljes értékű járműnek (igaz, gyakran a besorolásuk alapján is például segédmotoros kerékpárnak számítanak). Ebből nem csak az olcsóbb ár, de az egyszerűbb gyárthatóság is következik, ami azt jelenti, hogy olyan cégek is előállhatnak ilyen modellekkel, melyek korábban nem foglalkoztak komplett személygépjárművek építésével.

Ilyen volt többek között az 1920-ban alapított Henry Meadows vállalat, mely cég kezdetben csak váltókat gyártott, később viszont már komplett motorok is készültek a wolverhamptoni gyárban. A vállalat a második világháború alatt harckocsik hajtóműveit készítette, majd nagyobb teljesítményű erőforrásokat konstruált.

A fordulatra az 1950-es évek második felében került sor, amikor a cég rövid ideig Meadows márkanév alatt mikroautókat is készített.

Ennek ötlete 1955-ig nyúlt vissza, amikor az egyiptomi Cairo Motor Co Ltd. egy ilyen típus tervezésébe kezdett. Az egy évvel későbbi Szuezi válság miatt az esetleges Cairo Motors-Meadows megállapodás kútba esett, de a Henry Meadows magáévá tette az ötletet és a formatervek elkészítése után megkezdte a Meadows Frisky-k tervezését. A formát többször átszabták, mert az eredetileg használt megoldások (pl.: a sportautókon feltűnő sirályszárnyas ajtók) túlzottan megdrágították volna a kész járművet.

A Frisky-család négykerekű tagjai (Friskysport, Frisky Coupe) mellett idővel megjelent a különös nevű Meadows Frisky Family Three is, mely ”csak” három kereket kapott. A típus neve azért furcsa, mert bár az angol „Three” (három) szó a kerekek számára utal, a „Family” (családi) jelzővel kevés háromkerekű illethető (pl.: a ZAP Xebra), jelen típus pedig mindössze egy üléssel és két személynek elegendő hellyel rendelkezett.


Konstrukció:

A Frisky Family Three (továbbiakban Frisky) tehát a Frisky-széria háromkerekű tagja volt, ezért (a hátsó részt leszámítva) társai tökéletes mása volt. Ez a típus is egy kupé volt, ami - mint oly sok kortársa - egy kicsinyített limuzin alakját idézte. A Frisky orrát két oldalról a nagyméretű, kör alakú lámpák keretezték, melyek a kissé előrenyúló burkolat végén trónoltak.

Első ránézésre a frontrész teljesen szokványosnak látszott: szögletes hűtőrács, benne a márkajelzéssel, enyhén lejtő motorháztető, vékony, krómozott lökhárító, stb.. Ha viszont közelebbről vesszük szemügyre a típust, feltűnhet, hogy a hűtőrács ”tömör”: egy fémlap, ami meggátolja a levegő bejutását.

A hajtóműnek szüksége van a levegőre, de se oldalt, de a domborított motorháztetőn nem látni légbeömlő nyílást, melynek oka igen egyszerű: a Frisky hajtóművét hátra építették be.

Az aprócska jármű oldalról sem követte a szokványos megoldásokat - a karosszéria csónakszerű volt (elöl és hátul felfelé hajlott, középen mélyebbre húzták), az ajtó hátrafelé nyílt.

Hátul csak a hajtómű és az egyetlen kerék kapott helyet, ezért a formatervező irigylésre méltó szabadságot élvezett. A végeredmény egy elkeskenyedő forma lett, amely a hatalmas amerikai autókon előszeretettel alkalmazott fecskefarokra hasonlított (ettől az autó úgy nézett ki, mint egy ebihal: az autó első két kereke ”felnőtt” négykerekű járműre hajazott, de úgy tűnt, mintha a hátsó rész még nem fejlődött volna ki).

A háromkerekű Frisky hajtóműve egy igen szerény teljesítményű, mindössze egyetlen hengeres, kétütemű robbanómotor volt, melyet a Villiers Engineering készített. Mint annyi más modellnél, a 197 ccm-es apróságra ennél a járműnél is azért esett a választás, mert így a típust motorként kategorizálták. A közel 10 lóerős erőforrás 80 km/h-s végsebességet szavatolt.

A Frisky üres tömege 330 kg volt - ez elképesztően kevés (hála az üvegszálas karosszériának), ennek ellenére nehezebb volt a négykerekű, erősebb hajtóművel ellátott Friskysport-nál (igaz, csak 12 kg-mal).

Az apócska autó belül sem méretével vagy felszereltségével tűnt ki: a jobbkormányos Frisky-n a középkonzolra került az egyetlen műszer (a sebességmérő), ráadásul az ülés egy darabból állt (akárcsak egy kanapé).



Életút:

A háromkerekű Frisky nem sokkal a két korábbi modell után, 1959-ben jelent meg. A háromkerekű stabilitása kisebb volt, mint a bázismodellé, viszont kb. 20%-al olcsóbb is volt annál. A fő vonzereje azonban nem ez volt, hanem az, hogy (mint ahogy azt fentebb is olvasható), a típus nem számított teljes értékű személyautónak, ezért vezetéséhez nem volt szükség jogosítványra.

Ennek ellenére a Frisky Family Three életciklusa rendkívül rövid volt, még egy éve sem gyártották, amikor előállítását utódja javára leállították - ez nem volt más, mint a modernizált Frisky Family Three Mk 2 (egy ilyen típus látható jobbra.

Az Mk 2-es megjelenésévek (ma ráncfelvarrásnak számító) szolid átalakítása mellett a fő újdonságot az Excelsior Motor Company-tól származó hajtómű jelentette. Az új, 250 ccm-es, kéthengeres (Excelsior TT) motor a korábbi 9,5-tel szemben 10,75 lóerőt adott le és lehetőség volt a ”sokkal” erősebb TT1 beépítésére is (ez az egység 328 ccm-es volt, teljesítménye pedig 18 lóerő).

A háromkerekűből létezett egy harmadik változat is, melyet Frisky Prince (angol; herceg) néven kínáltak, de ez - némileg hosszabb karosszériájától eltekintve - alig különbözött az Mk 2-től. Az újdonságok egyike visszalépést jelentett: a Frisky Family Three MacPherson-típusú felfüggesztésétől megváltak.

Az optimista indulás (két év alatt 5 modell) ellenére a Frisky nem éppen siker-sorozat: a típus gyártása már 1961-ben véget ért (a négykerekűeké is), bár 1962-től a legyártott, de nem összeépített alkatrészeket még néhány évig árulták.

A Frisky-k bukásának oka ugyanaz volt, mint a legtöbb háromkerekű miniautónál: a típus túl kicsi volt ahhoz, hogy praktikus legyen, viszont nem elég olcsó, hogy felvegye a versenyt a kortársakkal (például a British Motor Corporation legendás Mini-jével).


Műszaki adatok:

Név: Meadows Frisky Family Three

Típus: (háromkerekű) kupé

Fizikai jellemzők:

Hossz: 2780 mm

Szélesség: 1410 mm

Magasság: 1200 mm

Tengelytáv: 1700 mm

Saját tömeg: 330 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 9,5 Le (Villiers 9E, 1 hengeres, kétütemű)

Férőhely: 2 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 80 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): nem tudott felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2024 | Minden jog fenntartva.