Euro Truck Simulator 2

„Gördülő világ”


Körítés:

A számítógépes játékok egy külön univerzum, amely ma már elképesztő számú terméket fog össze, ezért az e cikkben tárgyalt terméket fokozatosan közelítjük meg. A tucatnyi fő (offline) számítógépes játék kategóriából kettő népszerűségben a többi fölé emelkedik: az akció-orientált lövöldözős játékok és a szimulátorok. Míg előbbiben elsősorban az első személyű, második világháborús vagy (mostanában) a modern környezetben játszódó címek érnek el kiemelkedő sikereket, utóbbiban az autóversenyzős játékok tarolnak (ld. Shift 2).

Ez az írás egy szimulátorról szól, de ha csak a jármű-szimulátorokat nézzük, még ott is hatalmas a szórás: vannak vízen, víz alatt, levegőben vagy éppen az űrben játszódó szimulátorok, de most koncentráljunk csak a szárazföldre.

A szárazföldi járműves játékok nem mind a versenyzésről szólnak (habár a játékos többnyire az idő ellen küzd, a cél mégsem az, hogy elsőként érjen be). Ilyenek például a kötöttpályás (vonat-) szimulátorok, az egyéb közösségi közlekedésre építő játékok (busz-szimulátorok) és ide tartozik a teherfuvarozás is.

Az Euro Truck Simulator 2 (továbbiakban ETS2) kétségtelenül ez utóbbi kategóriába tartozik. Ahogy az a fentiekből látható, az ETS2 egy valódi rétegjáték, bár nem annyira ”elfajzott”, ezért minden korosztálynak ajánlható (mivel nem erőszakos és a játék nem ”merül ki” egy kar húzogatásában és az éberség-figyelő repetitív nyomkodásában).

Az ETS2 az SCS Software terméke: ők készítik a hasonló 18 Wheels of Steel sorozatot is és mint a játék címéből is látható, az ETS2 a hasonló (részben azonos) Euro Truck Simulator (1) folytatása.


Játékmenet:

Az ETS2 kerettörténete olyan egyszerű, mint egy pont: újonc kamionosként beszállunk a teherszállító bizniszbe (magyarul két célállomás között vezetünk egy nyerges vontatót). A játéknak egyáltalán nincs háttértörténete: a karakter-kreálásnál beírhatjuk saját és leendő cégünk nevét, mindkettőnek választhatunk egy-egy fotót/logót és ennyi.

A játék két részből áll: vállalatunk menedzseléséből és magából a szállítmányozásból. Utóbbi a lényeg: ”A” és ”B” pont között kell szállítanunk a legkülönbözőbb árukat (természetesen a szabályokat többé-kevésbé tiszteletben tartva).

A játék elején kapunk egy garázst, de nyerges vontató nélkül nem sokat érünk, ezért más fuvarozók kínálatából kell választanunk (vagy hitelből saját járgányt venni). Miután megválasztottuk az útvonalat, elutazunk a kezdőhelyre és már indulhatunk is. Mivel előbbi esetben a vontató nem a miénk, ha meg is sérül, nem nekünk kell fizetni a javítást - ugyanígy a benzin és egyéb díjjak sem minket terhelnek. Persze ezek nincsenek ingyen: attól még, mert nem számlázzák ki nekünk, az árba beépítik, tehát komolyabb profitot csak saját járművel lehet elérni.

Ha sikerül kellő mennyiségű pénzt (kb. 100.000.€-t) összegyűjtenünk, megvehetjük első saját vontatónkat. Ehhez el kell látogatni egy kamion-kereskedésbe, ahol választhatunk egy nekünk tetsző (és árban is megfelelő) járművet (részletesebben ld. az „Eszköztár” bekezdésben). Ez valószínűleg egy gyenge, szimpla kabinos modell lesz és lehet, hogy hitelt is fel kell vennünk hozzá, ezért innentől a feladat a pénztermelés lesz.

Ekkortól magunk választhatjuk a szállítandó árut: ellentétben az előddel, az ETS2-ben minden város a kezdetektől elérhető. Miután kikerestük a számunkra kedvező fuvart, el kell látogatnunk az adott városba, felvenni a vontatmányt, majd időben eljutni a célterületre. Ha nem tartjuk be a szabályokat, az pénzbüntetést von maga után, a karambol pedig rongálja járművünket és az árut. Előbbi csak nekünk fáj (anyagilag), de ha a vontatmány is megsérül, azt levonják a bérünkből.

A teljesített szállításokért pénzt és tapasztalati pontot (XP-t) kapunk. Előbbiből fedezhetjük a javításokat és a fejlesztéseket, míg utóbbi hozzáadódik a már meglévő pontjainkhoz. Az XP két okból hasznos: egyrészt a magasabb szint nagyobb bónuszt ért (azaz egy fuvarért többet fizetnek), de az sem elhanyagolható, hogy szintlépésenként fejlesztetjük képességeinket. Ettől csökkenhet üzemanyag-fogyasztásunk vagy nagyobb bónuszokat kaphatunk hosszú távú vezetésre, törékeny árura, stb., de így szerezhetjük meg a jogot ADR (különféle veszélyes anyagokkal teli) utánfutók vontatására is.

Ha megfelelő mennyiségű tőke áll rendelkezésre, újabb kamionokat költöztethetünk garázsunkba, majd egy munka-közvetítő segítségével felvehetünk hozzá sofőröket. Ők önállóan fognak dolgozni, de az egyes fuvarok leszállítása után kapott pénz egy részét nyereségként a cég számlájára utalják. A kezdeti háromfős garázsunkat 5 kamion-beállósra bővíthetjük, majd ha ezt is kinőttünk, a városokban vehetünk újabb garázsokat - egy idő után a játékosnak már nem is kell(ene) dolgoznia, meg lehet élni a többiek munkájából is.

Az ETS2-nek nincs klasszikus vége - addig fuvarozhatunk, amíg meg nem unjunk, de akit ez a világ beszippant, azt sokáig nem ereszti, mert mindig találni fog új célt: még egy kamiont, fejlettebb garázst, a kamionflotta fejlesztését, stb..


Eszköztár:

Az ETS2 legnagyobb erőssége a realitás: maga a számítógépes játék nem bonyolult, de a közlekedési szabályokat be kell tartani. Semmi komolyra nem kell gondolni, de ha áthajtunk a piroson, menetiránnyal szemben haladunk vagy éppen balesetet okozunk, azt a pénztárcánk bánja.

Ez néha elkerülhetetlen, mert hatalmas térképe ellenére a táj változatos és a grafika - ha ma már kissé kopottasnak is tűnik (ebben a kategóriájában) szemet gyönyörködtető, ezért megéri nézelődni: a különféle útszakaszok például számos hídon haladnak át, de vannak fizetős autópálya-szakazok és kisebb főutak is. Útközben néha mozgásnak is szemtanúi lehetünk: láthatunk fel- vagy leszálló repülőt, csatornán haladó kompot, aratógépet, útfelújítást, sétáló embereket, stb..

Az úthálózat (akárcsak a valóságban) városokat köt össze. Tankolni, pihenni (benzinkutakon) a városok között is lehet, de (néhány elővárosi bányát, farmot kivéve) a fontos dolgok mind a településeken találhatóak. Itt óvatosan kell vezetni, mert a sebességkorlátozás, a 90 fokos kanyarok és a nagyobb forgalom kissé megnehezítheti a sofőrök dolgát.

A városokban egyébként különféle cégek telephelyei találhatóak (innen vagy ide kell vinni az árukat), itt találhatóak a kamion-kereskedések, a munka-közvetítők, a műhelyek és a garázsok is.

A jármű-kereskedések csak hétköznap, munkaidőben vannak nyitva. A jármű-kínálat elsőre nevetséges: alapesetben mindössze 7 márkából választhatunk: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania és Volvo, ráadásul márkánként csak 1-2 modell elérhető.

Csakhogy a vontatókat testre lehet szabni: választhatunk különböző alvázakat (4x2, 6x4, 6x6 kerekű), kabinfajtákat, motort, sebváltót, sőt, még a belsőt is (utóbbiból létezik alap és luxus kivitel, bal- és jobb-kormányos verzióban egyaránt). Ezek többsége önmagában nem jelent komoly többlet-összeget, de a legolcsóbb és legdrágább modell között kb. kétszeres az árkülönbség (főleg, ha olyan apróságokat is felszereltetünk, mint a krómozott kilincs).

Érdemes kezdetben egy olcsóbb modellel indítani, mert később is bármikor módosíthatunk a felszereltségen. Aki nem elégszik meg a szériagyártású változattal, az kisebb-nagyobb kiegészítőket is aggathat szeretett járművére: számos lökhárítóból és villogóból lehet választani, de járművünk festését is személyre szabhatjuk.


Ellenfelek:

Az ETS2 nem versenyzős játék, ezért ellenfelek elméletileg egyáltalán nincsenek. Ez persze nem azt jelenti, hogy teljes magányban rójuk az utakat: lépten-nyomon találkozhatunk (rossz esetben beleütközhetünk) a gép által terelgetett civilekbe (személyautókba, buszokba és kamionokba).

Ezek a kósza autósok betartják a szabályokat, nem erőszakosak, ha bevágunk eléjük alig-alig dudálnak, stb. (ami magyarként eléggé meglepő), de csak azért, mert a játékban senki nem akar elpusztítani, legyőzni vagy kiütni, még történnek balesetek.

Sajnos a mesterséges intelligencia kissé tökkelütött: ha például sávot váltunk és lassan kígyózunk át, a mellettünk haladó kisautó nem lassít és mivel a magas pozícióból oldalra nem nagyon látunk, könnyedén összekoccanhatunk (a gép csak akkor reagál, ha már ténylegesen előtte vagyunk).

A forgalom megoszlása véletlenszerű: vannak üres útszakaszok, néha egy-egy autó jön szembe (nehogy véletlenül előzni tudjunk), de autópálya-csatlakozásoknál előfordult olyan dugó, hogy több percig csak álltunk és vártunk (ilyenkor korábban érdemes volt ki-, majd visszalépni a játékba, de ezt a végtelen számban újratermő járműoszlop-hibát a készítők orvosolták).

Azt persze el kell ismerni, hogy a legtöbb baleset oka mi magunk vagyunk: ha egy alsóbbrendű úton (főleg éjszaka vagy esőben) előzünk (pláne záróvonalon), könnyen frontális ütközés lehet a vége és billentyűzettel már a sávtartás sem egyszerű dolog (megoldható a dolog, de természetesen kormánnyal az igazi).

Ha már a szabálytalanságoknál járunk, érdemes figyelembe venni az egyes (elég furán megállapított) díjtételeket. Gyorshajtásért 550.€ a bírság - ez borzasztóan sok, vannak olyan fuvarok, amik feleennyit érnek (egy fél Európán átívelő szakaszon akár több ezer euró is rámehet erre, igaz, autópályán előre figyelmeztetnek a trafipaxra).

A gyorshajtási bírsághoz képest érdekes, hogy a kár nélküli baleset-okozás csak 400 eurót ”ér”, a piroson áthajtás 350-et (ezt a rendszer nem mindig veszi észre), a menetiránnyal szembe haladás pedig csupán 100.€-t. Hiába, a gyorshajtás öt és félszer veszélyesebb, mint ez utóbbi vétség (vigyázzunk, az Egyesült Királyságban minden őrült az ellenkező irányba halad).

Ütközés esetén megsérülhet a vonató vagy a vontatmány: ez kívülről nem látszik, de GPS-ünk egyik oldala (F7) megmutatja a sérülés %-át: ez - hasonlóan az árkád stílusú játékokhoz - nem rontja a menetdinamikát, de egyes esetekben lefulladhat a motor. Ilyenkor sincs semmi probléma, csupán igénybe kell venni az „Assistance” szolgáltatást, amely keretében pénzért elvontatnak a legközelebbi városban található műhelyig (ugyanezt benzin hiányában is el lehet játszani).

Korábban nem volt ajánlatos menet közben menteni, mert betöltéskor a nyerges vontató 0 km/h-val haladt (állt), ugyanakkor előfordult, hogy a gép a vontatmányt elfelejtette leállítani, így az nagy sebességgel becsapódott a vontatóba, máskor pedig szintén száguldó járműveket tett be közvetlen a kamion mögé, de ezek a hibák mára szintén javítva lettek.


Tippek és Hátrányok:

Az ETS2 egy remek kis játék, kijelenthető, hogy a fejlesztők kihozták a kamion-szimulátorból amit lehetett, de azért van pár dolog, amibe bele lehet kötni. A játék egyik legzavaróbb része a városok kidolgozatlansága: Európa úthálózata gyönyörű és főleg hatalmas, a városok ellenben mintha a középkorból származnának.

Nincs annál bosszantóbb, amikor 1000 km-nyi kocsikázás után beérünk a festői Párizsba, amely mindössze néhány utcából áll, és még a híres épületek is hiányoznak. Kevésbé zavaró apróság (de hosszabb játék után eléggé szembeötlő) az ismétlődő elemek jelenléte: időről időre feltűnik ugyanaz a víztorony vagy ugyanaz az autópálya-lehajtó.

Hasonlóan kiskaliberű, de pozitív dolog a beparkolás: egy csuklós járművel igen nehéz tolatva manőverezni, ezért a célterületre érkezésnél választhatjuk azt, hogy a (kb. 50 XP-t érő) parkolást végezze el helyettünk a gép. Ez azért jó, mert a profik beállhatnak segítség nélkül, a kevésbé megszállott játékosok akár felülről is nézhetik, ahogy próbálkoznak, akit viszont nem érdekel, az átugorhatja ezt a gyakran frusztráló procedúrát.

Emellett szót kell ejteni a grafikáról: a táj szép, de azért látszik rajta, hogy az ETS2 már nem mai darab, a személyautók pedig kifejezetten igénytelenek - igaz, az alakjuk korrekt és könnyen beazonosíthatóak, viszont kevesen vannak (emiatt a lakosság kb. 10%-a Mini Cooper-rel utazik).

A látvány másik felét viszont a nyerges vontatók teszik ki és itt aztán van minden, mi szem-szájnak ingere: a kamionok gyönyörűek és nemcsak a vontatók kidolgozása példaértékű - érdemes szemügyre venni a vontatmányt is. Még dicsérhetnénk a fantasztikus GPS-t, de ehelyett - akárcsak a többi számítógépes-játékról szóló cikkünkben - az alábbiakban néhány ötlet olvasható (ezeket használva nem nehezítjük tovább a saját dolgunkat):


1.: A játék elején vegyünk fel hitelt. A valóságban az áruhitel általában maga az ördög, de itt a programozók kicsit naivak voltak és a feltüntetett (valóságos) 18% helyett a THM 0,1% (ennyivel több pénz kell visszafizetnünk).


2.: Városról városra haladjunk. Miután végeztünk egy munkával, az adott városból induló fuvarok közül válasszunk, így megspórolhatjuk a hosszú üresjáratokat.


3.: Két fuvar között töltődjünk fel. Miután teljesítettünk egy megbízást, álljunk meg a helyi műhelyben, javítsuk meg a járművet és aludjunk - ez jól fog jönni, különösen, ha a következő fuvart szűk határidővel kell teljesíteni.


4.: Okosan osszuk el a pontjainkat. A hosszú fuvarokat és ADR-es utánfutókat csak akkor vehetünk fel, ha megvan hozzá a pont (pl.: egész Európát átívelő fuvarokhoz 6 pontot kell a nagy távolságú fuvarozásra raknunk).


5.: Ha jót akarunk magunknak, maradjunk Németországban. A német Autobahn tökéletes minőségű, túlnyomórészt 2x3 sávos és ingyenes (nem úgy, mint a csóri franciák: ott a szűk utakon lépten-nyomon fizetős kapukba botlunk).


Összegzés:

Az ETS2 egy valódi rétegjáték, ugyanakkor egyben a teherfuvarozós szimulátorok csúcsa, amely nem csak egy kemény magot tud megszólítani: meglepő, de repetitív jellege ellenére valahogy mégsem válik unalmassá, mindig megvan a ”csak még egy fuvar” érzése.

A játék megjelenésekor küzdött néhány hibával (belassulások, egyenetlen töltés, optimalizálatlanság), de ezeket fokozatosan megszüntették (a kezdeti 3 licencszelt márkák száma mára 7-re nőt - hosszú ellenállás után végül még a Mercedes-Benz is beadta a derekát).

Az ETS2-ben ráadásul számos szívmelengető apróság található, például: elképesztő (valódi) rádióadó-választék, a játékot alapból 35 nyelvre (köztük magyarra) fordították le, hihetetlen ülés- és fényszóró-beállítási lehetőségek, satöbbi.

Még ennél is fontosabb (amiért óriási dicséret illeti az SCS Software csapatát): miután elkészítettek egy remek játékot, a javításokat követően sem hagyták el - ehelyett tovább csiszolgatják alkotásukat. Ennek van technikai oldala: gyorsabb betöltés, a fent említett (és más) hibák kijavítása, a normális (nem Steam-es) játékosoknak automatikus frissítő kliens, 32 mellett 64 bites változat, de plusz tartalom is került a játékba. Ilyenek az újabb kamionok (pl.: DAF XF Euro 6, Mercedes-Benz Actros), a felemelhető tengelyű futómű-variánsok és még sok más.

Általában negatívum, ha egy játékhoz fizetős DLC-k érkeznek, lévén olyan tartalmat szoktak így értékesíteni, ami az alapjáték része, de az ETS2-nél nem ez a helyzet: évekkel a megjelenést követően is jelent meg kiegészítő. Eddig két (+ egy fél) DLC jelent meg: a 2013-as Kelet-Európa Kiegészítő 13 új várost tartalmaz, köztük Budapestet és Debrecent (az 1.19.2.1-es patch-ben ez Péccsel és Szegeddel bővült ki), míg a 2015 Skandinávia Kiegészítő észak felé növelte a bejárható teret. Végül a fent említett fél-DLC(k) a megszállott játékosokat célozza: ilyen például a Cabin Accessories nevű, amely egy rakat haszontalan apróságot tartalmaz: ezekkel (pl.: táncoló hawaii lány, bólogató kutyus, zászlócskák) még személyesebbé tehető járművünk (bónuszként ezek a kilátást is akadályozzák).


Adatok:

Megjelenés éve: 2012

Platform: Windows, Linux, Mac

Típus: nyergesvontató- (kamion-) szimulátor

Fejlesztő: SCS Software (cseh)

Gépigény (minimális/ajánlott):

Processzor (CPU): 2,4/3 GHz (Dual Core)

Memória (RAM): 2048/4096 MB

Videokártya (GPU): 256/1024 MB

Merevlemez (HDD): 2048 MB


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.