Avernum: Escape From the Pit

„Egy ocsmány világ csapdájában”


Körítés:

A számítógépe szerepjátékok nem tartoznak a legnépszerűbb játék-kategóriák közé, viszont történetmesélésüknek és hosszú játékidejüknek köszönhetően stabil rajongótáborral rendelkeznek.

Vannak ikonikus játékok, mint a The Elder Scrolls (röviden TES) sorozat tagjai, melyet a hatalmas Bethesda fejlesztett: nekik (főleg a többiekhez képest) szinte végtelen pénz és képzett munkatárs áll rendelkezésre, ezért minden téren kiemelkedő alkotásokra képesek.

Más stúdiók jóval kisebbek, ezért néhány dolgot fel kell áldozniuk: a minőségből nem feltétlenül kell engedniük, viszont a grafikát vagy annak egy részét, a történetet, esetleg valamilyen más aspektust (esetleg mindet) kicsit kevésbé ambiciózusra kell venni.

Ennek egyik végpontján helyezkedik el az 1994-ben alapított Spiderweb Software is. A cég ügyvezető igazhatója Jeff Vogel, ami hangzatos titulus, de gyakorlatilag rajta kívül sokáig egyedül Mariann Krizsan munkálkodott a játékokon (aki mellesleg Jeff felesége).

A Spiderweb Software néhány évente megjelentet egy játékot, de eddig mind közel azonos grafikájú, körökre osztott szerepjáték volt: ezek egyike a jelen cikkben tárgyalt Avernum: Escape From the Pit.


Játékmenet:

A játék őskori, igaz, csillámló menüjében a játékos nekieshet egy újabb fantasy-világbeli kalandnak, de mielőtt elindul, az Avernum-ban is ki kell választani négy karaktert (akárcsak az Eye of the Beholder játékokban). Az egyes csapattagok 9 kategóriába oszthatóak: vannak a klasszikus fegyveres kasztok, mint a harcos, berzerker vagy lázadó, a könnyebb fegyverzetű, tolvajszerű íjász, de létezik hagyományos mágus és (gyógyító) pap is. Pozitívum, hogy ha egyik kaszt sem nyerné el a játékos tetszését, lehetőség van a pontok önálló elosztására is, saját típust hozva létre.

Az alaptörténet ezúttal is rém egyszerű: a négy karaktert egy kisebb vétségért örökre száműzik Avernum-ba: egy rettenetes földalatti világba, amelyből nincs kiút. A szörnyű valósággal szembesülve a négyfős csapat elindul, hogy szembenézzen mindezzel a horrorral...

A játék két szinten zajlik: a világtérképen láthatóak a városok és egyéb nevezetességek, ám itt a négyes egyetlen tömbként mozog és nincs lehetőség harcra. A belső területeken (városokban, alagutakban és a harctéren) a csapattagok egymás lábnyomát követve haladnak.

Amennyiben a csapat belefut egy ellenségbe, a játék átkapcsol csata-módba. Ilyenkor mind a négy tag külön mozog: egymás után megadott lépésnyit haladhatnak, illetve körönként egyszer támadhatnak, majd az ellenfél következik.

A harcok a klasszikus fantasy-elemekkel van tele: a harcosok kardjukkal csapkodnak, a mágus tűzgolyókat és különféle lényeket idéz meg, a gyógyító pedig az életet tölti vissza és a mérgezést szünteti meg.

Ha sikerül legyőzni a csoportosan támadó ellenfeleket, a négyes nemcsak tapasztalattal, de a halottaktól zsákmányolt felszereléssel is gazdagodik, majd tovább folytathatják földalatti bolyongásukat. A harcok végén a csapattagok életereje megmarad, igaz, valamennyit regenerálódnak, az élet és varázserő viszont csak a városokba belépve töltődik újra.

A fő küldetésszál mellett számos egyéb munkát is el lehet végezni a világban bóklászó (valójában túlnyomórészt helyhez kötött) embereknek és sok dolgot megtudhatunk magáról a világról is. Méghozzá nagyon sokat, ugyanis az Avernum-ban könyveket megszégyenítő mennyiségű dialógus és történetmesélés található, ami pozitívum, az viszont már kevésbé, hogy az ötödik beszélgetés során, amikor az egyszavas kérdésünkre megint egy teljes oldalnyi szöveg, a játékosok 99%-as az egészet hagyja a fenébe.


Eszköztár:

A csúnya (ld. „Tippek és hátrányok” bekezdés, illetve ld. cikkhez mellékelt képek) és a szükségesnél jóval hosszabb beszélgetésekkel tűzdelt Avernum-ból nem spórolták ki a tartalmat. Minden karakter 12 alap felszerelési tárgyat hordozhat és további 35 félét cipelhet magával.

A legegyszerűbb természetesen a kard vagy más közelharci fegyver, a pajzs, illetve az íj (minden karakter hordozhat íjat és használatukhoz nem kellenek nyilak). A második csoport a hagyományos felszerelések tartoznak: a csizma, nadrág, felső, kesztyű és sisak: ezekből mind-mind többféle található a játékban, viszont a varázslók csak a könnyebb típusokat használhatják.

Ötletes megoldás, hogy a páncélzat használata hátrányokkal is ját: egy izmosabb acél-pajzs például 21%-kal növeli a védelmi értéket, viszont 10%-al csökkenti a találat esélyét (ami nem tűnik soknak, de az egyes ruhadarabok hátrányos tulajdonságai is összeadódnak).

Mellettük létezik további 4 felszerelés-típus: az öv, a köpeny, a gyűrű és a nyaklánc - ezek többnyire kisebb bónuszokat adnak.

E felszerelési tárgyak mellett számos egyéb kacatot is felvehetnek a karakterek. Ezek között vannak hasznosak (pl.: különböző főzetek), nagy értékű drágakövek és különféle alapanyagok (pl.: gyógyfüvek).

Természetesen nem maradhatnak el a hasznavehetetlen tárgyak sem - akárcsak például a Skyrim-ben, az Avernum világa is tele van értéktelen, a játékos számára funkcióval nem rendelkező ócskaságokkal, amire semmi szükség (ezzel nincs semmi probléma, viszont nem is érdemes felszedni őket).

Ennél jóval fontosabb a harc, illetve még inkább a győzelem, mivel a legtöbb számítógépes szerepjátékhoz hasonlóan itt is tapasztalati pontot (XP-t) kapunk az ellenfelek leöléséért, szintlépéskor pedig több elkölthető tapasztalati pontot.

A legfontosabb a négy alapképesség, az erő, ügyesség, intelligencia és kitartás: ezek határozzák meg a karakterek életerejét, mágiáját és azt is, hogy ki mekkorát tud ütni.

A másodlagos képzettségek három fő kategóriára oszlanak: ”hagyományos” harc, mágia és egyéb: elsőben kardokkal, szálfegyverekkel és íjjakkal összefüggő képzettségek találhatóak, a másodikban főként támadó és gyógyító varázslatok, míg a harmadikban apró módosítók (a játék az alapképességre, a fegyver/mágia és a további módosító képességekre külön elkölthető pontokat ad). Az egeret a képzettségek fölé húzva kapunk egy-egy rajzot, ami nem illik az amúgy komoly világba, cserébe jópofán néznek ki.


Ellenfelek:

Avernum világa elsősorban a nélkülözésről szól és a lentiek túlélési esélyeit számos szörnyeteg keseríti meg. Vannak hagyományos ellenfelek, mint az emberek és óriáspatkányok, de igen combos dögök is, mint a különböző óriásgyíkok (ezek nagytestvérei a sárkányok, melyek valódi kihívást jelentenek).

Az emberek mellett hasonló antropomorf lények is találhatóak a játékban: ilyen faj a nephilim (a TES megfelelője a khajit - macska-ember) és slithzerikai (TES változata az argóniai - gyík-ember).

Jelentős változatossággal bírnak továbbá az óriásférgek, melyek főként mennyiségükkel és mérgezéssel próbálnak győzni, de olyan piszkos trükköket is bevetnek, mint a reprodukció - hiába ölünk meg egyet, a helyén két újabb lény jelenik meg.

Ha már mennyiség: Avernum lényeinek többsége igen gyenge, viszont irdatlan számban jönnek: általában a négyfős hős-kompániának legalább tucatnyi ellenféllel kell megmérkőznie.

A különféle ellenfelek annyian vannak, hogy sokszor már egymást akadályozzák (hála a négyzethálós rendszernek). A legtöbb támadó ember- és szörnyeget-csoport vegyes összetételű: túlnyomórészt gyenge vagy közepes lényekből áll, de van benne pár erősebb egység is.

Az ellenség a játékoshoz hasonlóan nem csak közelharci támadással rendelkezhet: nyilazhat, dobhat dárdát és használhat varázslatokat is.

Ha a játékos a világban kóborol és egy csapat ellenfélbe ütközik, ott helyben csapnak össze, legyen az egy katakomba, nyílt terep vagy akár egy híd, de ez semmit sem befolyásol. Minimális taktikázásra kizárólag a zártabb tereken, főként épületek között lesz lehetőség: itt egy lény elállhatja az ajtót és egyes távolsági fegyverek nehezebben használhatóak (pl.: egy sarkon túli ellenség megsemmisítésére).


Tippek és Hátrányok:

A Harc Wesnothért kapcsán sokan felhozzák, hogy a grafikája gyakorlatilag nemlétező fogalom, pedig a retro-hatású, pixelart-típusú karakter-design nemcsak funkciójának felel meg, de egész jól néz ki. Na, az Avernum nem ilyen.

Még a leg-szofisztikáltabb kifejezés az elképesztően ocsmány: a víz- és híd-négyzetek különdíjat érdemelnének (olyan rondák) és ezen az sem javít, hogy a négyzetek szélei nem folynak egymásba, emiatt minden rettenetesen szögletes. Ja és az Avernum: Escape From the Pit nem egy őskori játék: 2011-es. Kétezertizeneggyes! (összehasonlításul a Harc Wesnothért 2003-as, 2011-ben olyan grafikájú játékok jelentek meg, mint a fent említett Skyrim vagy a Crysis 2).

Ez eltántoríthat sok próbálkozót, aminek két oka van: egyrészt a Spiderweb-nek gyakorlatilag nincsen pénzügyi kerete, másrészt a játék úgynevezett ”grafikai” motorja az elmúlt 20 év alatt csak picit csiszolódott, ami annyit ér, mint halottnak a csók.

Ugyanakkor az Averum világa - vállalhatatlan grafikája ellenére - megérdemel egy pirospontot: főleg kohéziója miatt. A földalatti katakombák nem csak egymás mellé dobált, ellenfelekkel teli útvesztőkből állnak: a lenti emberek városokat, falvakat alapítottak, van kovácsműhely és kocsma-szálló, ahogy kisebb kunyhók és földművesek is.

Pozitívum az alkalmazkodás bemutatása is: termőföld és kellő napfény híján az emberek gombákból készítik ételeiket és a környezet kihatással van még a tehenekre is (abba most ne menjünk bele, hogyan jut el a kellő mennyiségű fény a legmélyebb lyukakba is).

Ha viszont az embert nem zavarja a rettentően csúnya és minimalisztikus környezet, valamint az irgalmatlan mennyiségű szöveg, egy igen hosszú szerepjátékba csöppenhet - mivel az Avernum nem a legegyszerűbb játék, az új játékosoknak érdemes néhány dologgal tisztában lenni:


1.: a csapat-összeállítás szokás szerint kulcsfontosságú: a négyfős csoport első két tagja mindig harcos legyen (valaki olyan, aki jól bírja a csapásokat, mivel nekik kell felfogni a támadásokat), hátul állhat egy-egy varázsló és gyógyító (vagy két varázsló).


2.: a fegyverfajták nem mind ugyanolyan erősek: a leghatékonyabb a két kard páros, az íj szükséges, de nem túl hasznos fegyver, míg a hajítódárdák mit sem érnek. Hasonló a helyzet a mágiával is: egy tűzgolyó igen ütős magas sebzése miatt, míg a legtöbb idézés teljesen hasznavehetetlen (hasonló igaz a képességekre is).


3.: segítsünk mindenkin: a városok főterén van egy tábla mellékküldetésekkel - ezeket érdemes mind megcsinálni, mivel pénzzel és értékes felszereléssel gazdagodhatunk. És természetesen sok-sok tapasztalati ponttal.


4.: területsebző varázslat mindenek felett: a harcok alatt számos ellenséggel kell egyszerre harcolni, ezért a leghatékonyabbak a területsebző varázslatok: ezzel egy csapásra elpusztíthatjuk a gyengébb lényeket és meggyengíthetjük a többieket.


Összegzés:

Az Avernum egy kevesek által ismert járték, noha a gyártó honlapja mellett több online platformról is letölthető (klasszikus dobozos kiadással nem foglalkoznak). A Spiderweb-játékok több sebből véreznek: a kimondhatatlanul ronda látványvilág és a sivár környezet mellett állandó problémát okoz a nehézség. A játék folyton magyaráz, sokszor mégsem egyértelmű, miért és hova kell menni, ha pedig az ember csak úgy bóklászik, könnyen (azon a szinten) legyőzhetetlen lényekbe botolhat.

Hogy mindezek ellenére miért gyártja évtizedek óta a Jeff Vogel a szinte klónoknak tűnő játékokat (az Avernum mellett az Exile és Avadon sorozatok és tucatnyi további cím)? Jó kérdés.

A válasz igen egyszerű: hibái ellenére a sorozat legjobb tagjának tartott Avernum: Escape From the Pit (amely az eredeti Avernum trilógia felújított változata) mégis játszatja magát - főleg, ha az embernek nincsenek magas elvárásai (viszont sok a szabadideje).

A Spiderweb pedig továbbra sem áll le: 2015-ben megjelent a felújított Avernum folytatása, az Avernum 2: Crystal Souls (igen, továbbra is ugyan azzal a grafikával). De hogy ne rossz szájízzel zárjuk az ismertetőt: az Avernum (elődeihez hasonlóan) elérhető Androidos és iOS-kivitelben is, így az unalmas órákat, például egy hosszú utazást feldobhatja ez a földalatti világ.


Adatok:

Megjelenés éve: 2011

Platform: PC, Mac, Android, iOS

Típus: (körökre osztott) CRPG (számítógépes szerepjáték)

Fejlesztő: Spiderweb Software

Gépigény:

Processzor (GPU): 1 Ghz (Pentium III)

Memória (RAM): 500 MB

Merevlemez (HDD): 200 MB


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.