Banished

„Most épp’ nincs mit enni, de kérlek, még két hónapig ne haljatok éhen!”


Körítés:

Az első személyű lövöldözős játékok (FPS) a számítógépes játék-ipar egyik legnagyobb szeletét képesek kihasítani gondolkodást nem igénylő, azonnal élvezhető játékaikkal (ld.: Call of Duty sorozat), ám mellettük még számos más játék-kategória található.

A több agyalással járó stratégiai játékok között a valós idejűek (RTS) a legkedveltebbek, mivel ezek vegyítik az akciót a gondolkodással és gyakran egyszerre van jelen a gazdálkodás és a harc.

Léteznek olyan valós idejű stratégiai játékok is, amelyek egy-egy várost szimulálnak: ezek egy részének különlegessége, hogy a játékosnak nincs közvetlen ráhatása ”alattvalóira”, csak a feladatokat és az építendő dolgok listáját szabhatja meg, amelyet aztán a munkások elvégeznek.

Bár a számítógépes-játék óriások ritkábban fordulnak efelé a kategória felé, azért itt is találhatóak nagyobb játék-sorozatok: ennek tagja például az Anno 1404 és a Tropico 5). A nagyon mellett ma már kisebb cégek is megélnek: ilyen a Banished-et megalkotó Shining Rock Software is.

A Banished-et (melynek jelentése: száműzve) valójában nem egy cég fejlesztette ki, e vállalkozás alkalmazottainak száma ugyanis mindössze egyetlenegy fő. Ő Luke Hodorowicz, a Banished tervezője, programozója, designere, satöbbi. Hodorowicz több mint 5000 munkaórát ölt játékába, amelyet már 2011-ben elkezdett fejleszteni, de csapat nélkül ez csak 2014-re készült el - a végeredmény alapján azonban kijelenthető, hogy megérte várni.


Játékmenet:

A Banished háttértörténete olyan egyszerű, hogy egyáltalán nem is létezik. A cím alapján sejthető, hogy egy kis csoportot száműznek és most a semmi közepén kell túlélniük. Hogy jutottak oda? Kik ők tulajdonképpen? Honnan és miért száműzték őket? Ki tudja, kit érdekel.

Ezeknek a kérdéseknek a megvitatása messzire vezetne, de erre most nincs idő, ugyanis a vadonban, felszerelés nélkül túlélni gyakorlatilag lehetetlen, márpedig az éhség vagy a tél nem fog várni senkire.

A feladat látszólag egyszerű, mint egy pont: a kis csapattal a lehető legtovább túlélni, sokasodni, a magunk alapította apró falut fejleszteni. Ahogy az fentebb is olvasható, a középkori fejlettségi szinten álló csapat tagjait nem irányíthatjuk közvetlenül, de beállíthatjuk, hogy hány dolgozó jusson az egyes feladatokra. Erre szükség is lesz, mivel a Banished-ben mindent a rendelkezésre álló embereknek kell elvégezni.

Először is szükség lesz élelemre: ezt meg lehet oldani ültetvényekkel, csakhogy nehezebb fokozaton kezdéskor nem lesz búzamagunk, ezért marad az ősidőkben használt vadászó, gyűjtögető életmód.

Az élelem mellett lakóépületekre is szükség van, ami viszont újabb épületeket igényel (elsősorban a nyersanyag ideiglenes vagy végleges tárolására alkalmas helyet). A tél közeledtével nem árt felkészülni a hidegre: ahhoz, hogy az emberek ne fagyjanak halálra, kelleni fog meleg kabát és tűzifa.

A játékban a fejlesztési lehetőségek korlátozottak: faház helyett építhető kőház, az épületeket össze lehet kötni utakkal, de felhőkarcolók és repülőterek sosem fognak kiemelkedni a lombkorona-szintből.

Cserébe ott van az iskola. Az iskolába járó ifjak tovább maradnak gyerekek és az oktatás időtartama alatt nem tudnak dolgozni, cserébe a képzés végén hatékonyabb munkásokká válnak.

Ez az egész így leírva nem tűnik bonyolultnak, pedig nagyon is az, a változó lakosság mellett nehéz megtalálni az ideális munkaerő-elosztást (a Banished-nek nincsen dedikált vége és a pályák nagy mérete miatt a szükséges terület sem fog elfogyni).


Eszköztár:

A Banished eszköztára egy szóval jellemezhető: minimális (ez nem feltétlenül negatívum). A játékban összesen hat építési kategória található: élelem, nyersanyag, lakás, tárolás, út, valamint a speciális épületek.

A legfontosabb feladat az élelmiszer-utánpótlás biztosítása lesz: ezt meg lehet oldani a fent említett gyűjtögetéssel, ugyanakkor létezik vadász- és halászkunyhó, sőt, ültethetünk többféle növényt is (az almától a búzáig).

Lakóépületből mindössze háromféle található a játékban: egy fából- és egy kőből készült (utóbbi kisebb költséggel fűthető), valamint egy nagy közösségi ház (ez utóbbi a fedél nélküliek átmeneti (vagy végleges) elhelyezésére szolgál.

A játékban gyűjtött nyersanyagokat (élelmet, fát, követ, stb.) valahol tárolni kell, amíg nem kerülnek felhasználásra. Persze ott lehet őket hagyni a fa kivágásának helyén is, de célszerűbb az építendő területhez közelebb felhalmozni őket - ehhez elég egy kijelölt placc, de építtethetünk raktárt és piacot is.

Ha a falu kicsit nagyobbra nőtt, az élelmen kívül szükség lesz egyebekre is. Ezek általában kétlépcsős folyamatok: először építeni kell egy bányát, vadászkunyhót vagy épp erdészlakot, hogy rendelkezésre álljon a szükséges vas, bőr vagy fa.

Az itt dolgozó emberek kitermelik a nyersanyagot, majd ezt a második épület használja: például a kovácsműhely vagy a szabó (néha egy nyersanyagot több végtermékké lehet alakítani, fából például lehet tűzifa vagy épület).

Természetesen maga az építkezés sem megy egy pillanat alatt: először el kell bontani a helyszínen lévő dolgokat (köveket, fákat), majd minden szükséges nyersanyagot a kijelölt területre kell szállítani, végül szükség van valakire, aki felépíti az adott épületet (azaz szállító és építő emberkék egyaránt kellenek).


Ellenfelek:

A Banished-ben sincs senki, aki az életünkre törne, de kezdetben könnyen (véletlen) megtizedelhetjük településünk lakosságát. A lehetőségek korlátozottak, de így is többféleképpen kipusztíthatjuk a nehezen megszerzett embereket.

Először is ott van az élelmezés. A Banished (kis) számkivetettjei rengeteget esznek és főleg folyamatosan (minő meglepetés). A baj itt az élelmiszer-utánpótlással van. Első körben szükség van egy ilyen típusú épületre - még a gyűjtögetéshez is.

Komolyabb mennyiségű élelemhez mezőgazdaságra is szükség lesz, de - a valóságnak megfelelően - búzát évente csak egyszer lehet begyűjteni, ám addig is szükség lesz készletekre. Egy almafánál még többet kell várni: legalább 4 év telik el, mire a facsemeték termőre fordulnak, addig pedig egy éhínség könnyen megtizedeli a lakosságot. A játék legrosszabb része a tehetetlenség: a búzamezőnk például pár hónap múlva termőre fordul, ám addig éhenhal a fél népesség.

Persze a lakosok meghalhatnak a bányában is (fejükre esik egy szikla), a nagyobb veszélyt azonban a tömeges halálok fogják jelenteni (erre érdemes felkészülni egy temetővel). Ha télen nincs mivel fűteni vagy nincsen télikabátjuk, a lakosok könnyen megfagyhatnak, ezért a tűzifa és ruha-utánpótlás biztosítása is kiemelt feladat lesz.

Emellett gyógynövényekre is szükség lesz, lévén ennek hiányában a betegségek fogják ritkítani a dolgozók sorait. Ha minden szükséges élelem, nyersanyag és késztermék rendelkezésre áll, akkor el lehet gondolkozni egy piac, városháza vagy a fent említett iskola építésén, de érdemes az egyéb veszélyekre is figyelni (pl.: a tüzekre).

Kétségbeesett helyzetben (például éhínség esetén) le lehet szedni a félig kinőtt búzát, kivágni az almafákat és megenni az összes haszonállatot, ami ideiglenesen gyógyírt jelenthet, de ez több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz, ezért csak végszükség esetén érdemes ilyennel próbálkozni.

Még annak is van negatív oldala, ha más számkivetetteket fogadunk be: az persze jó hír, hogy az új lakosok azonnali többlet-munkaerőt jelentenek, csakhogy egyben újabb éhes szájat is.


Tippek és Hátrányok:

A fentiekből úgy tűnik, hogy a Banished egy nehéz játék, de ez nem teljesen igaz: a játék még nehéz fokozaton is játszható, akár új játékosként is, viszont a többi független fejlesztőhöz hasonlóan itt sem tökéletes a betanítási szakasz: senki sem mondja el például, hogy melyik élelmiszer-termelési módozatot érdemes választani.

Szintén probléma, hogy idővel a Banished repetitívvé válik: persze mindig lesz tennivaló, de mivel nincsenek fejleszthető épületek, nem léphetünk új korokba és küldetések sem kerültek a játékba, így egy idő után unalomba fulladhat a sok órás település-építés.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a Banished-ben remekül eltalált a fejlődés: nagyobb népesség esetén is sok a tennivaló és megvan a csak még ezt az évet éljem túl érzés. A túlélést az alábbi tippek is segíthetik:


1.: A játék elején két dolgot kell azonnal megoldani: a lakhatást és az élelmezést. Utóbbihoz kezdetben (főleg nehéz módon) a gyűjtögetést érdemes választani, mivel ez azonnal ehető végterméket eredményez (emellett a hatékonysága meglepő módon nagyobb, mint a növénytermesztésé).


2.: Először egy közösségi ház is elég, lévén ez számos ember lakhatását biztosítja, így megéri a belefektetett nyersanyagokat.


3.: Később viszont mindenképpen szükség lesz különálló házakra is, mert a fiatal pároknak csak úgy születik gyerekük, ha egy házban csak ők ketten laknak (gyerekek nélkül a társadalom megöregszik és kihal).


4.: Az oktatás rendkívül fontos: a tanult felnőttek sokkal jobban teljesítenek, mint a tanulatlanok.


5.: Csak lassan érdemes fejlődni és mindig figyelni kell a születés/halálozás arányára, ellenkező esetben a munkások száma egy ideig még elég lesz, később viszont a meghaló idősek helyett nem lesz elég fiatal felnőtt (fontos előre tervezni, mert probléma esetén nem tudunk azonnali megoldással szolgálni).


Összegzés:

Összességében a Banished kissé szegényesnek hat, de nem szabad elfelejteni, hogy az egészet egyetlen ember készítette! Ehhez mérten a grafika, ha nem is remek, kategóriájában több mint elég (igaz, az ajánlott i5-ös processzor azért meglepő), a fejlődés kiemelkedő és megvan az elveszettség érzése (igaz, az évről évre érkező kereskedő azt sejteti, hogy élnek még emberek rajtunk kívül).


Adatok:

Megjelenés éve: 2014

Platform: Windows

Típus: városépítő-szimulátor

Fejlesztő: Shining Rock Software (Luke Hodorowicz)

Gépigény (minimális/ajánlott):

Processzor (CPU): 2 GHz (Dual Core)/3,33 GHz (i5)

Memória (RAM): 512/512 MB

Videokártya (GPU): 512/512 MB

Merevlemez (HDD): 250 MB


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.