KAI KUH-1

„Dél-koreai eurokopter”


Tervezés:

Korea Ázsia egyik érdekes, kétarcú országa. Maga a terület már évezredek óta lakott, de több évszázadon át japán fennhatóság alatt állt. Ez a korszak egészen 1945-ig tartott: a második világháború végén ugyan az amerikaiak és a szovjetek felszabadították az országot, de egyúttal a 38-ik szélességi kör mentén fel is osztották maguk között.

Az északi terület 1948-ban Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (röviden KNDK, köznapi nevén Észak-Korea) néven függetlenedett, majd egy máig lezáratlan, pusztító háborúba kezdett a Koreai Köztársaság (a továbbiakban Dél-Korea) ellen (a harcok 1953-ban értek véget).

Az 1970-es, 80-as években Észak-Korea szovjet segítséggel sokat fejlődött, míg a déli országrész továbbra is elmaradott volt, később viszont megfordult ez a trend. A Szovjetunió széthullásával Észak-Korea csak kínai segítséggel maradt életben és minden téren megrekedt az évtizedekkel korábbi állapotban, míg dél rendkívül gyors, a Japánéhoz hasonló fejlődésen ment keresztül.

Bár Dél-Korea még több tekintetben egy fejlődő ország képét mutatja, gazdasága modern, az egy főre jutó GDP tekintetében pedig a világ vezető országai közé tartozik.

A dél-koreaiak azonban komoly fenyegetéssel kénytelenek nap, mint nap szembenézni, a térségben ugyanis két kommunista rendszer is található: az évtizedek óta hadigazdaságként működő Észak-Korea és északi támogatója, a Kínai Népköztársaság (a szintén kettéosztott Kína diktatórikus része).

Emiatt Dél-Korea kénytelen nagyszámú hadsereget fenntartani, akárcsak a kommunista támadástól tartó Kínai Köztársaság (~ demokratikus Kína, köznapi nevén Tajvan) - a diktatúráknál jóval kisebb létszálú hadsereg miatt Dél-Korea a technológiai fölényt helyezi előtérbe.

Ez igaz minden haderőnemre, így a légierőre is, ám ez sokszor nem egyszerű feladat: a dél-koreai helikopterek például nagy darabszámuk ellenére jobbára több különböző, elavult típust jelentenek.

2005 decemberében ezek leváltására egy külön programot indítottak, melynek célja egy legalább részben Dél-Koreában fejlesztett helikopter megalkotása volt. Ezt a Korea Aerospace Industries, röviden KAI vállalat nyerte, de az Agency for Defense Development (ADD) és a Korea Aerospace Research Institute (KARI) is részt vesz a programban.

Mivel Dél-Korea korábban nem fejlesztett forgószárnyas járműveket, szüksége volt egy tapasztalt helikopter-gyártóra: ezt a szerződéses partnerséget az Eurocopter nyerte. Ennek eredményeként született meg az egyszerűen Korean Utility Helicopter (angol; többcélú koreai helikopter), röviden KUH-1 névre keresztelt típus, melynek beceneve Surion.


Konstrukció:

A Surion egy közepes méretű, modern helikopter, melyet úgy alkottak meg, hogy feladatok széles skáláját végezhesse. A típus felépítése az európai Eurocopter AS532 „Cougar” helikopterhez hasonló: a gép raktere előtt található az ék alakú pilótafülke, fölötte a hajtóművek, míg a farokrész hosszú és vastag.

Maga a vezetőfülke páncélozott ablakokat kapott, amely ellenáll a kiskaliberű lőszerek találatának, az üzemanyagtartályt extra páncélzat védi. Az üresen közel 5 tonnás, részben kompozit anyagokból álló KUH-1 négylapátos rotorral rendelkezik, ebből létezik hátrahajtható változat is (a könnyebb hajófedélzeti tároláshoz).

A helikopter farokrotorja nyitott, négylapátos rendszerű, az átellenes oldalán egy vízszintes vezérsíkkal. Bár e típus dél-koerai gyártású, a fontosabb részegységek, többek között az erőátvitel, az elektronika és a főrotor tervezését az Eurocopter felügyelte.

A KUH-1 motorjai a helikopter tetejére kerültek, a kettős beömlőnyílások a rotor tengelye elé, a gázsugár a két oldalra felszerelt hajtómű kiömlőnyílásain át távozik. Dél-Korea képtelen lenne egy, a helikopterhez szükséges erőforrás önálló kifejlesztésére és ez hatalmas többletköltséggel is járna, ezért ehelyett a helikopterbe két Samsung Techwin T700-ST-701K gázturbinás sugárhajtómű került (ez az amerikai General Electric T700-as sorozatának helyben gyártott változata).

A motorok névleges maximális teljesítménye egyenként 1855 lóerő, ezzel a KUH-1 maximum 259 km/h-ig gyorsíthat. Ez ugyan elmarad a hasonló európai és amerikai típusok végsebességétől és a megadott maximum 3000 m-es függeszkedési magasság sem jelentős, ám maguk a hajtóművek modernnek számítanak.

A Surion megkettőzött vezérlő-rendszerrel rendelkezik, a rotor vészhelyzetben az olajnyomás megszűnése esetén is üzemeltethető és a helikoptert úgy tervezték, hogy mind a váz, mind pedig a farokrész elnyelje az esetleges lezuhanáskor keletkező hatalmas energiákat.

A típus futóműve háromtengelyes, ebből az elsőn két kerék található, a kerekek nem behúzhatóak. A KUH-1 műszerezettsége modern, többségük külföldi (a sisakra szerelt HUD-ot például az izraeli Elbit Systems szállítja). Hagyományos műszerek nincsenek a pilótafülkében, a repülési adatok 7 nagyméretű kijelzőn jelennek meg.

A Surion elsődleges feladata a katonák és felszerelés szállítása, de a típusra fegyverzet is felszerelhető. Alapesetben a raktérben 16 katona utazhat, de a pilótafülke és a raktérajtó közé mindkét oldalon lehetőség van egy-egy géppuska felerősítésére (ekkor a pilóta és a másodpilóta mögött két lövész és maximum 9 teljes fegyverzetű katona utazhat).


Szolgálatban:

A dél-koreai helikopter-program eredetileg egy rendkívül ambiciózus tervet jelentett, amely két részre oszlott. A Korean Helicopter Program (angol; koreai helikopter program), röviden KHP) a többcélú KUH mellett egy kifejezetten támadó célú változatot is fejlesztett.

Ez utóbbi nem valósult meg, mert az átalakítás költségei túl magasak lettek volna és a leendő típus hatékonyságával kapcsolatban is merültek fel kételyek (helyettük 36 db amerikai Boeing AH-64E „Guardian”-t rendeltek).

A KUH-1 így is a legdrágább (nem az Amerkai Egyesült Államokkal megkötött) dél-koreai harcjármű-beszerzéssé vált, amely a későbbiekben lehetővé teszi teljesen koreai fejlesztésű helikopterek létrehozását.

Az első Surion 2010. március 10-én emelkedett a levegőbe, a típus hivatalos bemutatója 2013-ban volt. A KUH-1-esek feladata nem csak a legöregebb Bell UH-1 „Iroquois”-ok, de az MD Helicopters MD 500-asok leváltása is.

Eredetleg 245 db KUH-1-est rendeltek, egy helikopter ára kb. 4,25 milliárd forint (ez nagyjából azonos a hasonló méretű helikopterek, például az amerikai Sikorsky UH-60 „Black Hawk” árával).

A típusból összesen 6 változatot terveznek. A bázismodell KUH-1 „Surion” megrendelője a katonaság, ebből alakították ki a haditengerészet számára a KUH-ASW tengeralattjáró-elhárító változat, de létezik külön kétéltű típus is.

Ez a KUH-Amphibious modell csak minimálisan tér el a KUH-1-től - többek között nagyobb méretű üzemanyag-tartályaiban (a helikopter elsüllyedését négy felfújható elem gátolja meg).

KUH-1-esek feladata nem csak a legöregebb Bell UH-1 „Iroquois”-ok, de az MD Helicopters MD 500-asok leváltása is.

A KUH-Medevac nevéhez híven kutató-mentő helikopter, míg a KUH-1P „Chamsuri” a rendőri változatot jelöli, ez utóbbiakat könnyű felismerni hajtóműveik egyszerűbb kiömlőnyílásairól (mellettük továbbra is tervezik egy támadó változat gyártását).

A KUH-1-ből és változataiból mintegy 300-ra van biztos megrendelés, jelentősebb számban valószínűleg csak az alapváltozatot fogják gyártani (a megrendelt helikopterek leszállítása előreláthatóan mintegy 10 évet fog igénybe venni). A megrendelők között jelenleg a dél-koreai hadsereg, a haditengerészet és a rendőrség található meg, de valószínű, hogy ez idővel bővülni fog például a légierővel vagy a parti őrséggel.

A típust háborús helyzetben még nem használták és egyenlőre nem jelentkeztek külföldi megrendelők sem, ám maga a Surion egy modern többcélú helikopternek számít (az más kérdés, hogy Dél-Koreának szüksége van-e egy saját helikopterre, tekintettel a jelentős fejlesztési költségekre).


Műszaki adatok:

Név: Korea Aerospace Industries - Korean Utility Helicopter, röviden KAI KUH-1 „Surion”

Típus: többcélú, közepes méretű helikopter

Fizikai jellemzők:

Hossz: 19,00 m

Rotorátmérő: 15,80 m

Magasság: 4,50 m

Szerkezeti tömeg: 4.973.kg

Max. felszálló tömeg: 8.709.kg

Motor: 2 db gázturbinás sugárhajtómű, egyenként 1855 Le-s teljesítménnyel (Samsung Techwin T700-ST-701K)

Személyzet: 2 fő (+ max. 16 utas)

Fegyverzet: nincs (a harci változatokon lehetőség 2 db oldalra néző géppuska felszerelésére

Teljesítmények:

Végsebesség: 259 km/h

Csúcsmagasság: 3.000.m

Emelkedőképesség: 152 m/perc

Hatótávolság: ~ 500 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2024 | Minden jog fenntartva.