Eszeveszett birodalom

„Éljen! Megint láma lettem!”


A világ:

Egy bölcs megállapítás szerint azt ránézésre nem lehet megállapítani, hogy valakinek hány testvére van, de az elsőre látszik, ha egy sincs. Ennek oka igen egyszerű: az egyke gyerekeket szüleik általában a széltől is óvják, ezért fiatalon sokan kissé nagyképűek lesznek, akiknek természetes, hogy minden értük történik. Pláne, ha az ember egy fiatal, egyke király.

Az Eszeveszett birodalom éppen ezzel az alapfelállással operál. Egy távoli esőerdőben, valahol Dél-Amerikában, a világtól elzártan él egy, az inkákhoz hasonló civilizáció. Fejlettségük nagyrészt megrekedt középkori szinten (kivéve a kő-hullámvasutat és hasonló találmányokat), az emberek nagy része pedig földművességből él egyszerű kalyibákban.

A főváros viszont egyetlen hatalmas, piramisszerű kőépítmény, melynek csúcsán a királyi palota trónol. E luxust és szolgák egész hadát élvezi Kuzcó, a király: egy fiatalember, aki éli elképesztően gazdag és unalmas életét.

Az egyetlen, aki büntetlenül zavarhatja Kuzcó-t, Yzma: ő egy elképesztően öreg és gonosz szipirtyó, aki a király tanácsosaként szolgál már rendkívül hosszú ideje. A hataloméhes nő rászokott arra, hogy amikor Kuzcó nem látja, helyette kormányozza az országot, hallgassa a palotába érkezők apró-cseprő problémáit (igaz, ezek pont annyira nem érdeklik, mint Kuzcó-t).

De Yzma napjai leáldoznak, mert amikor Kuzcó ismét rajtakapja, hogy a trónszéken királyként pózol, ezért egyszerűen kirúgja a nagy-tudású boszorkát.

Úgy tűnik, Kuzcó számára minden a lehető legjobban alakul: behívatja egy távoli kis falu vezetőjét Pachá-t és közli vele: az egész kis települést le fogja rombolni, hogy a helyén felépítsen egy vízicsúszdás élményparkot, Kuzcotópiát.

A kirúgott Yzma azonban bosszút esküszik: nem egyszerűen a munkáját akarja visszakapni - most már a trónra fáj a foga. Kigyúrt, agyatlan szolgájával, Kronk-kal ördögi tervet eszel ki: egy búcsúvacsora keretében megitatják Kuzcó-t egy méreggel, ami sikerül is, csak nem úgy, ahogy tervezték: Kuzcó nem hal meg, csak lámává változik. Kronk feladatot kap: ki kell vinnie a lámává vált király, hogy végezzen vele...

A történetet Kuzcó narrálásában hallhatjuk, ami kissé idegesítő és a rajzolás is idejétmúlt (igaz, 2000-es alkotásról van szó), de mindez és az autentikus környezet (meg az őrült ötletek) csak hozzáadnak az összképhez.


Szereplők:

Az Eszeveszett birodalom feje Kuzcó, a király: egy épp csak felnőtté váló fiú, aki egész életét mérhetetlen gazdagságban töltötte. Nincsenek ismert rokonai, se szülei, se felesége, gyerekei, így senki sincs, aki visszafogná. Kuzcó nem túl okos, viszont hiú, önző és makacsa, mégsem mer neki ellentmondani senki, hiszen ő az uralkodó.

Kuzcó szöges ellentéte Pacha, egy nevenincs falu vezetője, egyben Kuzcó mellett a másik főszereplő. Pacha nemcsak hatalmas és erős, de mindig emberei és családja érdekeit tartja szem előtt. Számára az adott szó szent, nehezen lehet kihozni a sodrából és még a modortalan Kuzcó-val szemben is próbál rendes lenni (emellett hatalmas szíve van).

Mellettük ott van még Yzma, a volt királyi tanácsos, a gonosz öregasszony, aki hataloméhségében még a királyt is kész eltenni láb alól. A legtöbb szereplővel ellentétben Yzmá-nak nemcsak megvan a magához való esze, de kiválóan ért a mérgekhez és egyéb varázsitalokhoz is.

Yzma mindig tart egy személyes szolgát: egy agyatlan, de elképesztő erejű férfit, a jelenlegi példány neve Kronk. Kronk brutális megjelenése ellenére a légynek sem tudna ártani, viszont kiválóan tud főzni, beszél a mókusok nyelvén és imád kirándulni.

Néhány mellékszereplő is megjelenik (például az öregember, aki kizökkentette Kuzcó-t a főcímdal éneklése közben, ezért kidobták a palotából, illetve a kék-piros festésű katonák), ám ők nem játszanak érdemi szerepet a történetben.


Történet:

A fiatal láma-király szerencséjére megszólal Kronk lelkiismerete és némi kavarodást követően a zsák, benne Kuzcó-val egy kordén landol, ami véletlenül épp Pachá-é (ő tudtán kívül magával viszi a királyt távoli házába).

Pacha-ának nincs szíve megmondani szerető családjának, hogy a dombot el fogják pusztítani, ám van más problémája is, ugyanis kibújik a láma a zsákból. Kuzcó rájön, hogy lámává vált, ezért vissza kell jutnia a palotába, hogy Izma visszaváltoztathassa.

Lekezelő stílusát Pacha egy ideig tűri, de aztán ez egyszer a sarkára áll: csak abban az esetben segítene visszatérni a palotába, ha Kuzcó megígéri, hogy nem az otthonuk helyén építi fel a nyaralóját. A király ebbe persze nem megy bele és Pacha hiába figyelmezteti, hogy a dzsungel veszélyes, egymaga vág neki a hosszú útnak hazafelé.

Pacha először dühös a fafejű királyra, de aztán felébred a lelkiismerete és utánaered. Kuzcó közben életveszélybe kerül: egy csapat jaguár támadja meg (amit csak magának köszönhet), de Pacha önfeláldozó módon kimenti szorult helyzetéből.

A falu vezetője próbálja észérvekkel meggyőzni a királyt, hogy talán mégis máshol kéne felépítenie élményparkját, mivel így számos ember vesztené el a házát, de a gőgös uralkodó-t ez nem érdekli (hiszen neki még sosem volt hasonló problémája).

Amikor egy függőhídon átkelve összevesznek, majd mindketten lezuhannak, csak úgy élik túl az alant elkerülő tavat (de főként a benne úszkáló krokodilokat), hogy összefognak és vállt vállnak vetve kijutnak a csávából.

Most már jobb hangulatban haladnak tovább, ám vesztükre Yzma, aki az új uralkodóvá vált, rájön, hogy Kuzcó nem halt meg, ezért felkerekedik, hogy végezzen vele, hiszen ha visszaváltozna, őt legalábbis bebörtönöznék.

Pacha és a láma Kuzcó megállnak egy ebédre a helyi fogadóban, de pechükre Yzma és Kronk is épp ott áll meg. A király azt hiszi, már nyeregben van, hiszen majdnem elérte a palotát és végre összefutott hű szolgáival, ám Pacha meghallja, ahogy arról beszélnek, hogy ki kellene végezniük Kuzcó-t. Megpróbálja figyelmeztetni a lámát, de ő azt hiszi, a lámapásztor csak át akarja verni.

Végül rájön, hogy Yzma a vesztét akarja és sikerül kibékülni Pachá-val, de hiába érik el a palotában a titkos labort, mert Yzma előbb ért oda és nála van az emberré változtató szérum: ezzel megkezdődik a végső hajsza a fioláért...


Apróságok:

Aki nem látta ezt a rajzfilmet, azt hiheti, egy újabb Disney-kliséhalmazzal van dolga, hiszen itt van az ütődött főszereplő, az állati segítő, a kissé erőltetett dalok, de ez csak a felszín. Valójában ez a mese egy őrült, őrült alkotás.

Az Eszeveszett birodalom, mint cím találónak tűnik, de köze sincs az eredetihez, amit talán a császár új ritmusának lehetne fordítani - az eredeti címben a groove nem(csak) barázdát jelent, de egy egyszerű, ismétlődő - fülbemászó - ritmust is, amely jelen esetben meghatározza a film dinamikáját (+ kiderül, hogy Kuzcó valójában nem király, hanem császár).

A történet, mint olyan szinte nem is létezik, az Eszeveszett birodalom csak vicces (vagy annak szánt) jelenetek egymásutánisága, de legalább nem próbáltak beleerőltetni egy szerelmi szálat.

Az alkotás elborult humora persze nem feltétlenül tetszik mindenkinek, de azt el kell ismerni, hogy a vizuális poénok ötletesek, például amikor leeresztik a palota medencéjét, a fejt formázó épület orrán át dől ki a víz. A palota és általában a szobrok, vésetek és egyéb díszítések inka stílusúak, kiváló környezetet biztosítva a bolondozáshoz (akárcsak az Atlantisz rajzfilmben).

A (korához képest) hatalmas költségvetésből készült alkotásból sikere miatt elkészült egy második film, valamint egy rajzfilm-sorozat is.


Adatok:

Származási ország: Amerikai Egyesült Államok

Stúdió: Walt Disney Animation Studios

Rendező: Mark Dindal

Megjelenés éve: 2000

Hossz: 78 perc

Költségvetés: 100 millió $ (~ 22 milliárd forint)

Ajánlott: fiataloknak, valami őrültségre vágyóknak


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.