Chihiro szellemországban

„De én dolgozni szeretnék!”


A világ:

Az európai rajzfilm-gyártás több mint egy évszázados múltra tekint vissza és az elmúlt évtizedekben domináló amerikai ipar is hasonló korú. Az eltelt idő alatt számos rajzolt és animált rövid-, illetve nagyfilm született és az Amerikai Egyesült Államok óriáscégeinek (pl.: Disney, Pixar) termékei mellett a mai napig készülnek európai gyöngyszemek is, a világ többi részéről viszont nem sokat tudunk.

Ez persze nem jelenti azt, hogy máshol ne születnének rajzolt vagy számítógéppel animált filmek, sőt, Japánban óriási népszerűségnek örvendenek a második világháborút követően elterjedt animék. Ez az ázsiai szigetországban filmek és sorozatok széles körét felölelő kategória a legkisebbektől a kizárólag felnőtteknek készült művekig számos címet tartalmaz, ám ebből a nyugati világba csak nagyon kevés jut el. A ritka kivételek egyike a Studio Ghibli, amelyet két rendező (Mijazaki Hajao és Takahata Iszao), valamint egy producer (Szuzuki Tosio) alapított 1985-ben.

A Studio Ghibli filmek egész sorát készítette, melyek többségét nyugaton (néhányat Magyarországon) is bemutatták: ilyen az 1989-es Kiki - A boszorkányfutár, az 1997-es A vadon hercegnője vagy a 2004-es A vándorló palota. A legismertebb Studio Ghibli-film azonban nem ezek közül került ki: ezt a címet a 2001-es Chihiro Szellemországban viseli (a filmet az angolszász országokban Spirited Away-ként ismerik).

E történet egy fiatal hölgyről, a tízéves Csihiro (Chihiro) Szenko-ról szól, aki szüleivel éppen új városba költözik. A lány érthető módon nem igazán örül az új helyzetnek, hiszen az új helyen senkit sem ismert és amúgy is elege van már a hosszú autókázásból.

Útközben elhaladnak a lány leendő iskolája mellett, de hamarosan eltévednek és egy kis ösvényen kötnek ki. A család nem aggódik és gyalog folytatják útjukat: kíváncsian áthaladnak az erdő közepére épített alagúton, majd meglepődve tapasztalják, hogy egy (általuk régi vidámparknak gondolt) helyen kötnek ki. Az éhes szülők letelepednek egy mindenféle földi jóval megpakolt asztalnál és falatozni kezdenek, lányuk viszont inkább bóklászik kicsit a régi épületek között. Egy kis hídon állva találkozik egy furcsa fiúval, aki jól ráijeszt és szabályosan elkergeti.

Csihiro visszaszalad a családjához, de ahogy beesteledik, elszörnyedve látja, hogy még mindig az asztalnál zabáló szülei disznókká változtak! A halálra rémült kislány körül szellemek bukkannak fel, ezért Csihiro megpróbál elrohanni, de hamarosan rá kell jönnie, hogy ez lehetetlen: az emberek lakta város távoli fényeit ugyanis nem érheti el, mert az utat elmosta az áradó tenger.

A kétségbeesett kis Csihiro-nak a korábbi fiú, Haku segít bejutni a terület központjának számító fürdőházba - egy olyan fürdőházba, amelynek vendégei nem emberek, hanem szellemek. A fiúnak el kell mennie, de még elmondja, mit kell tennie Csihiro-nak ahhoz, hogy hazajusson és szüleit is visszaváltoztassa: bármi áron munkát kell kérnie a vezetőtől - ezzel megkezdődik a megszeppent Csihiro megpróbáltatásai a fürdőházban.

A Chihiro szellemországban a Studio Ghibli-re jellemző stílusjegyek majdnem mindegyikével rendelkezik: a főszerepben ezúttal is egy kislány áll, a rajzfilm lassú folyású és a jellegzetes, rajzolt látványvilágra is sokan ismerősként tekinthetnek (Mijazaki animéinek egyik ismertetőjegye, hogy magyon ritkán nyúl számítógépes segítséghez).


Szereplők:

Nem meglepő módon a Chihiro szellemországban főszereplője maga Chihiro, magyar átírással Csihiro Szenko: egy teljesen átlagos tízéves kislány. Csihiro nem rendelkezik semmilyen különleges képességgel, nem képzett a harcművészetek vagy a repülőgép-vezetés terén, mondhatni ”csak” egy lány (ezt a filmben kiválóan sikerült érzékeltetni).

Csihiro nem túlzottan okos, viszont elég ügyetlen, hiszen eddig semmilyen munkát nem kellett végeznie. Édesanyja és apja igyekezett minden bajtól megóvni egyetlen csemetéjüket, most viszont Csihiro-nak egyedül kell szembenéznie a veszélyekkel, mivel disznóvá változva nincsenek a lány hasznára (sőt, ha Csihiro nem menti meg őket gyorsan, félő, hogy szalonnaként végzik).

A mentés viszont nem lesz könnyű, mert a fürdőház olyan rémségekkel van tele, mint a hat karral rendelkező Kamadzsi és seregnyi kis kormocskája vagy maga Yubaba, a terület könyörtelen ura.


Történet:

A Haku-tól kapott útmutatás alapján Csihiro elindul és nagy nehézségek árán lejut a végtelenül magasnak tűnő torony oldalán található rozoga kis falépcsőn, egyenesen az alaksori fűtőházba. Itt a hatkarú fűtő, Kamadzsi látszólag meg sem hallja Csihiro-t, de amikor felbukkan egy másik ember, a szolgálólány Lin, Kamadzsi mégiscsak segít. Ő maga nem tud munkát ajánlani, ezért Lin-nek fel kell kísérnie a kislányt a fürdőház legfelső emeletére, hogy Csihiro-nak magával a terület királyával, Yubaba-val állapodjon meg.

Mint kiderül, a fürdőház tele van furcsábbnál furcsább lényekkel, de alapvetően nem különbözik az emberek által látogatott hasonló létesítményektől, csak ide szellemek és más furcsaságok járnak lazítani. Csihiro kitartásának köszönhetően kap munkát, de ez a legrosszabb feladatokat jelenti és Yubaba nem csak ezzel alázza meg: a Csihiro Szenko nevet túl hivalkodónak tartja, ezért a név nagy részét eltörli: Csihiro új neve Szen lesz. A kislányt azonnal a mélyvízbe dobják, ahol az ügyetlen Szen-nek keményen kell dolgoznia (közben feltűnik egy fehér maszkos szellem, aki furcsasága ellenére segít Csihiro-nak).

Erre a lánynak szüksége is lesz, mert nem elég, hogy a Nagy kádat kell kimosnia, de a fürdőházba érkező, jókora lápistent is neki kell elkísérnie a fürdőbe. A hatalmas, bűzlő lény megtisztítása nem könnyű feladat és Yubaba jól szórakozik, ahogy a Szen-né átnevezett kislány küzd az iszapos szörnnyel, de hamarosan rájönnek, hogy a sár és szeméthegyek alatt valójában a nagyhírű folyamisten rejtőzött. A lény megköszöni Szen-nek, hogy megszabadította a rárakódott emberi hulladéktól és távozása előtt ad egy varázsfüvekből álló gömböt a lánynak, akit az egész fürdőház éljenez.

Másnap Szen meglát egy fehér, sebesült sárkányt, ahogy a torony mellett ezernyi kis repülő lénnyel küzd. A lány Haku-ra ismer a sárkányban és megmenti őt a támadóktól, akikről megbűvölt papírból készültek. Haku elkerüli a biztos halált, de súlyosan sérülten felmegy Yubaba szobájába. A kislány fél, hogy a gonosz boszorkány esetleg végez a sárkányfiúval, ezért kétségbeesetten elindul a torony legfelső emelete felé - nem is sejti, hogy az egyik papírlény nem menekült el, sőt, vele együtt ő is Yubaba irodája felé tart.

Szen nagy nehezen eléri a szobát és Yubaba erőszakos óriás-bébijétől is sikerül megszöknie, mégis megtörténik a baj: a kis papírlény, aki eddig követte, boszorkánnyá változik. Elmondja, hogy ő nem Yubaba, csak úgy néz ki - e boszorkány Zeniba, Yubaba ikertestvére.

Zeniba átváltoztatja testvére idegesítő kisbabáját egy fehér pocokká, majd a boszorkány három zöld mágikus fejét akítja át baba-szerűvé, hogy ne tűnjön fel a lény hiánya. Amikor a papírlény a sárkány Haku egy ütésétől megsemmisül, Zeniba eltűnik és Szen (vagyis Csihiro) a szüleinek tartogatott varázsgolyóval megmenti Haku-t.

A sárkány azért haldoklott, mert Yubaba parancsára lenyelt és ellopott egy értékes pecsétet Zeniba-tól, ami meg volt átkozva, ezért Szen úgy dönt, egyedül ellátogat a másik boszorkányhoz, hogy visszaadja a jogos tulajdonát.

Kiderül, hogy Zeniba egyáltalán nem is gonosz, sőt, segítene Szen-nek, hogy szüleivel együtt hazajuthasson az élők világába. Zeniba közvetlenül nem segíthet, ám feltűnik Haku, aki sokáig Yubaba bűbája alatt állt, de amikor Szen megmentette a pecséttől, azzal együtt a Yubaba által rá bocsátott átoktól is megszabadította. Együtt visszaindulnak a Yubaba-hoz, hogy szembenézzenek a boszorkánnyal, de nem is sejtik, hogy az öreg varázslónő még tartogat egy trükköt a tarsolyában.


Apróságok:

A Chihiro szellemországban egy érdekes rajzfilm, tele érdekes, furcsa elemekkel (legalábbis a nyugati közönségnek furcsa, a bemutatott lények nagy része a japán folklór része). Az egzotikum azonban nem mindig jelent pozitívumot: hiába mutatják be a sárkányok keleti ábrázolását (hosszú, gyíkszerű lény jókora bajusszal), a történet ezer sebből vérzik - például hiányzik a katarzis, vagy annak élménye, hogy a pozitív szereplők elértek valamit.

A Studio Ghibli - főleg a Takahata Iszao által rendezett filmek, például a Szentjánosbogarak sírja közismert rendkívül nyomasztó, kizárólag felnőtteknek ajánlható filmjeiről, de a Chihiro szellemországban célközönsége a 6-12 éves gyerekek (Mijazaki saját bevallása szerint a Chihiro szellemországban főszereplőjét egy barátja 10 éves lányáról mintázta).

A mese végén láthatjuk, ahogy Csihiro-ék távoznak a szellemvilágból, ahová sohasem térnek vissza, Haku, Lin, Kamadzsi és a többiek sorsa nem változik (továbbra is Yubaba rabszolgái maradnak). A filmben felbukkan az emberek szemete (ilyen például a folyamistenbe fúródott kerékpár), de a környezetvédelmi oldalt egyáltalán nem domborították ki és az is kérdéses, hogy mégis mit kezdenek a fürdőház dolgozói az arannyal? Ez már csak azért is jó kérdés, mert láthatóan a sziget rabjai, így el sem tudják költeni a megszerzett sárga köveket (ezt lehet úgy értelmezni, hogy húúú, mind kapzsik, csak a kislány nem, de igazából ő az egyetlen, aki felismeri, hogy ebben a világban az arany mit sem ér).

Dicséretet érdemel viszont Csihiro (a címben angol átírással szereplő Chihiro) jellemfejlődése: a nyugati (főleg az amerikai) rajzfilmekben a lányok (és a fiúk is) gyakran apró felnőttek, akiknek csak a cél lebeg a szeme előtt, pedig a valóságban egy gyerekek ennél lényegesen sokrétűbbek: nemcsak kedvesek és aranyosak, de mérgesek, ijedtek és tudatlanok is.

Szintén ki kell emelni a Yubaba-t is, aki annak ellenére, hogy egyértelműen ő a történet főgonosza, nem velejéig romlott. Láthatjuk, hogyan csinál szolgát az arra járó szellemekből és arany utáni sóvárgása is erős, ugyanakkor mindent megtenne a babájáért és teljesen kétségbeesik, amikor kiderül, hogy fiacskája eltűnt (az elkényeztetett bébi történetszála is megér egy pirospontot).

Összességében a Chihiro szellemországban egy érdekes rajzfilm, ami többé-kevésbé fogyasztható a nyugati társadalom számára is: ezt jelzi, hogy a film elkészítési költségének több mint tízszeresét hozta vissza és több tucatnyi elismerést kapott: többek között elnyerte a német Arany Medve, valamint az amerikai Oscar díjakat.


Adatok:

Származási ország: Japán

Stúdió: Studio Ghibli

Rendező: Alexandre Heboyan és Benoît Philippon

Megjelenés éve: 2001

Hossz: 124 perc

Költségvetés: 19 millió $ (~ 4,2 milliárd forint)

Ajánlott: elsősorban kisebbeknek, szülőkkel együtt


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.