Rontó Ralph

„Nem mész át turbóba, ugye?”


A világ:

A rajzfilmek sokáig egyeduralkodóként uralták a digitális világot, de néhány évtizede vetélytársuk akadt: a számítógépes játékok. A rajzfilm-nek mindene megvolt, míg a videojátékok csak minimális hangulatukból gazdálkodhattak és abból, hogy bevonták a játékosokat, akiknek volt ráhatásuk a végkifejletre.

Az évek alatt aztán a számítógépek ledolgozták a hátrányukat: javult a látvány, a kezelhetőség, a...gyakorlatilag minden. A játékok viszont (a készítők szándékai ellenére) ritkán tudnak átadni egy történetet: egy akciójátékban lelövöldözzük a rosszakat, aztán kikapcsoljuk és jöhet a következő.

De tulajdonképpen mi történik akkor, amikor éppen nem játszunk a játékokkal? Erre a kérdésre a Rontó Ralph adja meg a választ: ugyanazt csinálják, mint mi - élik az életüket. E rajzfilm egy játékteremről szól, ahol záróra után a játékok ugyan leállnak, de az egyes karakterek tovább élnek: átjárnak egymáshoz, beszélgetnek, szórakoznak.

Különösen ötletes a külső-belső kapcsolat: akárcsak a Toy Story-ban, az élő emberek nem keverednek, közvetlenül még csak nem is beszélnek a digitális karakterekkel, ennek ellenére a 101 perces műalkotás végére jó eséllyel megkedveljük a főhősöket (a kislány karakterek különösen jóra sikeredett).

Még jobb hír, hogy mindössze egyetlenegy dalbetét van és az sem túlzottan nyálas (Venelopé Rihanna Shut up and drive című számára tanul meg vezetni). Nem tagadjuk, nekünk is van némi fenntartásunk a Disney-vel szemben, de ezúttal a giccs-gyár megemberelte magát: a Rontó Ralph egy remek kis rajzfilmmé kerekedett a számítógépes játékok titkos életéről, ami a szükségesnél csak picit cukormázasabb.

Ennek egyik oka, hogy a rajzfilm tömve van (főként fiatal felnőtteknek szóló) utalásokkal - ezek többsége videojátékos előismeretet igénye (mint a falnak menetelő katona), de a filmes világ sincs elhanyagolva (pl.: „A cukorica gyermekei” kifejezés , amely a hasonló nevű Stephen King-regény és a belőlük készült filmek kifordítása).

A Rontó Ralph karakterei nem túlzottan kidolgozottak, a látvány mégis sokat dob a látványon: a régi játékok szereplői darabosan mozognak és minden játéknak megvan a maga látványvilága: a Hero’s Duty (ld. lentebb) sötét és félelmetes, míg Cukorláz földjei kellőképpen giccsesek (egy kicsit a Kalandra fel! című rajzfilm Cukorfalvájára hasonlít).


Szereplők:

Meglepő módon a Rontó Ralph főszereplője Rontó Ralph - mármint nem az a meglepő, hogy a főszereplő neve a rajzfilm címe is egyben, hanem az, hogy Raplh rontó, azaz ő a rossz: szerepe szerint a „Javítsd meg Félix” című játék főgonosza. Ralph egy nagydarab, nem túl okos, de annál erősebb ember, akinek egyetlen vágya van: egyszer hős szeretne lenni, hogy kapjon egy hősöknek járó medált.

Ralph ellentéte, egyben közös játékuk ügyeletes jófiúja Ifj. Javító Félix, az alacsony mesterember. Félix mindenkivel kedves (még Ralph-al is) és élvezi a munkáját: a Ralph által félig lerombolt apartman helyrehozását: erre azért képes, mert örökölt egy csoda-kalapácsot, amely bármit megjavít.

Később fontos szereplővé válik Venelopé von Cukk, az idegesítő kislány a Cukorláz nevű giccses autóversenyzős játékból. Venelopé-t mindenki utálja, mert „bakis” - a programja hibás, ezért nem csak önmagára, de a többiekre is veszélyt jelent (és elég idegesítő is).

A történet során úgy tűnik, Ralph Turbó lesz. Turbó egy fehérbőrű autóversenyző volt, a Turbó túra nevű játékból. Turbó mindig a középpontban akart lenni, de amikor megjelent egy új autós játék, a Road blaster, a játékosok elpártoltak a Turbó túrától.

Turbo ebbe beleőrült: átment az új játékba, aminek az lett a következménye, hogy mindkét játékok elvitték - ezzel minden ottani játékos hontalanná vált vagy elpusztult. Bár ennek már sok éve, Turbó neve a pusztítás szinonimájává vált.

Feltűnik még a játék legférfiasabb hölgyeménye, Calhoun őrmester is (teljes nevén Tamora Jean ”T.J.” Calhoun), aki a Hero’s Duty (angol; a hősök kötelessége) nevű lövöldözős játék vezére. Az ő feladata a gépfene megölése: a gépfenék rovarszerű gépek, amelyek az általuk megevett tárgyak tulajdonságait veszik fel (pl.: ha megesznek egy fegyvert, fegyverek nőnek ki belőlük).

A fontosabb karakterek után a már elcsépelt mondatot ismételhetjük - vannak a fenti szereplők és még sokan mások, de itt tényleg sokan vannak: ha csak egy-egy cameo erejéig is, de jó néhány (régebben) ismert számítógépes játék karaktere bukkan fel.

Hogy csak néhány példát mondjunk: Pac-Man, Tapper, Q*bert, Ryu, Sonic, kevésbé ismert karakterek (pl.: Yuni a Dance Dance Revolution-ból) és régebbi játékok (pl.: Pong, Space Invaders), ésatöbbi ésatöbbi.


Történet:

A történet egy átlagos napon veszi kezdetét, Ralph interpretációjában: láthatjuk, ahogy Javító Félix megjavítja a Ralph által lerombolt házat, amiért a megmentőnek kijáró szeretetet, sütit és ami a legfontosabb, egy hős-medált kap.

Ez már így megy 30 éve, csakhogy amikor Ralph-ot nem hívják meg az évfordulós bulira se (de ő mégis bejut), a nagydarab meláknál eltörik a mécses: megfogadja, hogy addig nem tér vissza, amíg nem kap ő is egy medált.

Ez azonban nem olyan egyszerű, hiszen a rosszfiúk nem kapnak medált. Erre Ralph-nak is rá kell jönnie, de Tapper kocsmájában rámosolyog a szerencse, amikor összetalálkozik egy katonával. Ő a Hero’s Duty egyik gyalogosa és a gépfene ellen kell harcolnia, de hiába kockáztatja nap mint nap az életét, mindössze egy hősöknek járó medált kap érte.

Ralph úgy érzi, megütötte a főnyereményt: másnap a katona páncéljában belopózik a játékba és átveszi a helyét, ezzel viszont olyan lavinát indít el, amivel mindenkit veszélybe sodor. Erősnek ugyan erős, de a rettentő gépfenék ellen semmi esélye, ezzel megbolygatva a Hero’s Duty-t, így a játékos a gépet idő előtt otthagyja.

Ennél sokkal nagyobb probléma, hogy valaki játszani szeretne a Javítsd meg Félix-el, csakhogy Ralph éppen nincs ott, ezért a hely tulajdonosa átmenetileg leállítja a játékot. Ha Ralph hamarosan nem tér vissza a munkájához, a Javítsd meg Félix is a Turbó túra sorsára fog jutni.

Ezt megakadályozandó Javító Félix átmegy a Hero’s Duty-ba és a kőszívű Calhoun őrmesterrel kiegészülve Ralph keresésére indulnak. A rosszfiú közben tényleg megszerzi a medált, de egy gépfene-raj megtámadja. Ralph sikeresen elmenekül egy mentőkabinban, csakhogy egy gépfene is utazik a járművön, így együtt csapódnak be egy harmadik játékba, a Cukorláz-ba. Ralph itt összetalálkozik Venelopé-val, aki szeretne elindulni az autóversenyen, de ehhez egy korábban nyert éremre lenne szüksége.

Venelopé ellopja Ralph medálját és benevez a versenyre, ezzel összetörve a rosszfiú álmát. Később viszont Ralph ráeszmél, hogy a lány még nála is rosszabbul jár: mindenki utálja és nem engedik versenyezni. Az érmet csak úgy lehet megszerezni, ha valaki megnyeri a versenyt, ezért Ralph és Venelopé ideiglenesen összefognak, hogy mindketten jól járjanak: a lány megnyerhesse a versenyt, Ralph pedig visszakapja a medálját.

Az együtt töltött idő alatt összebarátkoznak és úgy tűnik Venelopénak van esélye, de Ralph-ot felkeresi Cukorláz ura. Kiderül, hogy nem minden ok nélkül tiltják ki a lányt a versenyről: ha ugyanis nyerne, felkerülne a választható versenyzők közé, a játékterembe betérő gyerekek azt hinnék, a játék elromlott és akkor a játékot kihúznák a dugóból.

Ralph szeretné megvédeni a kislányt, ezért széttöri az együtt készített versenyautót és Venelopé-t bezárják a Lekvárba (a lekvár várbörtönbe), de ez tűnik a legjobb megoldásnak. Ralph összetörten tér vissza a játékába, de azt már mindenki elhagyta, mert se ő, se Félix nem volt ott.

Bánatában kinéz a játékából és érdekes dolgot pillant meg: a Cukorláz-játékgép oldalán ott díszeleg Venelopé képe, tehát korábban ő is pilóta volt. A dühös óriás egy összeesküvésbe csöppen, ahol a szálak a legmagasabb (királyi) szintig érnek és a rég halottnak gondolt Turbó is felbukkan (és őrültebb, mint valaha).

A csapat hiába egészült ki Javító Félix-el és Calhoun-al, azzal senki se számolt, hogy a Ralph-al együtt Cukorláz-ba jutott gépfene teljesen elszaporodott és most a játék megszállására készül, de a nem is olyan rossz főszereplő nem ismer lehetetlent...


Apróságok:

A Rontó Ralph egy retro-film. Egyrészt egy rajzfilm és bár van benne pár ötlet, csak ettől nem kerülne fel a listánkra. Ami igazán érdekessé teszi, az a sok-sok utalás a számítógépes játékokra, amit nemcsak a Disney-től, de mástól se nagyon várnánk.

Az egészben az a legmeglepőbb, hogy a 2012-es megjelenés ellenére a Rontó Ralph nem új darab, sőt, kifejezetten régi: eredetileg az 1980-as évek végén indult egy hasonló project. Az évek alatt több címmel (High Score, Joe Jump, Reboot Ralph) futó program végül csak beérett és szerencsére beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Fentebb már volt szó az utalásokról, de a Rontó Ralph tényleg tele van velük és nem csak a konkrétakkal: a megszállott játékosok szívét az autóépítő minijáték is melengeti vagy az online akciójátékok visszatérő mondata, a „no campers” (a játékosok ne a bázison várakozzanak, hanem menjenek harcolni).

További apró öröm, hogy a rajzfilm logikája követhető, nem nagyon vannak benne ellentmondások. Ilyen például Félix mindent megjavító kalapácsa: ez nem csak a törött ablakot javítja meg, amikor ki akar jutni a börtönből és megüti vele a rozsdás rácsokat, azok is megjavítja (az viszont hogy van, hogy Venelopé vezetés közben kitöri egy fogát, majd pár másodpercel később hibátlan a fogsora?).

Ha akarunk, még egy kis iránymutatást is kapunk és ugyan a Rontó Ralph sem emelkedik filozófiai magasságokba, de azért a játék lényegét fenyegeti. A rajzfilmben láthatjuk, ahogy Rontó Ralph küzd: persze, a jóért, de ami fontosabb, egy medálért, végső soron az elismerésért.

Ha az ember elgondolkozik, ő miért játszik, sok indokot felhozhat: tanulási célból (aha, peeersze), kikapcsolódásért, idegesség-levezetésből, de mi a lényeg? Hogy a pálya végén megsimogassák a fejünket, hogy gratuláljanak: hogy mi is kapjunk egy érmet.

Ugye milyen jól hangzik? Az egyetlen baj a Rontó Ralph-al a végkövetkeztetés (tisztára, mint a Troll társasjátékban): Venelopé-t azért szeretik a játékosok, mert a saját hibáját kihasználva győzelemre segíti őket - a hibájából kovácsol előnyt. Ez mind szép és jó, de valójában hogyan nyer a hercegnő? Bezony, úgy, hogy csal.


Adatok:

Származási ország: Amerikai Egyesült Államok

Stúdió: Walt Disney Animation Studios

Rendező: Rich Moore

Megjelenés éve: 2012 (Magyarországon 2013)

Hossz: 101 perc

Költségvetés: 165 millió $ (~ 36 milliárd forint)

Ajánlott: mindenkinek, aki szereti a videojátékokat (nem csak gyerekeknek


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.