Eurocopter AS532

„Puma, szuperpuma, még szuperebb puma”


Tervezés:

Franciaország hadiipara több évszázados múltra tekint vissza és az ország az első világháború alatt több forradalmi harcjárművet tervezett, köztük élvonalbeli vadászgépeket vagy az FT-17-es könnyű harckocsit.

A franciák a két világháború között is számos harcjárművet gyártottak (többek között bombázókat, harckocsikat és hadihajókat), ám a második világháború kezdetén a németek lerohanták Franciaországot, ellehetetlenítve a hadiipart.

Bár az ország 1944-es felszabadítását követően azonnal újraindították a termelést és fejlesztést, a világháború végén Franciaország romokban hevert, ipara minimális volt és elvesztette nagyhatalmi státuszát.

A franciák ezért az 1940-es és 50-es években erős fejlesztésbe kezdtek, hogy újra saját forrásból láthatták el hadseregüket. Ehhez adaptálták az új harcjárműveket és több élvonalbeli típust hoztak létre (köztük sugárhajtású vadászgépeket és harckocsikat).

Az új légi járműnek számító helikoptereket is fejlesztettek, amelyben felbecsülhetetlen előnyt jelentett, hogy a hogy a második világháborút követően Franciaországban sikerült leszerződtetni a helikopter-fejlesztés egyik német úttörőjét, Henrich Focke-t.

A korai helikopterek között igen sikeresnek számított az Alouette II-es, majd utódja, az Alouette III-as, ám mindkét típus kisméretű pilótafülkével rendelkezett (4, illetve 5 főt szállíthattak), ez pedig katonai célra kevésbé felelt meg.

Követve a nemzetközi trendet, az 1960-as években a francia hadsereg is megrendelt egy közepes méretű, teherszállításra is alkalmas típust, amely 20 katonát vagy annak megfelelő terhet szállíthatott.

A feladatra az állami tulajdonú Sud Aviation-t választották, de a gyártást már nagyrészt e cég utódja, az 1970-ben alapított Aérospatiale végezte. Az elkészült helikoptert, az SA 330 „Puma”-t 19 éven át gyártották és korlátozott darabszáma ellenére rendkívül sikeressé vált.

A kiterjedten használt helikopterből a gyártó 12 változatot alakított ki, majd megtervezte az új, korábbiaknál erősebb Turbomeca Makila sugárhajtóművekkel szerelt SA.331 „Puma Makila”-t. Ez a modell nem került sorozatgyártásba, de továbbfejlesztve belőle alakították ki a minden téren fejlettebb AS332 „Super Puma” helikoptert (ez gyakorlatilag a Puma nagyobb és erősebb változata volt). A Super Puma katonai változatait az 1990-es években átnevezték AS532 „Cougar”-rá, ami szintén pumát jelent.


Konstrukció:

A Cougar minden téren felülmúlta elődeit, ennek ellenére nemcsak szerkezetében, de külsőre is közel azonos volt velük (e helikopter törzse is megközelítőleg négyzet keresztmetszetű volt, amely egy kisméretű orrban végződött).

A helikopter négylapátos főrotort kapott, amely a Cougar farokrészehez hasonlóan megegyezett a korábbi példányokéval: itt is jellegzetes, lapított, hátrafelé elkeskenyedő hátsó szekciót használták. Az ötlapátos farokrotor átellenes oldalán egyetlen hosszú vízszintes vezérsíkot építettek be kiegészítő stabilizátorok nélkül: ezt szintén az elődöktől vették át.

Akárcsak a korábbi modellek, az AS532-es is két darab gázturbinás sugárhajtóművet kapott, melyeket a törzs fölé szereltek be. A korábbi típus hajtómű-elrendezését is megtartották, de - ahogy az fentebb is olvasható - a Turbomeca Turmo erőforrást a fejlettebb Turbomeca Makila 1A1-esre cserélték (ez nem járt együtt jelentős teljesítmény-növekedéssel).

A futómű terén sem alkalmaztak az elődöktől gyökeresen eltérő megoldást: a hátsó futómű-párt továbbra is egy-egy külső bölcsőbe lehet behúzni, ezáltal nem csökkent a raktér mérete (az első futószárat a pilótafülke alá szerelték - ezt az AS532-es hátrafelé húzza be).

A Cougar sem tudta teljesen behúzni kerekeit, amelyek takaró-lemez híján így mindig kilátszanak a burkolatból: ez kissé idejétmúlt megoldás, viszont úgy tesz lehetővé magasabb végsebességet, hogy közben kevésbé komplex rendszerre van szükség. Az AS532-es pilótafülkéjén is tetten érhető ez a kettősség: az elődtől örökölt forma ellenére belül modern képernyők mutatják a repülési jellemzőket.

E harcjármű elsősorban szállítási feladatok elvégzésére alkalmas, ezért páncélzattal nem szerelték fel és alapesetben fegyverzetet nem szállított. Hátsó raktérajtó hiányában - a könnyebb rakodást - nagyméretű oldalsó tolóajtó könnyítette meg (ezek mögé géppuskát erősíthettek). A típus 20 katona vagy ennek megfelelő felszerelés szállítására volt képes, a támadó változatra nem irányított rakétablokkok, torpedók vagy 20 mm-es gépágyú-konténereket függeszthettek.


Szolgálatban:

Az AS532-es, mint a Puma-n alapuló fejlesztett változat 1977 végén repült először és már 1978-ban megkezdték a gyártását. Módosított orrát és nagyobb méretű oldalablakait leszámítva a Cougar szinte tökéletes mása volt a Puma-nak, ezért a vásárlóknak nem voltak fenntartásaik az új tulajdonos ellen.

Az előállítást ugyanis már az Eurocopter végezte, amely eredetileg a francia Aérospatiale és a német Daimler-Benz repülős részlegének egyesüléséből jött létre, majd később további gyártókat is magába olvasztott.

Mind az AS332-es, mind az AS532-es sikeres típussá vált: összesen 30 ország hadserege rendszeresítette e helikoptereket és jelentős volt a civil vásárlók száma is (a megrendelések vegyesen érkeztek a fejlett európai országokból és Japánból, valamint fejlődő országokból).

A siker egyik oka a típus mérete volt: a Super Puma és a Cougar is számos katonát, illetve felszerelést szállíthatott.

Az AS332-esből több mint egy tucat változatot gyártottak, míg az AS532-ből hármat: az AS532 SC egy haditengerészeti változatot jelölt (ez AM 39 „Exocet” hajók elleni rakéták és torpedók hordozására is alkalmas volt, míg a francia kutató-mentő célú modellt AS535-ösként kódolták.

A harmadik alváltozat az AS532 UL/AL volt: ez utóbbi hosszított törzzsel készült, ezáltal a szállítható katonák száma 20-ról 29-re nőtt.

Az AS532-esek kora mára meghaladja a 30 évet, ezért az Eurocopter programot indított a Super Puma és Cougar helikopterek nyugdíjazására: előbbit az Eurocopter EC225-ös, utóbbit az Eurocopter EC725 „Caracal” (más jelöléssel Super Cougar) váltja fel. Mindkét új helikopter azonos kialakítású elődeivel, de elektromos rendszereik fejlettebbek és a korábbiaknál lényegesen erősebb Turbomeca Makila 2A1-es hajtóművekkel rendelkeznek (a Caracal a hosszított Cougar-on alapul).

E helikoptereket jelenleg is rendszerben tartják, utóbbiakat pedig sorozatban gyártják: amikor 2014-ben az Eurocopter beolvadt az Airbus Helicopters-be, az EC225-öst H225-ösre, az EC725-öst H225M-re nevezték át (ld. balra), az AS332-es és AS532-es variánsok nevén nem módosítottak.


Műszaki adatok:

Név: Eurocopter AS532 „Cougar” (puma)

Típus: többcélú (elsősorban teherszállító) közepes helikopter

Fizikai jellemzők:

Hossz: 15,53 m

Rotorátmérő: 15,60 m

Magasság: 4,92 m

Szerkezeti tömeg: 4.350.kg

Max. felszálló tömeg: 9.000.kg

Motor: 2 db gázturbinás sugárhajtómű, egyenként 1589 Le-s (3178 lóerős összteljesítményű) (Turbomeca Makila 1A1)

Személyzet: 2 fő (+ maximum 20 fő utas)

Fegyverzet: nincs (a raktérajtó mögött lehetőség fegyver-állvány rögzítésére)

Teljesítmények:

Végsebesség: 249 km/h

Csúcsmagasság: 3.450.m

Emelkedőképesség: 432 m/perc

Hatótávolság: 573 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2017 | Minden jog fenntartva.