Potez 630

„Sorozatgyártott ágyútöltelék”


Tervezés:

Ahogy az az Elfnet.hu más hasonló témájú cikkeiben is olvasható, az első világháború után Franciaország jelentős mértékben leépítette haderejét. Ez logikus lépés volt - a háborút lezáró Versailles-i békeszerződés a vesztes Németországot óriási jóvátétel megfizetésére kötelezte és eltiltotta gyakorlatilag minden modern harceszköz rendszeresítéséről (az Osztrák-Magyar Monarchiát pedig feloszlatta). Azért, hogy Németország soha többé ne indíthasson háborút, a terület körül létrehozták az önálló Lengyelországot és Jugoszláviát, amelyek területeket csatoltak el a haderő hiányában már határai védelmére is képtelen németektől.

Ebben a helyzetben Franciaország az Egyesült Királysághoz hasonlóan drasztikusan lecsökkentette katonai költségvetését és a fennmaradó keret jelentős részét a gyarmati egységek kiszolgálása kötötte le. Franciaország számára ez azért is fontos lépés volt, mivel a világháborúban súlyos veszteségeket szenvedtek, majd a gazdasági válság is komoly terhet jelentett. Ez viszont oda vezetett, hogy az Adolf Hitler vezette német nemzetiszocialisták hatalomra jutását követően Franciaország késve kezdte meg hadereje újrafegyverzését, amit egy nagyszabású program-sorozattal kívánt ellensúlyozni.

Ennek részeként a légierő bombázóit és vadászgépeit egyszerre cserélték le, sőt, a francia légügyi minisztérium 1934. október 31-edikén megrendelt egy nagy sebességű nehézvadászt is. Utóbbi típust eleve többfeladatú gépnek tervezték: alkalmasnak kellett lennie vadászrepülőként való használatra, de a nappali mellett az éjszakai bevetéseket is elvárták, ahogy a bombázók kíséretét is.

Ezen feladathoz a leendő repülőgép végsebességének el kellett érnie a 450 km/h-t, 300 km/h-s cirkálási sebességet vártak el, amit legalább 4 órán át tartania kellett és legalább 2 db 20 mm-es gépágyút kellett hordoznia (azt is kikötötték, hogy a gép kétmotoros kialakítású legyen, két- vagy háromüléses elrendezésben).

A pályázaton elindult az Aéroplanes Henry Potez gyár is, amelyet Henry Potez alapított 1919-ben. A Potez vállalat a két világháború között igen termékeny volt: több tucat prototípust fejlesztett, túlnyomórészt kisméretű polgári utasszállítókat (pl.: Potez 36, Poter 43), illetve katonai kisegítő repülőgépeket. Egy évvel az új kiírás előtt, 1933-ban levegőbe emelkedett a Potez 530-as, a cég kétmotoros közepes bombázója, amelyet a francia légierő ugyan rendszeresített, de a típus más korabeli francia bombázókhoz hasonlóan szögletes, már megjelenésekor elavult.

A Potez vállalat 630-as jelzéssel kezdte meg a nehézvadász tervezését, de az egyre feszültebb külpolitikai helyzetre és a francia hadsereg-modernizáció lassúságára tekintettel 1936 végén a tucatnyi önálló francia repülőgépgyárat hat állami konzorciumban egyesítették. A Potez a Société nationale des constructions aéronautiques du Nor (SNCAN, köznapi nevén Nord) csoportba került (a Potez által megvásárolt CAMS, valamint az Amiot, az ANF Les Mureaux és a Breguet gyárakkal együtt), ez azonban nem befolyásolta a Potez 630-as fejlesztését.

A Potez mellett a felhívásra a Breguet, a CAER, a Hanriot és a Loire-Nieuport gyárak nyújtottak be terveket. Mind az öt gyártól egy-egy prototípust rendeltek tesztelésre, a pályázatot a Potez nyerte meg, de a Breguet terve, a Breguet 691-es később Breguet 693-as jelzéssel szintén gyártásba került, igaz, kifejezetten alacsonytámadó szerepkörben. Hasonló kialakítása és feladatköre ellenére a szintén francia Bloch MB.170-es repülőgép-család tervezését később kezdték meg.

A Potez korábban két számjeggyel jelzett modelleket épített és a repülőgép első prototípusa a Potez 63.01 (Potez 630-01) jelzést kapta (a második prototípus kódja Potez 630.01 volt), ezért egyes forrásokban a repülő Potez 63-asként szerepel.


Konstrukció:

Annak ellenére, hogy a Potez gyár korábban nem fejlesztett élvonalbeli katonai repülőgépet, a 630-as modern tervezet volt. A gépet tisztán fémépítésűnek tervezték és mivel a nehézvadász szerepkör mellett elvárták a bombázás és a felderítés képességét is, a típus egyes változatai hosszú, nagyrészt üvegezett orrot kaptak (a vadász-változat üvegezés nélküli, fém orrot kapott).

A Potez 630-as aerodinamikailag letisztult repülő volt keskeny, lapított testtel, amire az elvárt (ebben a kategóriában az 1930-as évek közepén jelentősnek számító) végsebesség miatt volt szükség. A gép önhordó, alsó bekötésű szárnyai a szárnyvégek felé erősen elkeskenyedtek, a hajtóművel külső oldalán ”V” beállítással.

A farokrészen kettős vízszintes és függőleges vezérsíkokat alakítottak ki (szintén pozitív ”V” beállítással), ami a nagyobb felületű, hatékonyabb vezérsíkok mellett megkönnyítette a hátsó lövész feladatát (mivel látóterét középen nem osztotta ketté a vezérsík).

A Potez vállalat korábban maga is fejlesztett repülőgép-motorokat, de nem ilyen nagy teljesítményűeket - a 630-asból ezért eleve két változatot terveztek: a 630-ast (Hispano-Suiza 14AA csillagmotorral) és a 631-est (Gnome-Rhone 14N csillagmotorral).

A korábbi francia repülőgépekkel ellentétben a Potez 630-as már behúzható futóművel rendelkezett: a háromtagú futómű első két futószárát a hajtómű-gondolákba lehetett behúzni (átmeneti megoldásként a kerekeket behúzott állapotban sem fedte burkolat), míg a hátsó bolygókerekes támasztókereket nem lehetett behúzni.

A Potez 630-as fegyverzete attól függően változott, hogy az adott variánst milyen feladatkörre tervezték. Az eredeti nehézvadász-modellek 2 db 20 mm-es Hispano-Suiza HS.404-es gépágyút szállítottak a törzs alatt, míg egyes példányok egy gépágyút és egy 7,5 mm-es MAC 1934-es géppuskát kaptak. Az üvegezett orrú gépek 4 db 7,5 mm-es géppuskával rendelkeztek, amelyeket kettesével építettek a szárnyak alatti gondolákban, emellett egy további géppuskát kapott a hátrafelé néző megfigyelő (egyes példányok ennél több géppuskával rendelkeztek). A bombázásra képes Potez 630-as modellek 4 db 50 kg-os bombát is szállítottak.

A repülő személyzetének és magának a pilótafülkének az elrendezése is az alváltozatoktól függött. A nehézvadász gépek relatív rövid orr-részt kaptak háromfős legénységgel, a pilóta és a hátsó lövész között a parancsnokkal. A felderítő gépek hosszú orr-résszel és rövid pilótafülkével rendelkeztek, mivel ezen gépek pilótafülkéjében nem volt hely parancsnoknak, ehelyett a harmadik főt az orrban hasaló megfigyelő adta. A bombázógépek a vadász-változatokhoz hasonló hosszú fülkét kaptak, de a pilóta és a lövész közé építették a bombateret (a kisméretű bombákat függőlegesen tárolták).


Szolgálatban:

A Potez 630-as első prototípusa (kísérleti farokrésszel) 1936. április 25-én emelkedett először a levegőbe, még egyenként 580 lóerős Hispano-Suiza 14-es motorokkal. A tesztelés során egyre erősebb motorokat használtak: a 700 lóerős motorokkal már sikerült elérni a kiírásban szereplő sebesség-elvárásokat.

A kisebb balesetek ellenére a légügyi minisztérium e típust választotta ki rendszeresítésre és a repülőből egy évvel később 10 előszériás modellt rendeltek, vegyesen a kétféle hajtómű-változatból, a nehézvadász-kialakítás mellett könnyűbombázó (később ehelyett alacsonytámadó) és felderítő elrendezésben is.

A típus gyártásának beindítása (francia viszonyok között) relatív gyors volt: az első példányokat már 1938 elején átadták. A Potez 630-ast a Gnome-Rhone 14M csillagmotorokkal (a 14N fejlesztett változatával) kívánták meghajtani, de mivel ezek sorozatgyártásának beindítása késett, egy sorozatot Hispano-Suiza motorokkal kívántak felszerelni (emellett egy gépet amerikai Pratt & Whitney R-1535 „Twin Wasp Junior” hajtóművekkel teszteltek, de ez nem lépett túl a prototípus-fázison).

Ekkor Franciaországnak már 180 gépre volt megrendelése és a leszállított gépek számának növekedésével a Potez 630-as sorozatú repülőgépek fokozatosan elkezdték kiváltani a korábbi, elavult vadászgépeket, bombázókat és felderítőket.

A második világháború kitörésekor már több mint 350 db ilyen repülőgép állt rendszerben a francia légierőnél és egymaga több mint fél tucat korábbi francia repülőgép-típust váltott ki. Amikor azonban az első korlátozott harcérintkezéseket követően 1940-ben megindult a német offenzíva Franciaországgal szemben, a Potez 630-asok súlyos veszteségeket szenvedtek.

A típusnak voltak előnyös tulajdonságai: relatív egyszerű volt a gyártása és a karbantartása, ráadásul nem volt különösen nehéz vezetni, azonban a kis teljesítményű francia hajtóművek miatt a gépek lényegesen lassabbak voltak nemcsak a német Messerschmitt Bf 109E „Emil” vadászgépeknél, de a német gyorsbombázóknál is.

1940 júniusára már több mint 700 db Potez 630-as került a csapatokhoz, de a pótalkatrészek szinte teljes hiányában számos javításra váró példány fel sem szállhatott, illetve a német bombázások áldozatává vált - több alakulat úgy vesztette el teljese gép-állományát, hogy egyetlen bevetésen sem vettek részt.

A Potez 630-as volt az egyik legnagyobb számban gyártott korabeli francia repülőgép (összesen 1395 darabot építettek belőle), ugyanakkor egyben a 630-asok szenvedték el a legnagyobb veszteségeket is, miközben csak kisszámú német repülőt tudtak megsemmisíteni (vadász, éjszakai vadász és bombázó szerepkörben a Potez 630-as szinte teljesen hatástalannak bizonyult).

Elterjedtsége miatt a típust tovább használta a nácikkal kollaboráló Vichy Franciaország és a független Szabad Franciaország is és kis számban a Francia Indokínában állomásozó csapatok is alkalmazták. A vichy-gépeket a Szövetségesek ellen vetették be, emellett kisegítő feladatokra a németek is használták őket, valamint szövetségeseiknek adták tovább (Magyarország például 40 db kiképzésre használt Potez 63.11-est kapott).

A repülőből megjelenésekor számos ország rendelt, de ezek általában nem érkeztek meg eredeti célországukba, ehelyett francia szolgálatba kerültek, illetve később a németek használták vagy átadták őket (a magyarok mellett Romániának).

A Potez 630-asból több mint egy tucat változatot terveztek, de ezek közül több nem került sorozatgyártásba. A modellcsaládon belül a Potez 671 a nehézvadász-változatokat jelölte, a Potez 633 B2 volt a bombázó-modell, a Potez 637 és Potez 63.11 felderítő repülőket takart, míg a kiképző-gépeket többek között Potez 634-esként kódolták.

A Potez 630-as előremutató tervezet volt, amely más francia repülőkkel ellentétben a világháború kitörésekor relatív nagy számban állt rendszerben, de a gyenge motorok és a pótalkatrészek hiánya halálra ítélte a típust.


Műszaki adatok:

Név: Potez 63.11A.3

Típus: háromüléses többcélú (elsődlegesen nehézvadász) repülőgép

Fizikai jellemzők:

Hossz: 10,93 m

Fesztáv: 16,00 m

Magasság: 3,08 m

Szerkezeti tömeg: 3.135.kg

Max. felszálló tömeg: 4.530.kg

Motor: légcsavaros, 2 db, egyenként 700 Le-s (1400 Le összteljesítménnyel) (Gnome-Rhone 14M 4/5, ”csillag” hengerelrendezésű, kétsoros, 14 hengeres, léghűtéses)

Személyzet: 3 fő

Fegyverzet: változattól függően 2 db 20 mm-es gépágyú (Hispano-Suiza HS.404, a törzsben), 4 db 7,5 mm-es géppuska (MAC 1934, párosával a szárnyakban) vagy 200 kg-nyi bomba és 1 db 7,5 mm-es géppuska (MAC 1934, a hátsó lőállásban)

Teljesítmények:

Végsebesség: 425 km/h

Csúcsmagasság: 8.500.m

Emelkedőképesség: 504 m/perc

Hatótávolság: 1500 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2018 | Minden jog fenntartva.