Worms World Party

„Kukacháború”


Körítés:

Sokan az 1972-es Pong-ot tartják a világ első számítógépes játékának, a valóságban azonban már évtizedekkel korábban is léteztek ilyen ”játékok”, pl. az 1952-es OXO, melyen amőbát lehetett játszani vagy az 1947-es katódsugár-csöves szórakoztató eszköz.

Az vitethetetlen, hogy az áttörés az 1970-es évek közepén jött el, amikor egyre-másra jelentek meg a mind szélesebb körben elérhető játékok (a Pong-ra például külön iparág épült). A korábbiaknál nagyobb teljesítményű gépek megjelenése egyben a játékfejlesztők lehetőségeit is kiszélesítették: a nem túlzottan számításigényes (vagy izgalmas) amőba mellett megjelentek többek között a tüzérségi játékok.

Egy klasszikus első személyű lövöldözős játékban (legyen az a stílusteremtő Wolfeinstein vagy a legújabb Call of Duty) a játékosok általában kézifegyvereket használnak, melyek lövedékei rövid távon megközelítőleg vízszintes vonalban mozognak.

Ezzel csak az a probléma, hogy a valóságban (ellentétben a fizika-feladatokkal) nem lehet eltekinteni a föld gravitációs erejétől, a légellenállástól vagy a széltől, ezért az enyhén felfelé kilőtt lőszer nem egyenes vonalú mozgást végez, hanem ballisztikus pályán mozog.

A tüzérségi játékokban a résztvevők általában egy-egy egységet (például egy önjáró löveget) irányítanak, melyek mozgásra nem vagy csak korlátozottan képesek. A cél az ellenséges egység(ek) megsemmisítése, amit az nehezít, hogy a lövések itt sem egyenes vonalban, hanem ívesen repülnek, ezért nem könnyű belőni, hol fog földet érni a lövedék.

A tüzérségi játékoknak az idők során számos változata jelent meg, továbbfejlesztve az eredeti koncepciót. A legtöbb ilyen alkotás megtartotta az eredeti felállást (körökre osztott, oldalnézetű játék), de a játékos által irányított jármű vagy élőlény képessé vált a mozgásra, nőtt a felhasználható fegyverek száma és rombolhatóvá vált a környezet.

Az egykor komoly játék egyik változata az 1995-ös Worms volt, amely - nevéhez híven - egy kukacokkal vívott tüzérségi játékot takart. A Worms eredetileg Amigára jelent meg, de később számos átirata született (ami érdekes, mert a játékot megálmodó Andy Davidson hiába kilincselt a kiadóknál és Amigára alig 5000 db-ot tudtak eladni).

Az új platformokon viszont gyorsan elterjedt a játék, mivel tovább bővítette a felhasználható fegyver-arzenált és mindezt humorral tetézte.

A Worms sikerét követően egyre-másra jelentek meg az újabb változatok: a következő évben a Worms Reinforcements, 1997-ben a Worms: The Director's Cut és a Worms 2, 1999-ben a Worms Armageddon, de mind közül a legismertebb az új évezred első kukacos játéka, a 2001-es Worms World Party.


Játékmenet:

A Worms World Party sem tér el elődei receptjétől. A játéknak egyáltalán nincs kerettörténete (ellentétben például a Worms-klón Hogs of War-ral): a kukacok azért ölik egymást...mert csak. A Worms World Party-ban továbbra is jelen vannak a klasszikus tüzérségi játékok főbb jellemvonásai, de azok minden elemét tovább csiszolták.

Majdnem az összes játékmódban ugyanaz a feladat: az ellenséges csapat összes egységének életét nullára kell redukálni. Ez kétféleképpen történhet: egyrészt a klasszikus módon többször sérülést kell okozni az ellenfélnek, vagy be kell lökni a vízbe.

A Worms-sorozat egyik újítása, hogy a pályának csak egy részén állhatnak a játékosok (ezek a kiemelkedő szigetek), a többit víz borítja (a vízbe érő kukacok azonnal meghalnak és egy kivételtől eltekintve a fegyverek sem működnek víz alatt).

A meccs körökre osztott: egy körben a játékos egyetlen kukacot irányíthat, amely mozoghat, használhat eszközöket és egyetlen fegyvert - ezzel kell minél nagyobb sérülést okozni az ellenfélnek, aki ekkor képtelen mozogni, azaz tétlen elszenvedője az esetleges találatnak, a következő körben viszont csak ő léphet.

A körök addig folytatódnak, amíg már csak egyetlen játékosnak vagy csapatnak vannak kukacai a pályán.

A felhasználható eszközök mellett maga a pályai is igen változatos (küllemében és formájában egyaránt), ezért a legtöbb esetben a megsebesíteni kívánt ellenfél fedezék mögött áll, emiatt az ügyesség mellett nem árt, ha a játékos taktikázik. Az egyetlen hátulütőt a meccsek egyformasága adja: a küldetések célja mindig ugyanaz, csak a felállás változik, bár ez játék közben nem tűnik fel.


Eszköztár:

A Worms World Party egyik erősségét mindig is a felhasználható eszközök magas száma adta, melyeket három kategóriába lehet besorolni: klasszikus fegyverek, speciális fegyverek, egyéb eszközök.

A felszerelés között megtalálhatóak valódi fegyverek: a sörétes puska, géppisztoly, íj, stb., az ívesen lőhető aknavető és a szintén ballisztikai pályán mozgó gránátok (ez utóbbiak hasonlítanak leginkább az eredeti tüzérségi játékok fegyvereire).

Közelharci támadásokból is számos található a játékból: az egyszerű ütéstől a pörgő ütésen át az öngyilkosságig. Vannak olyan, a többinél nagyobbat sebző fegyverek is, amelyeket csak letenni lehet: ilyen például az akna és a dinamit.

Emellett - minimális számban - további fegyverek is elérhetőek: ezek meglepően sokat sebezhetnek vagy valamilyen különleges képességgel bírnak, viszont általában csak egy (vagy annyi sem) érhető el belőlük és néha kétélű fegyvernek bizonyulhatnak.

Ilyen például a célkereső rakéta, amely a korábban kijelölt célt próbálja elérni, a felszín rombolására alkalmas légicsapás és a lángszóró is.

Ezeknél sokkal izgalmasabbak a humoros (és igen erős) fegyverek, köztük a bárányok. Az alap bárány gyakorlatilag egy mozgó dinamit: egy bárány alakú fegyver, amely az elindított irányba szökellve halad és távirányítással aktiválható.

Ennek létezik szuper-bárány változata is - ez utóbbinál a bárány irányított rakétaként viselkedi, így (ha a játékos elég ügyes) szinte minden ellenséget el lehet találni. A szuper-bárány egyetlen gyengéje a víz, de ezt is orvosolni lehet a vízi báránnyal.

Hasonlóan elborult szuper-fegyver az öreg hölgy (a bárány sétáló változata), a banán (a résztöltetekre eső gránát egy változata) vagy a Gyalog galoppból ismerős szent kézigránát (ami a sima gránát erősebb variánsa).

Az extrák közé bekerült néhány igazán nagy pusztítást lehetővé tevő fegyver is: ilyen a felek életerejét kiegyenlítő igazság mértéke, a betonszamár (amely egy széles függőleges sávban gyakorlatilag mindent elpusztít és az atombomba.

Végül a fegyverek kiegészítéseként léteznek egyéb eszközök is: ilyen a mászást könnyítő kötél, a szigetbe alagutat vájó forrasztólámpa vagy éppen a teleport.


Ellenfelek:

A Worms World Party-ban a játékos nagyszámú ellenséges kukaccal néz szembe. Egy sima meccsen a résztvevők száma állandó, ellenben a küldetések egyre nehezednek: kezdetben mindössze három gyenge ellenfelet kell legyőzni, de ezek száma (majd ereje) fokozatosan nő, így egy idő után már jókora túlerőben lesznek.

A gép ráadásul gyakran eleve előnyös helyzetből indul, például olyan fegyverekkel rendelkezik, amelyekkel a játékos nem, de nem ez az egyetlen veszély a játékban.

Ahogy az fentebb is olvasható, a kukacok azonnal elhaláloznak, ha vízbe esnek, amit elméletileg könnyű elkerülni: nem kell belegyalogolni. A gond az, hogy a legtöbb fegyver találata ellöki a kukacokat, ezért néha egy sima sörétes puska találata is halálos lehet (még egy teljes életű kukacnak is).

Ezen az sem segít, hogy egyes esetekben a vízszint emelkedik, ezáltal a sziget minden körben egyre kisebb lesz (és természetesen akiket elér a víz, azok szintén azonnal fűbe harapna). Bár a Worms Wolrd Party-ban az ellenség és a víz mellett van két további veszély is (az akna és a napalmos hordók), gyakran a játékos saját halálát okozza (ezt többnyire az eszközök nem kellő ismerete okozza).

A legegyszerűbb esetben egyszerűen nem találja el a célt: vagy azért, mert mellé céloz, vagy nem mérte fel jól a dobás/lövés erejét vagy a szél erősségét és irányát nem kalkulálta be. Jó esetben ezzel csak saját körét játszotta el, rosszabb esetben a gránát saját magára (vagy egy másik, a játékos által irányított kukacra) hullik, siettetve a vereséget.

Szintén nagyon zavaró tud lenni az a szabály, amely alapján egy megsérült kukac köre azonnal véget ér. Ez alapvetően csak akkor tűnik fel, ha az ember pl.: egy sörétes puskával maga alá lő (lévén ezzel a fegyverrel alapesetben kettőt lehetne lőni). Ha azonban a játékos a köre elején elindul és lecsúszik egy domboldalon (aminek következtében mindössze egyetlen életerő-pontot veszít), akkor is véget ér a kör.


Tippek és Hátrányok:

A Worms World Party nem egy mélyenszántó történet, de annyi humor és ötlet található benne, hogy szidni egyedül a korlátozott alapötletet lehet. Legyen bármilyen sok fegyver a játékban, egy idő után feltűnhet, hogy a meccsek és maguk a fegyverek is egymás másolatai.

A kukacok - hiába kapnak különböző sírokat - mind ugyanolyanok, a szigetek is csak látszólag változatosak és ahogy az az „Eszköztár” bekezdésből is kiderül, még a legviccesebb fegyverek is csak újraszínezett variánsok.

A küldetések és egyéb feladatok hamar unalmassá válnak, de szerencsére a többjátékos mód számos vidám percet szerezhet a résztvevőknek. Meglepő módon - annak ellenére, hogy a Worms Wold Party-t a készítők nem fordították le magyarra - a játékban beállítható magyar nyelv - ilyenkor a kukacok rövid magyar megjegyzéseket tesznek és győzelem esetén a himnusz elejének átirata hallható (ma már létezik magyarítás is):


1.: a győzelemhez fontos a hatékony sebzés - remek dolog, hogy a játékban 65 féle eszköz (+ a mozgás és ugrás) került be, de ezek egy részét csak végszükség esetén érdemes használni: a cél legalább 50 sebzés kiosztása (pl.: dinamittal, báránnyal vagy az életerőt felére csökkentő csatabárddal).


2.: a cél a fullasztás: legyen bármennyi élete egy kukacnak, a vízben meg fog fulladni. Ezt kihasználva minden ellenfelek érdemes belökni a vízbe: erre a legjobb módszer a baseball ütő, de szinte minden fegyverrel kivitelezhető.


3.: a kötél rendkívül hasznos - kis gyakorlattal a kötéllel akrobatikus lendüléseket lehet kivitelezni, amely nemcsak látványos, de segítségével gyakorlatilag mindenhová el lehet érni.


4.: a fegyverek ismerete elkerülhetetlen a győzelemhez - még a gyengébb fegyverek is hasznosak lehetnek, ha a játékos jól használja őket, például (akár a szelet kihasználva) aknavetővel be lehet lőni a fedezékek mögé vagy egy gránát robbanásával elsüllyeszteni az ellent.


Összegzés:

A Worms World Party egy remek alkotás, évtizedes kora ellenére a mai napig kiváló parti-játék, bár ma már kissé baltával faragottnak tűnik. A játékot kiadó Team17-nek nem ez az egyetlen alkotása (ők készítik az Alien Breed sorozatot is), de kétségkívül a kukacos számítógépes játékok a fejlesztők legfontosabb címei.

A Worms World Party-t követően (leszámítva a 2002-es Worms Blast-ot), a sorozat három dimenzióssá vált (Worms 3D) és tucatnyi további játék jelent meg, de azoknak sem kell elkeseredni, akik az eredeti, oldalnézetes rendszert részesítik előnyben.

Számukra nem csak a Worms World Party-hoz megjelent patch nyújthat megoldást (ezzel Windows 8.1-alatt is futtatható válik a játék), de a Worms World Party Remastered is: ez utóbbi az alapjáték újraírt variánsa, de nagyobb felbontását leszámítva nem sokban különbözik a nagy elődtől (várható megjelenése 2015. július 8).


Adatok:

Megjelenés éve: 2001

Platform: PC (Win 95-ön is fut)

Típus: (körökre osztott) tüzérségi játék

Fejlesztő: Team17

Gépigény:

Processzor (GPU): 0,1 Ghz (Pentium)

Memória (RAM): 32 MB

Merevlemez (HDD): ~ 40 MB


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.