Shaun, a bárány - a film

„Beee”


A világ:

Az utóbbi évtized trendjét leszámítva a legtöbb egész estés rajzolt, vagy valamilyen módon animált filmje önálló alkotás saját szereplőgárdával, történettel és látványvilággal, a nézők mégis hajlamosak az azonos készítőkkel vagy terjesztőkkel rendelkező alkotásokat többé-kevésbé egy kalap alá sorolni.

Ez sok esetben túlzásnak minősül (nem igaz például, hogy felvásárlásáig a Pixar kizárólag fantasztikus animációs filmeket készített), ugyanakkor nem minden alapot nélkülöz: a Disney például időről-időre visszanyúl a gyakorlatilag magatehetetlen, mindig egy férfi segítségére szoruló hercegnő témájához, legyen szó az 1937-es Hófehérke és a hét törpé-ről, a 2010-es Aranyhaj és a nagy gubanc-ról vagy a 2016-os Vaina-ról. Ez az összehasonlítás egyébként éppen a Disney esetében nem olyan feltűnő, hiszen az egérfüles nagyvállalat egyszerre több csapattal több filmen dolgozik, párhuzamosan készít rajzolt és animált alkotásokat és igyekszik széles közönséget megszólítani.

Vele ellentétben a szintén amerikai, de nagyságrendekkel kisebb Laika minden filmje nagyon hasonlít egymáshoz és nem csak azért, mert ugyanaz az egy csapat dolgozik a meséken, hanem azért is, mert kizárólag stop-motion technikával dolgoznak. Ezért aztán mind a 4, a cikk írásáig elkészült saját nagyfilmjük (Coraline, ParaNorman, Doboztrollok, Kubo és a varázshúrok), sőt, a szerződésben készített A halott menyasszony is hasonló látványvilággal rendelkezik.

A Stop-motion animáció sajátos vizualitása ellenére a Laika minden filmjében igyekszik még többek kihozni a technikából, akkor is, ha szinte nincs is ellenfele, lévén a stop-motion elképesztően időigényes filmkészítési technika (nem véletlen, hogy például A Lego kaland úgy tűnhet, mintha Lego stop-motion lenne, valójában viszont ez is számítógéppel generált).

A Laika mégsem az egyetlen stop-motion nagyfilmeket készítő vállalat, ugyanis a brit Aardman Animation Studios is ezt a stílust műveli, sőt, utóbbi cég azon belül is kifejezetten gyurma stop-motion meséket gyárt. Az Aardman-t 1972-ben alapították és több egész estés (gyurma stop-motion) filmet készített (pl.: Csibefutam, Wallace & Gromit: az elvetemült veteménylény, Elvitte a víz), a legtöbben talán mégis a Wallace & Gromit rövidfilm-sorozat kapcsán ismerhetik a céget.

1995-ben a Wallace és Gromit: Birka akció rövidfilmmel az Aardman még egy Oscar díjat is nyert - ez a rész azért is fontos, mert ebben az alkotásban debütált Shaun a bárány, aki olyan sikeressé vált, hogy saját sorozatot kapott (címe: Shaun, a bárány), amely 5 évadot és 150(!) részt élt meg.

Az Aardman úgy döntött, hogy Shaun sikerét kihasználva elkészítenek egy egész estés filmet is, létrehozva a nem túl kreatív című Shaun, a bárány - a film-et (emellett a Shaun, a bárány-ból eredeztethető a Timmy, a kis bárány sorozat is, amely egy spin-off spin-offja).

A 2015-ös Shaun, a bárány - a film ugyanúgy kezdődik, mint a sorozat: egy tanyán él Shaun, a bárány társaival és borzasztóan unatkozik, ezért mindenfélét kitalál, ami nem kevés galibát okoz: ezúttal például egy balul elsült bulit követően elhagyja a gazdáját: szó szerint.

A Shaun, a bárány - a film az Aardman-ra jellemző összes stílusjegyet felvonultatja: színes, stop-motion technikás gyurma-animáció, erőszakmentesség, jellegzetes, ötletes vizuális humor és nulla szöveg (de tényleg, a Shaun, a bárány - a film-ben egyetlen értelmes mondat sem hangzik el).


Szereplők:

A Shaun, a bárány - a film nem túl meglepő módon Shaun-t, a bárányt állítja a középpontba, bár nem kizárólag róla lesz szó. Shaun egy átlagos bárány, nincsen semmilyen szuperképessége, igaz, szokatlanul élelmes és tettre kész, olyan birka, aki megvalósítja az ötleteit. Shaun mellett a Moszatvég farmon számos további birka él. Ők nem rendelkeznek személyiséggel és nem is tudunk meg róluk valami sokat: van az anyabirka, a fiatal birka, a duci birka és a többiek (igaz, van nevük, a kisbirka például Timmy, a duci Shirley, az álmodozó pedig Nuts, de ez csak a stáblistából derül ki).

A birkák, hogy is mondjam...birkák: arra mennek, amerre az orruk mutat és nem igazán képesek az önmegtartóztatásra, ezért szükség van egy kemény, szigorú alakra, aki képes megfékezni a báránykákat, aki rendet tart a nyájban, aki felügyeli a napi rutint. Ez a feladat Bitzer-re, az ízig-vérig brit terelőkutyára hárul, aki eleget is tesz kötelességének.

A kötött sapkás Bitzer végtelenül elhivatott, gazdája mégsem ismeri el a munkáját: amíg a Wallace és Gromit rajzfilmben Wallace társának tekinti Gromit-ot, a névtelen gazda szinte észre sem veszi társát, mert már nagyon belefáradt az unalmas hétköznapokba.

Mellettük néhány további állat is felbukkan a sorozatból: egy kacsa, egy tyúk, egy dühös bika, a három pofátlan malac, de új szereplőket is megismerhetünk, például egy kajla kutyust vagy Trumper-t, a sintért, aki gyűlöli az állatokat.


Történet:

Shaun rettenetesen unja a napi rutint, ezért kivenne egy szabadnapot és ezért kész bármit megtenni, de ez nem lesz egyszerű, mert Bitzer figyelme sosem lankad. Először Shaun-nak meg kell vesztegetnie a kacsát, akiktől szerez egy madárijesztőt, a többiek pedig elhelyeznek egy talicskát, majd visszaosonnak a pajtába.

A kacsa ezután egy csonttal elcsalja Bitzer-t, a kutyát, így amikor jön a gazda, sehol sem találja ebét, aki amúgy a munka oroszlánrészét végzi. A birkák nekiindulnak, de a gazda morcosan az útjukat állja, ám egy komplikált terv végrehajtásával később Shaun és csapata sikerrel jár: elaltatják a gazdát és berakják a lakókocsijába.

Mivel Bitzer-t lefoglalja a kacsa által kötélen rángatott csont, a gazda pedig a lakókocsiban alszik, a bárányok hatalmas bulit csapnak. Önfeledten táncolnak és nevetnek, majd beszabadulnak a gazda házába és annak rendje-módja szerint fel is dúlják: felfalják a jégkrémet (és amit csak találnak), pizzát készítenek, nyitva hagyják a fagyasztót és egy bent felejtett villával felrobbantják a mikrohullámú sütőt.

Végül, amikor már sikerült eldönteni, hogy Modern Farming 5-öt vagy The Return of the Curly Kid-et nézzenek (utóbbit), beüt a ménkű: Bitzer, a kutya elkapja a kacsát és mérgesen kopogtat az ajtón. Egy pillanat alatt vége szakad a bulinak, Bitzer pedig fel akarja ébreszteni a gazdát. Az ajtó azonban beragad és a kutya hiába rángatja, nem nyílik, viszont kiugrik a lakókocsit kitámasztó rönk, az utánfutó pedig elindul a lejtőn és meg sem áll a nagyvárosig.

Bitzer, a hűséges kutya azonnal mit sem sejtő, alvó gazdája után veti magát, de hiába fut, nem éri utol a kocsit: a városban végül lefékez az utánfutó, de itt meg a felkelő és az egészből semmit sem értő gazdát fejbe kólintja egy elszabadult lámpabúra, ezért Bitzer most a mentőautó után futhat, amely kórházba szállítja gazdáját.

Közben otthon a gazda és terelőkutya nélkül maradt báránykák nem tudják, mitévők legyenek. Visszatérnének a házba, de a szomszédban lakó három disznó időközben beköltözött a gazda házába és most ők dúlnak fel mindent, ráadásul a többi bárány azonnal hiányolni kezdi a gazdát.

Nincs mit tenni, Shaun összeszed pár cuccot és felszökik a nagyvárosba tartó buszra, hogy megtalálja a gazdát, ami nem lesz egyszerű, mert fogalma sincs, hol keresse és még életében nem járt a városban. A feladatot tovább nehezíti, hogy a városban dolgozik a sintér, aki elfogja és magával viszi az összes kósza állatot, így Shaun-nak nagyon vigyáznia kell, ki látja meg. Ha pedig mindez nem volna elég, az összes többi bárány is felszökött a buszra, mivel ők is szeretnének segédkezni a gazda megtalálásában, úgyhogy Shaun-nak most már rájuk is vigyáznia kell.

Egy ügyes álcával elszöknek Trumper elől, de bárányként nem könnyű beolvadni a nagyvárosi környezetbe, ezért nem nagy meglepetés, hogy végül Shaun-t elkapják. Közben a gazda elhagyja a kórházat, de nem emlékszik arra, ki is volt korábban, így amikor meglát egy elektromos hajvágót és egy torzonborz, fehér üstököt, valami bevillan és miután véletlenül megnyír egy nagymenőt, felveszik egy szépségszalonba, mint fodrászt.

A gazda boldog tudatlanságban, Mr. X-ként felkapott fodrásszá válik, a lakat alá került Shaun a szintén lecsukott Blitzer-rel, a báránykákkal és új barátaival azonban nem adja fel és mindent megtesznek, hogy minden visszaálljon a régi kerékvágásba. Csakhogy ehhez még a dühös Trumper-nek is lesz egy-két szava...


Apróságok:

A Shaun, a bárány - a film egy furcsa alkotás. Ha leszámítjuk a teljesen felesleges, beleerőltetett okostelefonokat, megosztást, és szelfizést (valamint a már most is elavult Totál szívás omázst), gyakorlatilag egy kortalan alkotás, amely játszódhatna 40 évvel ezelőtt vagy 10 év múlva. A Shaun, a bárány - a film 2015-ben készült, de mintha nem abban a mezőnyben játszana, mint a többiek: a filmben nincsenek robbanások, hatalmas fegyverek vagy beszélő állatok, de ez nem is hiányzik, sőt, az alkotás egy hihetetlenül aranyos mese, amelyet a legkisebbekkel is bátran végignézhet a család.

Shaun más, de nem rosszabb, mind a Disney vagy a Pixar alkotásai, ráadásul úgy képes szórakoztatni az ovis közönséget is, hogy közben nem gügyög és nézi le őket (na jó, gügyög, de csak azért, mert a filmben nincsen beszéd).

Ha már párbeszédek: ezek alkotják a legtöbb történet savát-borsát, itt mégsem hiányoznak. Maximális tisztelet jár az Aardman csapatának, amiért úgy tudtak létrehozni egy fordulatos, végig érdekfeszítő történetet, hogy közben egyetlen mondat sincs az egész filmben és a gyurma-animációk eléggé behatárolták a szereplők mimikáját és mozgását is. A Shaun, a bárány - a film nem egy világrengető alkotás, de azért az egyszer nézős mesék fölé emelkedik (emellett kiváló példája annak, hogyan kell egy rövidfilmet egész estés alkotássá bővíteni).


Adatok:

Származási ország: Egyesült Királyság

Stúdió: Aardman Animations

Rendező: Mark Burton és Richard Starzak

Megjelenés éve: 2015

Hossz: 85 perc

Költségvetés: 25 millió $ (~ 5,5 milliárd forint)

Ajánlott: elsősorban a fiatalabb korosztálynak


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.