Campagna T-Rex 14R

„Továbbfejlesztett Tyrannosaurus”


A vállalat:

Ha háromkerekű járműről esik szó, a legtöbben régi, elavult típusokra gondolnak, ahol többnyire a kényszer szülte a harmadik kereket. A páros kerékszámhoz szokott szemnek komikus hatást kelhetnek a háromkerekűek, hiszen a szemlélő úgy érezheti, mintha elöl (vagy hátul) eggyel kevesebb kerék lenne a kelleténél. Az ebben a cikk-sorozatban szereplő legtöbb modellt ma már nem is gyártják, vagy időközben áttértek a négy kerékre (pl.: Daihatsu Midget). Ennek ellenére a különcség kezd divatba jönni, ezt a hullámot pedig több vállalat igyekszik meglovagolni (Morgan Threeweeler, Peel P50).

De nem csak a teherautókból (Scammel Scarab) és a klasszikus személyautókból lehet három kerekű változatot gyártani: egy másik út a robogók továbbfejlesztése (pl. Piaggio Ape). Ennek alapján a robogóknál nagyobb motorokból is lehet részben vagy teljesen zárt karosszériás háromkerekűeket előállítani (ezek nem egyenlők a hátul két kerékkel bíró motorokkal, a trike-okkal). A háromkerekű motorok egyik előnye a nagyobb stabilitás, illetve az ebből is fakadó megnövekedett teherhordó képesség, nem mellesleg pedig a stabilitás. Talán kevésbé ismert, de létezik egy gyártó, mely ilyen, sportos kinézetű háromkerekű motorokat tervez és gyárt.

A vállalkozás neve Campagna Motors és Montreal-ban (Quebec tartomány, Kanada) üzemel, ugyanakkor semmi közük sincs az azonos nevű salerno-megyei községhez (Olaszország), sem a csupán két betűben különböző francia borvidékhez (mely Cardonnay és Pinot noir alapanyagú borairól híres). A vállalkozás 1988 óta működik, de első terméküket csak 1995-ben dobták piacra.


Konstrukció:

Oldalról nézve a T-Rex 14R három egységre osztható: az első tengelyre a felfüggesztéssel és a kormányművel, a középső utastérre és a hátsó motorra az egyetlen kerékkel. Az üvegszálas karosszéria eldöntött C módjára öleli körbe a járművet, mivel az alaptípus nem rendelkezik ajtókkal.

Ez igen egyedi külsőt kölcsönöz a járműnek (ebben a motorbiciklis alap is közrejátszik, mivel ezáltal jóval szabadabban lehetett megalkotni a karosszériát). Az orr felé keskenyedő műanyag elem két szélén, egy-egy nagyméretű burkolatba helyezték el az első fényszórókat és ez egyben a visszapillantó tükrök burkolata is. Az első kerekeket a homokfutóknál (roadster-eknél) is gyakran alkalmazott apró sárhányó burkolja.

Az üresen kevesebb, mint félt tonnát nyomó járművet egy 197 lóerős Kawasaki hajtómű mozgatja. Ennek teljesítménye nem tűnik olyan hatalmasnak (legalábbis egy sportautóhoz képest), ám a gyorsuláshoz nem csak brutális nyomaték, de kis tömeg is kell. Az ebből számolt arányt (teljesítmény/tömeg) 0,41 Le/kg, így a T-Rex 14R négy másodpercen belül katapultál 100km/h-ra.

Ennek az a következménye, hogy gyorsulásban megelőzi például a Ferrari California kupét, melyet ugyan 460 lóerős motorral szereltek fel, viszont közel kéttonnás önsúlya miatt teljesítmény/tömeg értéke ”mindössze” 0,23 Le/kg (egy átlagos családi autónál ez az arány kb. 0,06 Le/kg).

A 11000-es fordulatszámú motor erejét hatsebességes manuális váltómű közvetíti. A motor rengeteg levegőt igényel, így a két, küszöbbe integrált légszívó mellett egy harmadikat is beépítettek a jármű tetejébe (innen két légcső fut le a motorhoz). A T-Rex 14R első tengelye kormányzott, de a motor erejét a széles hátsó kerék közvetíti az útra.

Minden háromkerekű jármű kritikus pontja a biztonság, mivel a páratlan kerékszámú eszközök kanyarstabilitása kisebb, mint páros számú társaiké. Ez a T-Rex 14R-ben sincs másképp, ráadásul mivel a kaszni nem öleli teljesen körbe a pilótafülkét, egy esetleges baleset könnyen katasztrófához vezethet. Ezt megelőzendő a mindössze 3,5 méter hosszú sport-autó/-motor-ba eleve beépítettek egy bukókeretet és az ülések hárompontos biztonsági övet kaptak. Emellett (ilyen kategóriás autóknál meglepő módon) az orr-elembe gyűrődési zónát építettek, de erre a rövid járműnek nagy szüksége is van (egy esetleges ütközésnél a lábtér így is könnyen deformálódhat, rosszabb esetben eltűnhet, mivel a gázpedál az első kerék előtt található).

A T-Rex 14R felszereltsége elég féloldalas - egyrészt a legtöbb háromkerekű járműhöz hasonlóan a lista elég rövid, ám például első osztályú hangfalrendszer megtalálható az extrák között. A típus kizárólag kétüléses konfigurációban kapható, az egymás melletti versenyülések jó oldaltartást biztosítanak (erre szükség is van, mert a vezetőre maximum 1,3 G-s erők hatnak gyorsulás közben, ezért ajtó híján könnyen kieshetnének).


Életút:

A Campagna már több mint egy évtizede állítja elő a 14R modellt. A típus elődje a szintén háromkerekű V13R, utódja pedig a 14RR. A különböző modellévek között nehéz különbséget tenni, mivel a legtöbb kisszériás gyártóhoz hasonlóan a Campagna is személyre szabja autóit. Csakhogy itt az ”egyediesítés” nem merül ki színre fújt lökhárítóban és különböző színekben: a legyártott kisszámú ilyen autóba (megfelelő fizetség ellenében) szinte bármilyen kiegészítőt beszerelnek - a vásárlók leginkább a változatos méretű és alakú, nagy erejű hangfal-szetteket választják, de sokan maguk is átalakítják a járművet. A baloldalt látható fénykép megmutatja, mennyivel alacsonyabb a T-Rex 14R a hétköznapi autóknál.

Egyes modellévek példányait kissé különböző motorral gyártottak (pl.: a 2004-es T-Rex-eket a Kawasaki ZX-12-es motorja hajtja, mely 160 lóerős teljesítményre képes). A típus egyik továbbfejlesztése az Aero 3 változat, mely teljesen zárt karosszériát kapott. A többek különböző spoilerekből (légterelő idomokból), felnyitható ajtókból és szélvédőből álló kit ára 30000$, azaz több mint hatmillió forint.



Összességében elmondható, hogy a T-Rex 14R egy abszolút egyedi jármű, mely bár három kerékkel rendelkezik, de pozitív értelemben tűnik ki az egyre sablonosabbá váló sportautók világából. Emellett fontos megjegyezni, hogy bár a 14R (és a többi modell) nagy teljesítményű, mindegyik vezethető közúton is, amire gyakorlatilag csak ez a márka képes (a BRM Buggy M-8 is hasonló cipőben jár). A jobboldali képen egy amúgy is elég különleges T-Rex 14R látható, mely ráadásul egyedi festést is kapott.


Műszaki adatok:

Név: Campagna T-Rex 14R

Típus: (háromkerekű) sportautó/-motor

Fizikai jellemzők:

Hossz: 3500 mm

Szélesség: 1981 mm

Magasság: 1067 mm

Tengelytáv: 2266 mm

Saját tömeg: 472 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 197 Le (Kawasaki, négy hengeres, 1400 ccm-es)

Férőhely: 2 fő

Csomagtér: 92 l (2 db 46 literes külső tároló a hátsó kerék két oldala előtt)

Teljesítmények:

Végsebesség: 185 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): ~ 4 másodperc

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.