Buja [Fullmetal Alchemist - A bölcsek kövének nyomában]

„Ha létre tudod hozni a követ, akkor megvédünk - ha tetszik, ha nem.
Még a szöszkével szemben is.”


Történet:

Hiromu Arakawa alkotása, a kissé esetlen angol fordítással elterjedt Fullmetal Alchemist (~ Acél alkimista) egy többkomponensű, szürreális disztópiába* kalauzolja el a nézőit. Az egyszerű átlagpolgár számára idillikus, XX. századi Amestris állam fejlődik, mégis ezrek halnak meg, mivel a diktatórikus vezető folyamatosan háborúzik.

Ebben a furcsa univerzumban egyesek képesek az alkímia használatára, amely fizikai, kémiai és természetfölötti elemek különös elegye: segítségével megváltoztatható egy anyag szerkezete, összetétele. Az alkimisták szinte bármire képesek, mindössze egyetlen egyetemes szabály alól nem bújhatnak ki, ez pedig az egyenértékűség elve (emellett tiltott az emberek átalakítása és az aranycsinálás).

Az egyenértékűség elve szerint minden megszerzéséért valami azzal egyenértékűvel kell fizetni, vagy ahogy a sorozat fogalmaz: „Az ember nem juthat semmihez anélkül, hogy adnia ne kelljen valamit cserébe”.

Csakhogy az alkímia nem csupán az anyagok alkotóelemekre való bontásáról és újra összerakásáról vagy éppen az aranycsinálásról szól - a legendák szerint létezik egy vérvörös kő, amely a sokszorosára növeli használója erejét. De a bölcsek kövének nevezett ásvány igazi ereje nem ebben rejlik: e kővel ugyanis áthágható az egyenértékűség elve**, tehát a hozzáértő tulajdonos szinte istenné válik.

A történetben két ifjú, de kivételesen tehetséges alkimista-testvér, Edward és Alfonz Elric egy félresikerült emberi transz-mutációt követően elindul, hogy a bölcsek kövét felhasználva visszaszerezzék elvesztett testrészeiket. Céljaik eléréséért Edward a hadsereg szolgálatába szegődik - a történet előrehaladtával a két gyerek, Ed és Al előtt felsejlik egy mindent behálózó összeesküvés, melyet az emberfeletti képességeket birtokló, velejükig romlott mesterséges lények, a homonkuluszok vezetnek.

Maga az anime története idővel teljesen elkanyarodik az alapjául szolgáló mangától, emiatt a szereplők a mozgóképes változatban idővel kisebb-nagyobb mértékben különböznek rajzolt alteregóiktól (ez nem egyedi eset, pl.: a Soul Eater-ben szereplő Marie Mjölnir sem teljesen azonos a mangában ábrázolttal).

Az angolul FMA-nak, japánul HagaRen-nek rövidített történet igen furcsa, kissé talán két szék között a pad alá esett. Egyrészt a történet dinamikus, minden sarkon csavarnak egyet, ám megvan az egyszerűség bája is, az ember örülhet, hogy az történik, amire gondolt. Másrészt ez a ”mese” nem igazán gyerekeknek készült és ennek nem csak a fröcsögő vér és a nagy tömegben elhalálozó emberek az oka.

Miközben a Fullmetal Alchemist sötét tónusú világában mindenki a saját kicsinyes céljaiért küzd, súlyos etikai és morális kérdések vetülnek föl, pl.: Hány emberi élet áldozható fel valaki más megmentéséért? Jogos-e irgalomból megölni egy másik embert? Mitől válik valaki emberré, mit kell elveszíteni ahhoz, hogy többé ne tekintsenek rá emberként? Mi visz rá egy apát arra, hogy feláldozza a saját kislányát?

Aki ennek ellenére (vagy éppen ezért) nekivágna a történetnek, annak jó hír, hogy az Fullmetal Alchemist mind az 51 része szinkronizált. Akárcsak a Hellsing-ben, idővel itt is úgy gondolták, hogy kellene egy, a mangát jobban követő feldolgozás, ezért kiadták a Fullmetal Alchemist - Testvériség nevű ”variánst” (ez a leírás kizárólag a Bölcsek kövének nyomában-nal foglalkozik, de idővel a Testvériség-et is szinkronizálták).


Jellemzés:

A negatív szereplőkként felbukkanó homunkuluszok egyike Buja, aki külsőre egy fiatal nőnek tűnik. Magas, vékony testalkatú, fehér bőre és hosszú fekete, hullámos haja van, melyből néhány rakoncátlan tincs folyton lelóg. Szája széles, orra pedig apró - ez a két részlet jellegzetes karaktert ad arcának.

Az uroborosz tetoválás*** a szegycsontján van - ezt a jelet nem takarja a ruhája. Ennek részben az is az oka, hogy minden megjelenésekor szűk, mélyen dekoltált fekete ruhát hord, amely a vállait is szabadon hagyja. Buja mindig ad a kinézetére: ajkait vörösre vagy feketére festi és hosszú, fekete kesztyűt hord - ennek ellenére ez az estélyi-ruha nem akadályozza a harcban.

Buja, akárcsak társai, az animében régen elfeledett vallás, a kereszténység hét főbűnének egyikéről kapta a nevét. A buja szó kissé félrevezető, mivel a nőre nem mint hedonistára utal, sokkal inkább a másokat bűnbe csábító, megtévesztő személyiségét jelzi.

A nő egy homunkulusz, azaz mesterséges ember és akárcsak fajtársai, egy tiltott emberi transz-mutációkor keletkezett. Maguk a homunkuluszok szinte sebezhetetlen, a halálos sebekből is felgyógyuló és nem öregedő lények, akik a bölcsek kövéhez hasonló, ám annál gyengébb ”vörös kő” elfogyasztásából nyerik az energiájukat.

Mindegyikük valamilyen egyéni képességgel is rendelkezik, ezért igen kemény ellenfelek. A homunkuluszok legyőzésére csupán egyetlen módszer létezik: legyengülnek az eredetileg feltámasztani kívánt halott maradványai közelében - enélkül ha meg is ölik őket, újjáélednek.

Buja képessége - bár emberi szemmel lenyűgöző, a többi homunkuluszhoz képest gyengébb: ujjait képes extrém módon megnyújtani, így hozva létre egy erős, ugyanakkor meglepően hajlékony fegyvert, amely képes szinte mindent átszúrni (emiatt kapta „a végső lándzsa” nevet).

Adottságai és szinte-hallhatatlansága ellenére Buja többnyire nem az erejére támaszkodik. A hét homunkulusz közül egyértelműen az értelmesebb kategóriába tartozik (Rest-tel és Büszké-vel együtt) - a többiekkel (Falánk, Harag, Irigy, Kapzsi) ellentétben konkrét célok vezérlik, és inkább az eszére, mint erejére támaszkodik.

Ezek megvalósításához hajlandó együttműködni bárkivel, de főleg a környezetében élőket manipulálja, igaz, ő nem szolgál a hadseregben (nem úgy, mint Rest és Büszke). Akárcsak a többi homunkulusz, antropomorf formája ellenére Buja sem ember, bár egy valaha élt nő lenyomataként nem csak külsőre hasonlít rá, de részben az emlékeit is őrzi - nála ez komoly identitásbeli problémákhoz vezet.

Buja alapvetően nyugodt, igyekszik számolni minden eshetőséggel, de a rideg, számító külső mögött sokat vívódik. Lenézi az embereket, pedig egyetlen célja, hogy maga is azzá váljon. Általában Irigy-gyel együtt dolgoznak egy-egy feladaton, ilyenkor Buja feladata a precíz tervezés. Buja felé furcsa érzelmeket táplál egy másik homunkulusz, Falánk, aki szinte anyjaként tekint a nőre.


Áttekintés:

Buja múltjáról nem sok derül ki: annyi bizonyos, hogy egy ishbali férfi**** alkotta meg, amikor szerelmét akarta feltámasztani. Kora ismeretlen, de amikor az egyik homunkulusz, Kapzsi 140 évnyi raboskodás után kiszabadul, az „új Buja”-ként mutatkozik be neki (mivel nem öregszik nem lehet pontos évszámot mondani).

Annyi bizonyos, hogy Buja is engedelmeskedik Dante-nak, a homunkuluszok vezérének, aki cserébe megígéri, hogy ha teljesíti a parancsát (megszerzi a bölcsek kövét), cserébe emberré változtatja. A nő minden lépése ezt a célt szolgálja: vérbeli stratégaként több vasat tart a tűzben.

Már az első részben felbukkan, amikor Alfonz és Edward egy oázisba érkeznek, ahol egy próféta, Cornello atya egy hamis bölcsek kövével vonja bűvkörébe a tudatlan városlakókat. Mivel - a két testvérnek köszönhetően - a próféta terve megbukott, Buja elvarrja a szálakat, egy másik homunkulusz, Irigy pedig magára ölti a néhai Cornello képét.

Bár a homunkulusz végig megbújik a háttérben, álruhában a fiúk közelébe férkőzik és rögtön felismeri az alacsony növésű „Acél alkimistát”. Ez a módszere a későbbiekben is változatlan marad, de innentől Alfonz Elric-et is szemmel tartja, mivel kiváló érzékkel felismeri a fiúban rejlő potenciált.

Idővel a kisméretű főszereplővel is megosztja taktikáját: a homunkuluszok feladata ugyanis a bölcsek kövének létrehozása. Mivel - Harag kivételével - a homunkuluszok képtelenek az alkímiára, így kénytelenek segíteni az alkimistáknak, hogy azok képesek lehessenek létrehozni a követ. Csakhogy erre mindössze néhányan képesek és a kő ára (a számtalan emberélet) a többségüket elriasztja, ezért szükség van valakire, aki ráveszi ezeket az embereket az együttműködésre. Éppen ez teszi értékessé Bujá-t: az átlagemberek számára ismeretlen, ravasz és bármire kész a célja eléréséért.

A nő pedig tökéletesen végzi a dolgát - úgy látja, hogy Alfonz közel áll a kő elkészítéséhez, ezért egyengeti az útját. Mivel az ishbali túlélő, Sebzett végezni akar az összes alkimistával (mivel egykor alkimisták mészárolták le népe tagjait), vele is összecsap. Az események hatására újabb problémák merülnek fel, amely keresztbe tehet a jól felépített tervnek, ezért miután Kapzsi kiszabadul, Dante akcióba lendül. A homunkuluszok feladata a renegát lény és az általa kiszabadítottak likvidálása lesz - ebből a munkából Buja is tevékeny részt vállal.

Kapzsi elpusztítása után úgy tűnik, ezúttal Sebzett jár közelebb a kő megteremtéséhez, ezért az Acél alkimista ellen fordul, de Sebzett megszerzi annak a nőnek a maradványait, akiből teremtették, ezért Buja kis híján meghal (Falánk elmenekül a megbénult homunkulusszal).

Ez sem állíthatja meg Bujá-t - végül Sebzett-nek sikerül létrehoznia a követ, de a nő egyúttal súlyos identitás-válságba kerül. Rájön, hogy Dante-t kizárólag saját céljai érdeklik és kész azonnal feláldozni a homunkuluszokat, ha az az előnyére válik. Bár harcra kell a többiekkel és igyekszik segíteni az Elric testvéreket, végül nem kerülheti el a sorsát - Dante őt is elpusztítja (a FMA Testvériség-ben is csúnya véget ér - Roy Mustang addig égeti, amíg elfogy az ereje).


Az alsó képek közül a baloldali filc-mű alkotója TheFlynnBrigade, míg a középsőt Buuzen (ryan L.) készítette, a fenti, anyagra nyomtatott monokróm buja-kép készítője SausageWorks):



Megjegyzés:

Buja, sőt, az egész Fullmetal Alchemist hordoz valami furcsa, egyedi megoldást (nem olyan elképesztően egyedi, de értékelni kell a törekvést). Olyan szempontból meglepő anime, hogy az összes kicsit is szimpatikus szereplőt (pl.: Maes Hughes, Kapzsi és teljes csapata, Sebzett, stb.) megölik - valahogy a normális emberek minden oldalon gyorsan halnak. Kissé talán túlzottan is. Buja is ebbe a kategóriába tartozik: bár számító és negatív szereplő, a történet végén fény derül emberi oldalára is, amit ki is használnak.


Jelmagyarázat:

*: más néven anti-utópia: olyan elképzelt jövőkép vagy alternatív világ, amely valamilyen tekintetben hasonlít a jelenlegi berendezkedéshez, ám annak egy negatív változata (az FMA-ban a Führer vezette állam, a mészárlások, az ishbaliak kiirtása, stb.).


**: ez valójában nem igaz - a kőre is vonatkozik az egyenértékűség elve, mindössze az összesűrített emberi életeket tartalmazó esszencia használatakor a kiinduló- és a végtermék tömege különbözik (a kő a használattól elfogy).


**: egy hosszú, a saját farkába harapó lényt ábrázoló jel. Eredetileg az örökkévalóságot, az örök körforgást jelenti - az FMA-ban minden homunkulusz testén látható, hasonlóan a Bleach-ben az espada tagjain látható számokhoz).


****: ő volt sebzett bátyja, aki már az alkímia használatával is tabut sértett (az ishbaliak hite szerint az alkímia isten ellen való vétek).


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.