Bajaj RE

„Indiai mobilitás”


A vállalat:

Az áruk és személyek kötöttségek nélküli áramlásában kulcsszerepet játszanak a géphajtású járművek: mivel nem fáradnak el, nem betegednek meg és nemcsak javításuk, de előállításul és fenntartásuk is relatív egyszerű, lehetővé téve távoli területek összekötését. Az ezt a szerepet elsőként kihasználó gőzmozdonyok és óceánjárók óriási előrelépést jelentettek az áruszállításban, a háztól házig történő személyszállítás terén viszont a robbanómotoros személygépjárművek XIX. század végi megjelenése hozott jelentős fejlődést.

Ennek szerepét nem lehet lebecsülni és minden nagyobb (elsősorban európai) országban kiemelkedett egy-két kulcsfontosságú autógyártó, amely hatalmas mennyiségű, elérhető áru kisautójával mobilizálták a területet. Ilyen volt a Volkswagen (szó szerint népautó) Németországban, a Citroen Franciaországban, a BMC (a Mini révén) az Egyesült Királyságban vagy például a Fiat Olaszországban.

Az Amerikai Egyesült Államokat leszámítva a többi földrészen ez a folyamat lényegesen később kezdődött meg, de előbb-utóbb mindenhová eljutott: India mobilitásának megteremtésében például Jamnalal Bajaj játszott fontos szerepet.

Bajaj ugyanis nem csak Gandhi követői közé tartozott, de egyben iparmágnás is volt, aki 1926-ban megalapította a Bajaj Group céget. A társaság ma már tucatnyi leányvállalatból áll, amelyek az ingatlan-piactól a fémfeldolgozáson át a világítótest-üzletágig széles palettát fednek le, de a számunkra fontos a második világháború után, 1945 végén alapított Bajaj Auto. Ennek neve ellenére nincsen köze a Tempo - jelenleg Force Motors - autómárkához, amely (miután a Bajaj többségi tulajdont szerzett benne), egy ideig Bajaj Tempo néven gyártott autókat (igaz, a Minidor révén a máskülönben terepjárókra szakosodott Bajaj Tempo is gyártott háromkerekűt).

A Bajaj Autó (továbbiakban Bajaj) kezdetben csupán nyugati motorkerékpárokat importált, 1959-ben azonban megállapodott a Piaggio motorkerékpár-gyártóval az olasz márka Vespa robogójának Indiai licencgyártásáról. Indiában a személyautó-piac csak az utóbbi évtizedekben vált jelentőssé, a vásárlások nagy részét cégek, tisztviselők és taxisok tették ki. A rendkívül szegény Indiában ezért nem a személyautók, hanem a robogók és motorkerékpárok váltak az átlagos indiai család járművévé: nem ritkán féltucatnyi utassal az egy-két főre tervezett járművön.

A Bajaj motorkerékpár-kínálata a piac igényeire reflektálva megmaradt a mérsékelt áru, praktikus típusoknál, ami egyre nagyobb eladási számokban csapódott le: 1970-ben gördült le a futószalagról 100000-ik járművük, hét évvel később viszont már évi 100000 példány készült, 1995-ben pedig már évente egymillió. Mára a Bajaj a világ egyik legnagyobb motorkerékpár-gyártójává vált, de emellett máig készít háromkerekű járműveket is, amelyek eredetileg szintén a Piaggio licencgyártott változatát takarták, amelyre építve a Bajaj létrehozta saját fejlesztésű háromkerekűit, megalkotva a jelenlegi Bajaj RE-t (ez neve ellenére nem kapcsolódik a Bajaj RE60-hoz, amely egy zárt karosszériájú, négykerekű kisautó).


Konstrukció:

Ellentétben az Elfnet.hu-n olvasható (és a jelenleg is gyártott) többi háromkerekűvel, a Bajaj RE nem egy szűk területet (pl.: nagy sebességű háromkerekűek, extravagáns háromkerekűek, háromkerekű segédmotoros kerékpárok) próbál lefedni, ehelyett gyakorlatilag személyautó-helyettesítőként szolgál.

A Bajaj RE-k tervezésénél a fő szempontot a lehető legalacsonyabb vételár létrehozása jelentette, ezért amin lehetett, spóroltak. Meglepő, de ennek ellenére a RE rendkívül jellegzetes kialakítású, akik egyszer látta, soha nem felejtik el. Amíg más korábbi háromkerekűek (pl.: Reliant Regal) megpróbáltak majdnem-négykerekűnek tűnni, addig a Bajaj (motorkerékpáros múltjából fakadóan) egy felturbózott, plusz-egy kerekes típust alkotott meg, amely a motorok alacsony árát és keskeny felépítését kombinálja a zárt tetővel és a két hátsó keréknek köszönhető nagyobb stabilitással.

A RE teste gyakorlatilag nem több egy oldalt nyitott váznál, amely gömbölyű frontban végzőik, rajta egy (olcsó hatású) műanyag elemmel, amely befogadja az első fényszórókat és egy apró légbeömlő nyílást. Az előre lógó, sárhányós első kerék mögött a gömbölyű karosszéria és szélvédő relatív jó szél-védelmet nyújt és az út sarának nagy részétől is megvédi a vezetőt. A RE elrendezése tipikusan robogós: az egyetlen első ülésben kapott helyet a vezető, míg a második sor két főt befogadni képes padja szolgálja az utasokat.

Az egyetlen ablaktörlős RE ennek köszönhetően rendkívül apró: teljes hossza csupán 2,635 méter, szélessége pedig mindössze 1,3 méter, mégis képes 3 fő hordozására. A típus tömege szintén robogósan alacsony: teljes terhelés mellett 678 kg, üresen csupán 348 kg. Mindez azt is jelenti, hogy a háromkerekű mozgatásához elegendő egy aprócska hajtómű: az alumínium blokkos erőforrás alig 0,2 literes, teljesítménye 11 lóerő - ezzel a RE 65 km/h-ig gyorsulhat.

A jármű opcionális extrái között hasonlóképpen nem nagy teljesítményű hangszóró-készlet, hanem az egész járművet burkoló ponyvatető és más praktikus apróságok találhatók, ugyanakkor a típust benzin mellett dízel és cseppfolyós gáz (LPG) hajtóműves kivitelben is forgalmazzák.


Életút:

Nyugati szemmel a Bajaj RE rendkívül spártai jármű: a háromkerekű kialakítás mellett a típus belterét kemény műanyagok és a váz burkolatlan fém elemei uralják, a kerekektől a visszapillantó tükörig minden alkatrészről sugárzik az olcsóság és maga az elektronikus vezetéstámogató berendezések nélküli jármű látványa sem éppen biztonságot sugároz. A RE alapkivitele ugyanis nemcsak felül, de oldalt is nyitott, ezáltal nemcsak a természet erőitől nem képes megóvni a bent ülőket, de egy ütközés esetén gyakorlatilag semmilyen védelmet nem biztosít az utasoknak és a vezetőnek.

A Bajaj RE azonban nem az olcsó autót keresőknek készült, hanem azoknak az indiaiaknak, akik kinőtték a robogót és valami nagyobbra vágynak. Bármennyire furcsának tűnik, a RE rendkívül sikeressé vált, míg a hazai (indiai) vetélytárs Tata nagyobb, ”teljes értékű” szuper-olcsó négykerekűje, a Nano üzletileg hibás lépésnek bizonyult és előállítását 10 év után, 2018-ban beszüntették.

Ezzel szemben a RE évtizedek óta a Bajaj slágerterméke, amiben szerepet jásztik sokoldalú hasznosíthatósága is. Az apró háromkerekű megfelelő alváltozatai ugyanis szinte minden igényt képesek kielégíteni. Az alap RE 4S mellett kialakításra került a felnőttesebb RE Maxima, 0,2 helyett 0,45 literes motorral, valamint a RE Maxima Cargo, szintén nagyobb motorral, de platós (pickup) kivitelben, 472 kg-os teljes terhelhetőséggel (ennek megfelelő, 678 helyett 990 kg-os legnagyobb megengedett tömeggel).

A Bajaj RE számtalan indiai családnak és kisvállalkozásnak tette lehetővé a nagyobb távolságú utazást, ráadásul a típus Ázsia számos más területére is eljutott, ugyanis keskeny kialakítása, alacsony ára és a relatív kényelmes utastere révén népszerű taxivá, motoros riksává vált (az élmény-autózásra szánt nyugati TukTuk Factory eTuk-ja is ez RE-élményt igyekszik átadni).

A Bajaj több mint két tucat országban árulja a RE-t, amely a világ legnagyobb számban gyártott háromkerekűje: évente több mint fél millió példányban értékesítik, ennek köszönhetően hazájában 50% körüli a részesedése a háromkerekűek piacán (az elkészült RE-k több mint fele külföldön talál gazdára).

A RE még Európában is megjelent: az öreg kontinensen Compact néven, átdolgozott fronttal, de a RE 4S motorjával árulják. A RE a fejlett világban valószínűleg soha nem fog elterjedni, de számos ázsiai, észak-afrikai és dél-amerikai országban rendkívül gyakori jelenség a nem egyszer házilag felturbózott, vagy csecsebecsékkel tele-aggatott Bajaj háromkerekű.


Műszaki adatok:

Név: Bajaj RE

Típus: háromkerekű motorkerékpár (motoros riksa)

Fizikai jellemzők:

Hossz: 2635 mm

Szélesség: 1300 mm

Magasság: 1710 mm

Tengelytáv: 2000 mm

Saját tömeg: 348 kg

Megengedett össztömeg: 678 kg

Motor: 11 Le (Hyundai, 1 hengeres, 199 ccm-es)

Férőhely: 1+2 fő

Csomagtér: ismeretlen l

Teljesítmények:

Végsebesség: 65 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): nem képes felgyorsulni 100 km/h-ra

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km (8 L-es üzemanyag-tartály)


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2019 | Minden jog fenntartva.