Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak

„Mindent bele, Draki!”


A világ:

Az ”egész-estés” rajzfilmek és rajzfilm-sorozatok gyártása hálátlan feladat: a rajzolt alkotásokat, elsősorban gyerekeket célzó közönsége (és számos egyéb tényező miatt) sokan nem tartják egyenértékűnek az élőszereplős művekkel.

Ez abból is látszik, hogy ha az embernek szegezik a kérdést: soroljon fel néhány film-rendezőt, valószínűleg többet is tud mondani, ha viszont rajzfilm-sorozat készítők felől érdeklődnek, általában nincs válasz, noha jó (vagy rossz) rajzfilmeket mindenki ismer.

Ezen gyakran úgy próbálnak segíteni, hogy a rajzfilm-sorozat elején felvillan a készítő vagy készítők neve (pl.: a négyfős Man of Action Studios, amely többek között a Ben10-ért és a Generator Rex-ért ”felelős”), de ez inkább csak kényszeres magamutogatás.

Ismertségben az egyetlen kivételt egy, a volt Szovjetunióból menekült orosz rajzfilm rajzoló, rendező és producer jelenti, aki az 1990-es évektől egy évtizeden át uralta a Cartoon Network rajzfilm-csatornát.

Hogy pár példát említsünk: Batman rajzfilm-sorozat, Dexter Laboratóriuma, Pindúr Pandúrok, Samurai Jack, Billy és Mandy esete a kaszással, de a Klónok háborúja rajzfilm-sorozatot, a Szuperdod kalandjait és a Szimbionikus titánt is ő készítette.

Hogy ki ő? Hát Genndy Tartakovsky!

Tartakovsky munkái hatalmas népszerűségnek örvendtek és a mára felnőttek is nosztalgiával emlékeznek rájuk - ennek a szeretetnek az oka az egyszerű alapötletet, a végletekig sarkított szereplők, a humor és az, hogy sosem tudhatjuk, most mi fog történni.

És hogy ez miért fontos? Hát azért, mert a Hotel Transylvania rendezője nem más, mint Genndy Tartakovsky, úgyhogy további szócséplés helyett vágjunk is bele!

A horror-történetekben gyakran szerepet kapnak különféle szörnyűségesebbnél szörnyűbb lények, akik egy mocsár fenekén, egy kriptában vagy épp az emberek ágya alatt lesnek áldozatukra.

De az embereket nem lehet sokáig zaklatni - ők csoportokba verődve, fáklyákkal és karókkal felszerelkezve támadják és üldözik a szörnyeket, akik így sehol sincsenek biztonságban.

A szörnyek üldöztetése 1898-ig tartott, ekkor ugyanis Drakula gróf megnyitotta a Hotel Transylvania (ejtd: hotel transszilvánia) kapuit, amely egy, kizárólag a megfáradt rémlények otthonául szolgáló szálloda.

A hotel több mint 100 éven át kitűnően működött, a védelmi rendszere távol tartotta az embereket, egyszóval minden tökéletes volt, ám Drakula és tinédzser lánya között némi ellentét húzódik, ráadásul feltűnik egy olyan borzasztó lény, amely amúgy csak a vámpír rémálmaiban jelenik meg.

A Hotel Transylvania elsőre nem hasonlít Tartakovsky munkáihoz: a 3D-s alkotás egy komédia, így minimális a mozgástér (90%-ban a kastélyban játszódik), ám a szereplők itt is rendkívül karakteresek, a vizuális, verbális és nonverbális humor folyamatosan jelen van és ezúttal sem mindenki az, aminek látszik. Sőt, gyakorlatilag senki sem az (még érdemes megemlíteni, hogy Drakula eredeti hangját Adam Sandler kölcsönözte, míg lányáét a tinisztár Selena Gomes).


Szereplők:

Drakula, a vámpír e történet egyik fontos, de nem kizárólagos főszereplője, akinek több, végletes jellemvonása van. Egyrészt ő a fővámpír, így minden szörny közül a legerősebb: képes tárgyakat mozgatni, repülni, hipnotizálni, emellett erős és jó vezető, aki zombik, mozgó vértek és vízköpők egész seregének parancsol.

Gyűlöl minden embert, amiért azok megölték feleségét, ugyanakkor kedveli a szörnyeket és ismeri is őket. Legféltettebb kincse lánya, az eszméletlenül aranyos Mavis, akit mindenképpen meg akar védeni, még ha ezért örökre egy kastélyba zárva kell is tartania.

Mavis 118 éves kora ellenére külsőre egy tinédzserre hasonlít, valójában azonban egy kisgyerek - sosem járt a kastélyon kívül, így a világ dolgairól vajmi kevés fogalma van. Mivel emberrel még soha életében nem találkozott, csak a mesékből ismeri őket, ezért egyetlen vágya, hogy bejárja az emberektől hemzsegő városokat és felfedezze a kinti világot.

Mellettük a hotelben számos lény megfordul: az öregedő vérfarkas, Wayne (és felesége, Wanda) mindig szívesen jönnek a nagy és kényelmes lakba, ahol tucatnyi szemtelen, hiperaktív kölykük szabadon kószálhat.

Frankenstein is visszatérő vendég: a hatalmas, tűztől félő szörnynek és házsártos feleségének szöges ellentéte a kis duci Murray, az egyiptomi múmia, aki pedig hosszú utat tesz meg, mire eljut a hotelig.

A számos szörnyet (pl.: légyember, jeti, sárkány) jelentős számú kiszolgáló-személyzet látja el: a felügyeletet a sétáló páncélok látják el, a takarításért boszorkányok felelnek, a csomagokat zombi-hordárok szállítják, a szakács maga Quasimodo, de még a zsugorított fejeket is munkára fogják (utóbbiakat a kilincsekre akasztva).


Történet:

Drakulá-nak csak egyetlen célja van: megvédeni Mavis-t és minden hozzá érkező rémséget a szörnyű, borzasztó emberektől. Ezen próbálkozását évszázadokon át siker koronázza - egyetlen gondja, hogy lánya, Mavis nemsokára ünnepli 118-ik születésnapját és most már nagyon szeretné elhagyni a kastélyt.

A vámpír-papa végül engedélyez egy kis éjszakai kirándulást a közeli faluba, aminek Mavis borzasztóan megörül. Az utazás nem sikerül túl jól, a falubeliek vasvillával és fáklyákkal támadnak a naiv lányra, aki megérti: az emberek gonoszok, ezért a szállodában a helye, hiszen a külvilág csak válogatott borzalmak otthona.

Azt azonban nem tudja, hogy a kirándulás Drakula terve volt: a falu csak díszletekből állt, a dühös embereket a hordár-zombik játszották és az egész célja csak az volt, hogy továbbra is otthon üljön és ne akarjon elkószálni.

Drakula nem csak önzése miatt akarja minden áron távol tartani lányát a külvilágtól: feleségét, Mártát évszázadokkal korábban emberek ölték meg és megfogadta, hogy lányát mindentől, de legfőképpen az emberektől meg fogja óvni.

A vámpír úgy érzi, egyelten problémáját megoldotta, pedig csak elodázta a dolgot, ráadásul ezután egy újabb, még szörnyűbb kirándulás következik. A látogató azonban nem a kastélyból indul, hanem éppen ellenkezőleg: a nagyvilágból érkezett - ő nem más, mint Jonatán, a fiatal srác, aki hatalmas hátizsákjával bejárta a világot.

Az ősi vámpír azonnal felméri a helyzetet: ha a lüke srác beszélne a lányával, kiderülne, hogy becsapta, sőt, még a hotel is bezárhatna, hiszen az már nem ember-mentes.

A vérszívó ki akarja ebrudalni a fiút, de véletlen a bejárati forgóajtón rossz oldalon lép ki, így visszakerülnek a vár előcsarnokába, ahol a szörnyek különböző problémáikkal zaklatják. Drakula nem akar szégyent hozni a vámpírokra azzal, hogy megöli az embert, ezért végül inkább beöltözteti Frankenstein unokaöccsének, Jonastein-nek.

A fiú ráeszmél, hogy itt minden szörny igazi és Drakula már ki is dobná, de összetalálkoznak Mavis-szel és némi közjáték után ideiglenes Jonatán lesz Mavis születésnapi bulijának szervezője.

A vámpír minél gyorsabban megszabadulna az emberfiútól és Quasimodo kezdi sejteni, kit rejt az álca, de a bulinak jót tesz Jonatán, azaz Jonastein megjelenése - apró ötleteivel feldobja az amúgy dögunalmas eseményt.

Drakula minden igyekezete ellenére a két fiatal gyorsan összebarátkozik és végül a vámpír is megenyhül, Quasimodo Wilson viszont mindent elront: elrabolja a fiút, akit a vámpír ugyan megment, és a szülnapi buli is jól sikerül, de végül kiderül az igazság.

A bimbózó szerelmet derékba töri, hogy Jonastein valójában nem szörny, de van ennél nagyobb gond is: Jonatán ugyan elmegy, ám a szörnyek azonnal menekülni kezdenek a hotelből.

A fővámpír rettenetesen levert lesz, de össze kell szednie magát, mert csak ő tud mindent rendbe hozni, még ha ezért ki is kell merészkednie az általa oly nagyon gyűlölt emberek világába.


Apróságok:

A Hotel Transylvania egy komédia, ami kevés helyszínen játszódik, pedig a legtöbb rajzfilmben fontos szerepet kap a kaland, az utazás, ám Tartakovsky ”mester” ezúttal sem vallott szégyent.

Az akció helyett a hangsúly a karakterekre és a humorra helyeződött át, ami annak ellenére bevált, hogy e rajzfilm szereplői közül egyedül az apuka, Drakula jellem-fejlődik egy icipicit (emiatt az őskoros Croode-ékhoz hasonlóan az apák némi mondanivalót fedezhetnek fel a mesében).

A legfontosabb mégis a folyamatosan jelen lévő humor, ami néha kissé morbid: ilyen, amikor Wayne, a farkas-ember eltakarítja (megeszi) az útban lévő birkákat, majd nem érti társai megrökönyödését - „Mi van, eltüntettem a birkákat?! Mehetünk.”

A poénok mellett számos utalást is felfedezhetünk, amelyek szinte mind rémtörténetekhez, horrorfilmekhez kapcsolódnak: már a rajzfilm címének betűtípusa is a régi horrorfilmekét idézi, de egy félmondat erejéig még a vámpíros Alkonyat-filmeket is kifigurázzák.

Sorban gúnyt űznek a horror-klisékből is - erre talán a legjobb példát a zombik jelentik, akik a farkasember-kölykökhöz hasonlóan megtámadják a taxiként funkcionáló halottaskocsit, de csak a csomagokat vonszolják be a szállodába.

Igazából belekötni csak egyetlen apróságba tudunk, amely nem más, mint a film magyar címe.

Hotel Transylvania? Úgy érti, Transzilvánia (vagy románul Transilvania)? Vagyis a messzi, ismeretlen, misztikus föld, amit egy kis közép-európai nép úgy ismer, mint...Erdély?

Nyilván egy amerikai szemszögéből Románia hegyes-völgyes vidéke végtelenül messzinek és érdekesnek hathat, de nekünk magyaroknak a székelyek nem tűnnek vámpíroknak (jó, azt be kell ismerni, hogy a Hotel Székelyföld kicsit furán hangzana egy amerikai rajzfilm címeként).


Adatok:

Származási ország: Amerikai Egyesült Államok

Stúdió: Sony Pictures Animation

Rendező: Genndy Tartakovsky

Megjelenés éve:2012

Hossz: 92 perc

Költségvetés: 85 millió $ (18,7 milliárd forint)

Ajánlott: az iskolás, felsős korosztálynak, a szörnyek kedvelőinek


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.